مجله اینترنتی ، مجله سبک زندگی ، مجله موفقیت ، کپشن ، مجله سلامت ، مجله فناوری ، مجله پیشرفت ، مجله آشپزی ، گردشگری....

واگذاری رایگان سگ،گربه و انواع حیوانات مجاز خانگی

چی فان درستاد ساماندهی اینترنتی وزارت ارشاد ایران ثبت گردیده است

و تمام مطالب و محتوای این وب سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و فعالیت میکند.

پس از انتخاب حیوان خانگی مورد نظر برای دریافت فرم درخواست واگذاری رایگان حیوانات

اینجا کلیک کنید

پس از بارگزاری صفحه و بر روی دکمه قبول میکنم کلیک کنید.

و از قسمت نظرات درخواست خود را ارسال کنید.

افرادی که واجد شرایط نیستند به هیچ وجه درخواست ارسال نکنند.

۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

واگذاری رایگان سگ تریر 6 ماهه (نر)

تریر

فقط به خانواده واگذار میشود،هر ماه یک یا دوبار از محل بازدید میشود.

فرم تعهد واگذاری نیز دریافت میشود.

پس از انتخاب حیوان خانگی مورد نظر برای دریافت فرم درخواست واگذاری رایگان حیوانات

اینجا کلیک کنید

و از قسمت نظرات درخواست خود را ارسال کنید.

افرادی که واجد شرایط نیستند به هیچ وجه درخواست ارسال نکنند.

توجه:(فقط به افراد دارای شرایط لازم واگذار میشوند.

تریر

۰ نظر
Mahdiyar 27

واگذاری رایگان سگ شیتزو مالتیز 2 ساله ماده

شیتزو مالتیز (میکس)

فقط به خانواده واگذار میشود،هر ماه یک یا دوبار از محل بازدید میشود.

فرم تعهد واگذاری نیز دریافت میشود.

پس از انتخاب حیوان خانگی مورد نظر برای دریافت فرم درخواست واگذاری رایگان حیوانات

اینجا کلیک کنید

و از قسمت نظرات درخواست خود را ارسال کنید.

افرادی که واجد شرایط نیستند به هیچ وجه درخواست ارسال نکنند.

توجه:(فقط به افراد دارای شرایط لازم واگذار میشوند.

شیتزو مالتیز

حتما بخوانید »

۰ نظر
Mahdiyar 27

کاهش وزن سریع خانم‌ها ؛ 19 روش ساده اما معجزه‌آسا

بهترین راهکارها برای کاهش وزن سریع خانم‌ها کدام راهکارها میباشند؟ چطور کاهش وزن سریع‌تری داشته باشیم؟ عوامل مهم در کاهش وزن سریع برای خانم‌ها چه عواملی هستند؟ در لیست 19 روش ساده برای کاهش وزن سریع برای خانم ها کدام روش ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

در مسیر کاهش وزن که قرار بگیرید، متوجه می‌شوید که همه چیز آن‌طور که شما تمایل دارید پیش نمی‌رود. یک مدت در کاهش وزن موفق هستید و مدتی پیشرفت خاصی نمی‌کنید. کاهش وزن می‌تواند به‌طور ویژه برای خانم‌ها دشوار باشد. تغییرات هورمونی، یائسگی، استرس، زایمان، نوع بدن، جراحی و مصرف بعضی داروها همگی می‌توانند منجر به کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن شوند.

خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به خانم‌ها در کاهش وزن اصولی کمک کنند. اگر این روش‌ها را موبه‌مو به کار بگیرید، مطمئن باشید کاهش وزن بدون بازگشت را تجربه می‌کنید. در مقاله‌ی امروز مجله اینترنتی ماهتوتا تصمیم داریم 19 روش کاهش وزن سریع برای خانم‌ها را معرفی کنیم. اگر شما هم قصد کاهش وزن دارید، تا پایان مقاله در کنار ما باشید‌.

روزه‌ی متناوب را امتحان ‌کنید

خیلی خوب می‌دانید که رژیم غذایی نقش قابل‌توجهی در لاغری دارد. بنابراین اولین قدم برای کاهش وزن، غذا خوردن آگاهانه است. تا به حال روزه‌ی متناوب را امتحان کرده‌اید؟ روزه‌ی متناوب برای لاغری خانم‌ها و آقایان معجزه می‌کند. این روش کاهش وزن به کاهش سطح قند خون، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید کمک می‌کند.

روزه‌ی متناوب کمک چشمگیری به لاغری می‌‌کند. اگر به دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های دیگر مبتلا هستید، قبل از امتحان کردن روزه‌ی متناوب با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند. توجه کنید که روزه‌ی متناوب را باید همیشه زیر نظر متخصص تغذیه دنبال کنید. اگر روزه‌ی متناوب را به روش نادرست و غیراصولی انجام دهید، ممکن است نتیجه‌ی دلخواهتان را نگیرید.

از مصرف پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر غذایی غفلت نکنید

پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر غذایی ترکیبات عالی برای لاغری به شمار می‌روند. باید منابع این مواد مغذی را در هر وعده‌ی غذایی مصرف کنید. هورمون‌ها، عضلات، آنزیم‌ها، مو، پوست و ناخن‌ها همگی از پروتئین تشکیل شده‌اند. با مصرف پروتئین به مقدار کافی بدن می‌تواند توده‌ی عضلانی کم‌چرب بسازد، به ریکاوری بعد از ورزش کمک کند و احساس سیری را افزایش دهد.

نکته‌ای که حتما باید بدانید این است که همه‌ی چربی‌ها مضر نیستند‌ و بعضی از چربی‌ها حتی به کاهش وزن کمک می‌کنند. چربی‌های سالم ضدالتهاب هستند. التهاب می‌تواند منجر به جمع شدن سموم در بدن شود که این موضوع اضافه وزن ناشی از التهاب را به دنبال دارد.

از جمله منابع چربی‌های سالم می‌توانیم ماهی‌های چرب مثل ماهی‌های سالمون، ساردین و ماکارل، اسیدهای چرب امگا ۳، مغزها، دانه‌ها، آووکادو، روغن زیتون، روغن آووکادو و‌… را نام ببریم. این مواد غذایی التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. در این مقاله ۱۰ غذای پرچرب که برای سلامتی بسیار مفیدند! منابع چربی‌های سالم را معرفی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

سبزیجاتی مثل کلم‌بروکلی، میوه‌هایی مانند سیب و گلابی، برنج قهوه‌ای، جو، گندم و کینوا همگی جزء منابع خوب فیبر غذایی محسوب می‌شوند. فیبر به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، هضم را بهبود می‌بخشد و سموم را از بدن خارج می‌کند. این موضوع منجر به افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. برای اینکه با منابع فیبر آشنا شوید، مقاله‌ی زیر را بخوانید.

به اندازه‌ی کافی آب بخورید

در طول روز آن‌قدر مشغول کارهای مختلف می‌شویم که گاهی اوقات فراموش می‌کنیم آب کافی بنوشیم. نوشیدن آب کافی در تمام طول سال، به‌ویژه تابستان اهمیت زیادی دارد. در طول تابستان بدن از طریق تعریق آب بیشتری را از دست می‌دهد؛ بنابراین در این فصل باید بیشتر آب بنوشید. شاید یکی از علل اینکه وزنتان کاهش پیدا نمی‌کند و شکمتان صاف نمی‌شود، مصرف ناکافی آب باشد.

نوشیدن آب به هیدراته کردن بدن و خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. این موضوع در افزایش سوخت‌وساز بدن و در نتیجه کاهش وزن مفید است. همیشه زمانی که بیرون می‌روید، همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید. همچنین روی میز کار خود هم یک بطری آب قرار دهید تا هر زمان که تشنه شدید، تشنگیتان را برطرف کنید. برای آبرسانی به بدن، می‌توانید میوه‌هایی مثل هندوانه و خیار هم بخورید که حاوی مقدار زیادی آب هستند و بدن را هیدراته نگه می‌دارند.

مقدار غذایی که می‌خورید را کنترل کنید

بسیاری از افراد برای اینکه به کاهش وزن سریع دست پیدا کنند، برای مدت زمان طولانی هیچ چیز نمی‌خورند و به خودشان گرسنگی می‌دهند؛ غافل از اینکه این کار نه تنها به کاهش وزن کمکی نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند اثرات منفی روی لاغری داشته باشد و منجر به پرخوری شود. کنترل میزان غذای مصرفی، کلید کاهش وزن بدون محروم کردن خود از مواد غذایی است.

زمانی که قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید غذا بخورید، اما باید به دو نکته توجه کنید؛ چه می‌خورید و چه مقدار می‌خورید. زمانی که رژیم هستید، باید دور غذاهای ناسالم و چاق‌کننده مثل چیپس، پفک، بستنی، پیتزا، همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده را به‌طور کامل خط بکشید. همچنین باید میزان غذایی که می‌خورید را کم کنید.

می‌توانید هر از گاهی به خودتان به خاطر موفقیت در کاهش وزن پاداش دهید و مقدار کمی غذاهای پرکالری بخورید. حواستان باشد که نباید در خوردن چنین غذاهای چاق‌کننده‌ای زیاده‌روی کنید، وگرنه تمام تلاشتان برای کاهش وزن به باد می‌رود.

مصرف شکر و قند را کاهش دهید

شکر و نمک هر دو مضرات زیادی برای سلامتی دارند؛ با این وجود بسیاری از افراد در مصرف آن‌ها زیاده‌روی می‌کنند. مصرف نمک زیاد منجر به احتباس آب در بدن می‌شود که این موضوع اگر کنترل نشود، بالا رفتن فشار خون را به دنبال دارد. از طرف دیگر، زیاده‌روی در مصرف شکر سطح قند خون را افزایش می‌دهد و منجر به مقاومت به انسولین می‌شود.

شکر اضافی به‌عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. از اضافه کردن نمک و شکر زیاد به غذای خود اجتناب کنید. همچنین حواستان به نمک و شکر پنهان موجود در بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مثل کیک، نوشابه، سوسیس، خیارشور، مرغ سوخاری، بستنی، پنیر، مغز‌های نمکی، سس سویا، سس کچاپ، شکلات و.‌.. باشد.

دور شیرین‌کننده‌های مصنوعی را خط بکشید

کالری‌شماری تنها نکته‌ای نیست که در کاهش وزن اهمیت دارد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند مقصر عدم موفقیت شما در کاهش وزن باشند. مطالعات مختلف با دلایل علمی نشان داده‌اند که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی نه تنها برای کاهش وزن، بلکه برای سلامتی بدن هم ضرر دارد. این ترکیبات ممکن است باعث افزایش وزن و تومور مغزی شوند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی بدن مفید هستند. زنان باردار و شیرده، کودکان، افراد مبتلا به دیابت و میگرن باید مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به‌طور کامل قطع کنند. به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانید از شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنید.

حواستان به سس‌ها باشد

سس‌ها حاوی مقدار زیادی نمک، قند، مواد افزودنی و مواد نگهدارنده‌ هستند. بسیاری از افراد از اثرات منفی سس‌ها روی کاهش وزن غافل هستند. معمولا روی سالاد، غذاهای سوخاری، مرغ رست شده و غذاهایی از این دست سس می‌ریزیم و با لذت آن‌ها را می‌خوریم.

اگر به برچسب ارزش غذایی بطری یا شیشه‌ی سس نگاه کنید، متوجه‌ می‌شوید که حاوی مقدار زیادی نمک و قند است و علاوه بر این مواد شیمیایی زیادی دارد. خودتان می‌توانید با رب گوجه‌فرنگی و مقداری سرکه، سس کچاپ درست کنید. برای تهیه‌ی سس سالاد هم روغن زیتون، سرکه‌ی سیب، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.

هر هفته بدنتان را سم‌زدایی کنید

عادت‌های غذایی ناسالم، کیفیت پایین مواد غذایی، پرخوری‌های آخر هفته و به‌طور کلی سبک زندگی ناسالم باعث شده سم‌زدایی بدن یک یا دو بار در هفته واجب شود. یک روز در هفته رژیم آب‌میوه را دنبال کنید. در این رژیم غذایی آب‌میوه‌های طبیعی و خانگی بخورید و از مصرف آب‌میوه‌های آماده که حاوی قند زیاد و مواد نگهدارنده هستند، خودداری کنید.

هنگام گرفتن آبِ میوه‌ها، گوشت آن‌ها را هم بخورید تا فیبر غذایی دریافت کنید. اگر دچار بیماری التهابی روده (IBD) و سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) هستید، گوشت میوه را مصرف نکنید. توجه داشته باشید که آب سبزیجات گزینه‌ی بهتری نسبت به آب میوه است.

حتما بخوانید » آشنایی با خواص زردچوبه برای لاغری که قبلا نمی دانستید 2021

هر زمان گرسنه شدید، تست کلم‌بروکلی را انجام دهید

هر چند وقت یک بار دچار گرسنگی می‌شوید؟ ما گاهی اوقات احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه می‌گیریم. یک روش ساده برای اینکه متوجه شوید واقعا گرسنه هستید یا نه این است که هر زمان که گرسنه شدید، به کلم‌بروکلی فکر کنید. اگر بعد از فکر کردن به کلم‌بروکلی احساس گرسنگی نکردید، بدانید که گرسنه نیستید و احتمالا تشنه هستید. اگر همچنان احساس گرسنگی داشتید، مقداری غذا بخورید.

پیاده‌روی تند کنید

داشتن فعالیت بدنی هم مثل رژیم غذایی نقش چشمگیری روی کاهش وزن دارد. پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها محسوب می‌شود، چون به مفاصل و قلب فشار زیادی وارد نمی‌کند. اگر به ورزش کردن عادت ندارید، پیاده‌روی یک روش عالی برای شروع است.

کاهش وزن سریع خانم‌ها

هر روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت معمولی پیاده‌روی کنید. بعد از یک هفته سرعت و مدت زمان پیاده‌روی را زیاد کنید. به کمک تایمر برای یک دقیقه با سرعت کم پیاده‌روی کنید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه با سرعت بیشتر پیاده‌روی کنید و این کار را ادامه دهید.

اوایل ممکن است در ناحیه‌ی ماهیچه‌های ساق پا دچار درد و گرفتگی شوید. این موضوع کاملا طبیعی است. تسلیم نشوید و به اهدافتان برای رسیدن به اندام ایدئال فکر کنید. حواستان باشد که نباید در ورزش کردن زیاده‌روی کنید، وگرنه بدنتان آسیب می‌بیند. تعادل را در ورزش کردن رعایت کنید و هر زمان که خسته شدید، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

حتما بخوانید » تاثیرات زیره سبز سلامتی و لاغری

اگر استرس دارید، بدوید

دویدن زمانی که استرس دارید، حالتان را حسابی جا می‌آورد. علت این موضوع این است که هنگام دویدن مغز بیشتر روی پیشگیری از افتادن تمرکز می‌کند تا نگرانی در مورد مسائل دیگر‌. هنگامی که ورزش می‌کنید، هورمون‌های حال‌خوب‌کن به نام‌های سروتونین، آدرنالین و دوپامین ترشح می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود با ورزش کردن احساس بهتری پیدا کنید. دفعه‌ی بعد که دچار استرس شدید، به جای پرخوری کردن بدوید. مطمئن باشید با این کار حالتان خیلی بهتر می‌شود.

حتما بخوانید » لاغری با یک رژیم غذایی لاغری سالم و ساده

برقصید

چه چیزی بهتر از اینکه موسیقی مورد علاقه‌تان را پلی کنید، برقصید و همزمان وزن کم کنید؟ رقصیدن یک نوع تمرین کاردیوی مؤثر برای سوزاندن چربی‌های جمع شده در بدن به شمار می‌رود. می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت، رقص‌های مختلف مثل زومبا، رقص بالیوودی و‌..‌. را امتحان کنید. نگران این نباشید که رقصنده‌ی خوبی نیستید. از هدف اصلی غافل نشوید. هدف در اینجا این نیست که خوب برقصید، هدف این است که یک فعالیت بدنی شاد و مفرح داشته باشید و چربی‌سوزی کنید.

همیشه از آسانسور استفاده نکنید

بسیاری از افراد آن‌قدر تنبلی می‌کنند که حتی برای بالا و پایین رفتن از یک یا دو طبقه هم از آسانسور استفاده می‌کنند. بد نیست هر از گاهی از پله‌ها استفاده کنید. استفاده از پله‌ها یک ورزش خوب برای پاها محسوب می‌شود و برای کالری‌سوزی عالی است.

حتما بخوانید » برگ انبه برای لاغری،دیابت،سلامتی،خواص و نحوه مصرف

از معجزه‌ی یوگا غفلت نکنید

مطالعات نشان می‌دهند که انجام یوگا می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی و پیشگیری از اضافه وزن کمک کند. می‌توانید به کمک یوگا سطح استرس و اضطراب خود را هم کاهش دهید که هر دو منجر به پرخوری احساسی می‌شوند. علاوه بر این نشان داده شده که یوگا پرخوری را کاهش می‌دهد. اگر تازه‌کار هستید، از ویدئوهای موجود در یوتیوب برای انجام یوگا کمک بگیرید.

تمرینات مقاومتی را به روتین ورزشی خود اضافه کنید

تمرینات مقاومتی را به روتین ورزشی خود اضافه کنید
کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها کاهش وزن سریع خانم‌ها

تمرینات مقاومتی به عضله‌سازی و افزایش استقامت کمک می‌کنند. این تمرینات به‌طور ویژه برای زنان بالای ۵۰ سال مفید هستند، چون تعداد کالری که بدن در زمان استراحت می‌سوزاند را افزایش می‌دهند. علاوه بر این تمرینات مقاومتی به حفظ تراکم مواد معدنی استخوان‌ها کمک کرده و از این طریق از شما در برابر ابتلا به پوکی استخوان محافظت می‌کنند. انجام تمرینات با وزنه و استفاده از دستگاه‌های ورزشی موجود در باشگاه نمونه‌های خوبی برای شروع تمرینات مقاومتی هستند.

حتما بخوانید » بهترین زمان خوردن شام برای لاغری چه زمانی است؟

سطح استرس خود را کنترل کنید

این روزها استرس تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از ما شده است. عوامل مختلفی مثل شغل، زندگی شخصی، مسائل مالی و… محرک استرس به شمار می‌روند. زندگی کوتا‌ه‌تر از آن است که بخواهید مدام استرس و اضطراب داشته باشید. مطمئن باشید یک ماه بعد مسأله‌ای که الان به خاطر آن ناراحت هستید را حتی به یاد نخواهید آورد؛ پس چرا آن‌قدر به خودتان سختی می‌دهید؟

روش صحیح کاهش وزن

زندگی را آسان بگیرید و خودتان را برای هر چیزی ناراحت نکنید. اگر دچار استرس شدید، به فکر راهکارهای مفید برای کاهش استرس خود باشید. نوشیدن دمنو‌ش‌های آرام‌بخش، پیاده‌روی، انجام یوگا و مدیتیشن، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و… از جمله ‌کارهایی هستند که می‌توانید برای پایین آوردن سطح استرس خود انجام دهید.

کاهش وزن سریع خانم ها

حتما بخوانید » کاهش وزن زنان بالای ۴۰ سال 10 توصیه طلایی لاغری

به اندازه‌ی کافی بخوابید

اگر در رسیدن به اهدافتان در کاهش وزن ناموفق هستید، به احتمال زیاد خوابتان ناکافی است. از اهمیت خواب در کاهش وزن هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. مطالعات عنوان می‌کنند که خواب کافی ممکن است به اندازه‌ی رژیم غذایی و ورزش در کاهش وزن نقش داشته باشد. مطالعات مختلف بین خواب ناکافی و افزایش وزن بدن و بالا رفتن سطح هورمون گرلین (هورمونی که مسؤول تحریک گرسنگی است) ارتباط برقرار کرده‌اند. علاوه بر این یک مطالعه به این نتیجه رسید زنانی که دست‌کم ۷ ساعت خواب شبانه داشتند، ۳۳ درصد بیشتر در کاهش وزن موفق بودند. یک تا دو ساعت قبل از اینکه بخوابید، وسایل الکترونیک مثل موبایل و لپتاپ را کنار بگذارید و دیگر غذا نخورید.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن هم مانند یوگا یک روش عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. زمانی که مدیتیشن را برای اولین بار انجام دهید، متوجه می‌شوید که تمرکز روی یک موضوع برایتان دشوار است؛ این موضوع طبیعی است و با تمرین و پشتکار حل می‌شود. اگر می‌خواهید انجام مدیتیشن را شروع کنید، باید به بعضی نکات مهم توجه داشته باشید. توصیه می‌کنیم مقاله‌ی زیر را حتما مطالعه کنید.

حتما بخوانید » کاهش وزن با هدف‌گذاری صحیح،13روش لاغری اسمارت❶

میان وعده‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید

خوردن میان وعده برای بسیاری از افراد لذت‌بخش است. افرادی که می‌خواهند وزنشان را کم کنند، باید گزینه‌های سالم و سیرکننده را برای میان وعده انتخاب کنند. خوردن میان وعده‌های سالم و کم‌کالری یک روش عالی برای لاغر کردن و کاهش گرسنگی بین وعده‌های غذایی است. میان وعده‌هایی را انتخاب کنید که پروتئین و فیبر زیادی دارند و به افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کنند.

کاهش وزن سریع خانگی

میوه با کره‌ی مغزها مثل کره‌ی بادام‌زمینی، سبزیجات با حمص یا ماست یونانی و توت از جمله میان وعده‌های سالم، خوشمزه و مقوی هستند که می‌توانید امتحان کنید. برای اینکه به سراغ میان وعده‌های چاق‌کننده مثل چیپس و پفک نروید، باید آن‌ها را از دید خود دور کنید. اگر چنین میان وعده‌های ناسالمی را در دسترس قرار دهید، هر زمان که گرسنه می‌شوید

کاهش سریع وزن برای خانم‌ها

حتما بخوانید » کاهش وزن و لاغری سریع با 18 راهکار مفید و مؤثر

سخن پایانی

کاهش وزن فرآیندی است که اگر با روش‌های اصولی انجام نشود، هیچ نتیجه‌ی مثبتی را به دنبال نخواهد داشت. رژیم غذایی، ورزش و خواب سه عنصر کلیدی در کاهش وزن به شمار می‌روند. در مقاله‌ی امروز مجله اینترنتی ماهتوتا ۱۹ روش را معرفی کردیم که به کاهش وزن سریع خانم‌ها کمک می‌کنند. می‌توانید به کمک این روش‌ها، از مشکلاتی که مانع کاهش وزن می‌شوند پیشگیری کنید. دقت کنید که قرار نیست یک شبه به وزن ایدئالتان برسید. پس صبر داشته باشید و ناامید نشوید. مطمئن باشید با تلاش و پشتکار به اهدافتان در کاهش وزن می‌رسید.

کاهش وزن در منزل

این مقاله فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مقاله حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

۰ نظر
Mahdiyar 27

درمان جوش و آکنه از زبان متخصصان پوست 19 نکته‌ی حیاتی

جوش و آکنه چیست و علت جوش و آکنه صورت؟ 33 روش درمان جوش و آکنه چیست؟ راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از جوش و آکنه صورت چیست؟ بهترین روش درمان سریع جوش و آکنه چیست؟ آیا خمیردندان برای جوش و آکنه صورت خوب است؟ چطور از خمیردندان برای درمان جوش و آکنه استفاده کنیم؟ جایگزین‌های استفاده از خمیردندان چیست؟ ترکاندن یا نترکاندن جوش؟ بهترین روش از درمان جوش و آکنه چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

ظاهر شدن جوش روی صورت دقیقا قبل از یک مراسم مهم کابوس همه‌ی ما است. جوش یا آکنه یک عارضه‌ی رایج و آزاردهنده است که این روزها نوجوانان و جوانان زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نوع پوست، رنگ پوست، سبک زندگی و سابقه‌ی ژنتیکی افراد با یکدیگر متفاوت است که این موضوع باعث شده هر کس به یک روش خاص برای از بین بردن جوش‌‌های خود نیاز پیدا کند. با این حال یک سری نکات وجود دارند که همه‌ی افرادی که پوستشان دچار جوش است، باید رعایت کنند. در این مقاله‌ از مجله اینترنتی ماهتوتا از زبان متخصصان پوست با شما صحبت می‌کنیم و نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به برطرف شدن جوش کمک می‌کنند. اگر شما هم از جوش‌های خود خسته شده‌اید، مقاله‌ی امروز را از دست ندهید و تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

صورتتان را هر روز بشویید

اولین و مهم‌ترین نکته برای رسیدن به پوستی بدون جوش، شستن روزانه‌ی صورت است. پاکسازی پوست در صبح و شب بهترین روش برای از بین بردن جوش به شمار می‌رود. یک بار صبح که از خواب بیدار می‌شوید باید صورتتان را بشویید و یک بار هم شب. با شستن صورت در صبح تمام سلول‌های پوستی مرده که طی شب روی پوست ریخته‌اند، از بین می‌روند.

با شستن صورت در شب هم تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌هایی که طی روز روی پوست جمع شده‌اند برطرف می‌شوند. گاهی اوقات آن‌قدر خسته هستیم که بی‌خیال شستن صورتمان در پایان شب می‌شویم.

هرچند بهتر است تحت هر شرایطی صورتتان را دو بار در روز بشویید، با این حال اگر هر از گاهی شب خیلی خسته بودید و حوصله‌ی شستن صورت خود را نداشتید، به کمک دستمال مرطوب کثیفی و آلودگی‌های روی پوستتان را پاک کنید. دقت کنید که نباید این کار را تبدیل به عادت کنید.

از کلینزر مناسب استفاده کنید

هنگام خرید کلینزر یا پاک‌کننده‌ی صورت باید محصول را با توجه به نیازهای پوست خود خریداری کنید. اگر پوستتان چرب است، کلینزری را بخرید که حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید یا گلیکولیک اسید است. افرادی که پوست حساسی دارند، باید به دنبال یک کلینزر ملایم باشند که دارای اسید لاکتیک یا ترکیبات آبرسان مانند گلیسیرین است‌. این ترکیبات پوست را خشک نمی‌کنند.

درمان جوش و آکنه
درمان جوش و آکنه

پوستتان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید

به احتمال زیاد درباره‌ی مزایای لایه‌برداری پوست زیاد شنیده‌اید. با وجود اینکه لابه‌برداری پوست اهمیت زیادی دارد، اما نباید در انجام آن زیاده‌روی کنید. لایه‌برداری روزانه‌ی پوست با محصولات لایه‌بردار به جای اینکه برای پوست مفید باشد، به پوست آسیب می‌رساند. زیاده‌روی در لایه‌برداری می‌تواند منجر به قرمزی، التهاب و حساسیت پوست شود.

لایه‌برداری زیاد بخشی از پوست که دچار جوش است، باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی سالم می‌شود. باید لایه‌برداری را با ملایمت انجام دهید. نباید بیشتر از دو تا سه بار در هفته پوستتان را لایه‌برداری کنید.

حوله‌ی صورتتان را به‌طور مرتب عوض کنید

استفاده از حوله‌ی کثیف باعث انتقال باکتری‌ها به پوست می‌شود و بروز جوش‌های بیشتر را به دنبال دارد. این بدین معنی نیست که هر بار که می‌خواهید صورتتان را بشویید، باید از یک حوله‌ی جدید استفاده کنید. عوض کردن حوله دو تا سه بار در هفته کافی است.

درمان جوش و آکنه
درمان جوش و آکنه

پوستتان را مرطوب کنید

بعضی از افراد به اشتباه باور دارند که پوست چرب به مرطوب کردن نیاز ندارد. شاید پیش خودتان فکر کنید اگر پوستتان را مرطوب کنید، جوش‌هایتان بدتر می‌شوند. اما واقعیت این است که مرطوب کردن می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. اگر سطح پوستتان خشک و دهیدراته باشد، غده‌های چربی در تولید چربی زیاده‌روی می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود.

هیدراته کردن سطح پوست می‌تواند غدد چربی را متعادل کند و به کنترل و درمان آکنه کمک می‌کند. وقتی می‌خواهید مرطوب‌کننده بخرید، به دنبال یک محصول سبک و بر پایه‌ی روغن باشید تا منافذتان مسدود نشوند.

در ادامه بخوانید » درمان سریع سیاهی دور چشم

همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید

فواید استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست آن‌قدر زیاد است که باید یک مقاله‌ی جداگانه را به آن اختصاص بدهیم. یک باور غلط این است که استفاده از کرم ضدآفتاب منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود. البته این درست است که بعضی از کرم‌های ضدآفتاب باعث بروز جوش می‌شوند.

اگر می‌خواهید بعد از استفاده از کرم ضدآفتاب دچار جوش نشوید، از محصولی استفاده کنید که بدون چربی و غیرکومدون‌زا باشد. با استفاده از چنین کرم ضدآفتابی دیگر لازم نیست نگران مسدود شدن پوست خود باشید.

لازم است بدانید که استفاده از کرم ضدآفتاب مختص فصل تابستان نیست و باید در سراسر سال از آن استفاده کنید‌. حتی زمانی که خانه هستید هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوستتان در برابر اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید محافظت شود‌.

درمان آکنه روی بینی

حتما بخوانید » طراحی ناخن

زمانی که ورزش می‌کنید، آرایش نکنید

قبل از اینکه ورزش کنید، صورتتان را به‌طور کامل بشویید و آرایشتان را پاک کنید. این کار احتمال بروز جوش را به حداقل می‌رساند. زمانی که ورزش می‌کنید، طبیعتا عرق می‌کنید. اگر روی پوستتان آرایش داشته باشید، عرق نمی‌تواند روی سطح پوست بیاید، چون لوازم آرایشی منافذی که عرق از آن‌ها آزاد می‌شود را مسدود می‌کنند. عرق، آلودگی‌ها و باکتری‌های جمع شده در منافذ باعث بروز جوش می‌شوند‌.

صورتتان را بعد از ورزش کردن بشویید

بعد از ورزش کردن یا هر فعالیتی که باعث عرق کردن می‌شود، با یک کلینزر لایه‌بردار صورتتان را بشویید تا منافذ تمیز شوند و چربی اضافی از روی پوستتان پاک شود. زمانی که ورزش کردنتان تمام شد، صورت خود را با یک پاک‌کننده‌ی حاوی سالیسیلیک اسید تمیز کنید. اگر روی بدنتان (به‌طور مثال کمر و پشت خود) جوش دارید، بعد از ورزش کردن حتما دوش بگیرید.

درمان آکنه بدن

حتما بخوانید » مدل ناخن

درمان آکنه شدید

نشان داده شده که اگر لباس‌های کثیف و عرقی برای مدت زیادی تنتان باشند، به احتمال بیشتری دچار جوش بدن و بثورات (راش) می‌شوید. باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، می‌توانند در فولیکول‌های مو به دام بیفتند و منجر به التهاب شوند. بنابراین شستن صورت و بدن بعد از ورزش کردن و عرق کردن را فراموش نکنید.

حواستان به رژیم غذایی خود باشد

دنبال کردن رژیم غذایی سالم
Mahtuta.com

هر آنچه که می‌خوریم، به‌طور مستقیم روی پوست ما اثر می‌گذارد. هر ماده‌ی غذایی که منجر به افزایش سطح انسولین خون می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و بدتر شدن جوش شود. سبزیجات دارای برگ سبز و سایر میوه‌ها و سبزیجات رنگی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی هستند، التهاب را کاهش می‌دهند و کیفیت پوست را بهبود می‌بخشند.

درمان آکنه صورت

حتما بخوانید » افزایش سرعت رشد مو

جالب است بدانید مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تولید چربی در بدن بیماران مبتلا به جوش بالا و سطح آنتی‌اکسیدان موجود در بدنشان پایین است.

درمان آکنه

اگر می‌خواهید از شر جوش‌های خود خلاص شوید، مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست را به حدا‌قل برسانید، چون حاوی هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که منجر به بدتر شدن جوش می‌شوند. سوپرفودهایی مثل تخم‌مرغ، مغزها، حبوبات و کینوا که سلامت پوست را بهبود می‌بخشند، در رژیم غذایی خود جای دهید.

حتما بخوانید » آرایش تابستانی

زیاد آب بخورید

درست است که نوشیدن ۸ لیوان آب در روز پوست شما را یک شبه از جوش‌ها پاک نمی‌کند، اما می‌تواند سلامت عمومی بدنتان را بهبود دهد. اگر بدنتان دچار کم‌آبی شود، گرفتار مشکلات زیادی خواهید شد. بنابراین همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و برای رفع تشنگی خود به سراغ نوشیدنی‌های مضر مثل نوشابه‌ و آب‌میوه نروید. این نوشیدنی‌ها حاوی قند و کافئین هستند و منجر به جوش می‌شوند.

چای نعناع بنوشید

یک متخصص پوست عنوان کرد که نوشیدن دو فنجان چای نعناع در روز می‌تواند احتمال ابتلا به جوش را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. در تعدادی از مطالعات نشان داده شده‌ که این چای خواص ضدالتهابی دارد و سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که چای نعناع یک گزینه‌ی مناسب برای درمان جوش‌های هورمونی است.

درمان جوش و آکنه

حتما بخوانید » افزایش رشد مو+نحوه مصرف

روبالشی خود را عوض کنید

روبالشی و روتختی کثیف باعث ایجاد جوش می‌شوند. یک یا دو بار در هفته روبالشی و روتختی خود را بشویید و با این کار از جمع شدن باکتری‌ها و انتقال آن‌ها به پوست جلوگیری کنید.

صفحه‌ی موبایلتان را به‌طور مرتب تمیز کنید

هیچ کدام از ما نمی‌توانیم بدون تلفن همراه خود زندگی کنیم. در طول روز بارها و بارها به موبایل خود دست می‌زنیم که این موضوع باعث کثیف شدن آن می‌شود. به همین دلیل است که باید هر روز صفحه‌ی موبایل و سایر لوازم الکترونیکی پراستفاده را با پد الکلی ضدعفونی کنید.

درمان جوش و آکنه در طب سنتی

یکی از متخصصان پوست توصیه می‌کند که تا جایی که امکان دارد، هنگام صحبت کردن با تلفن همراه آن را روی بلندگو بگذارید یا از هندزفری استفاده کنید تا موبایل با صورتتان تماس پیدا نکند.

به صورتتان دست نزنید

بعضی از افراد عادت دارند مدام صورتشان را دستکاری کنند. اگر می‌خواهید جوش‌های صورتتان را از بین ببرید، دست‌هایتان را از صورت خود دور نگه دارید. دست‌های شما همیشه تمیز نیستند.

درمان جوش و آکنه بدن

اگر به صورتتان دست بزنید، کثیفی‌ها و باکتری‌های زیر ناخن‌های دستتان به صورتتان منتقل شده و باعث افزایش جوش و عفونت می‌شوند. اگر جوش‌هایتان را دستکاری کنید و آن‌ها را بترکانید، جای جوش برای مدت طولانی روی پوستتان باقی می‌ماند.

برای کاهش التهاب، روی جوش خود یخ بگذارید

یخ یا کمپرس یخ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. به این منظور می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید یا چند تکه یخ را در یک تکه پارچه‌ی تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی ناحیه‌ی دچار جوش قرار دهید‌. سپس آن را بردارید و بعد از چند ثانیه این کار را تکرار کنید.

درمان جوش بدن

حتما بخوانید » کرم ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی استفاده کنیم؟

جوش‌هایتان را با خمیر دندان یا الکل تحریک نکنید

خمیر دندان برای درمان جوش
درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه درمان جوش و آکنه  

درمان جوش و آکنه صورت

همه‌ی ما شنیده‌ایم که مالیدن خمیر دندان یا الکل روی جوش می‌تواند به درمان آن کمک کند، اما حقیقت این است که استفاده از این دو ترکیب روی پوست به جای درمان جوش، منجر به تحریک و خشکی پوست می‌شود. به جای استفاده از خمیر دندان یا الکل، از داروهای بدون نسخه یا با نسخه‌ی پزشک که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند، برای درمان جوش خود کمک بگیرید.

درمان جوش و آکنه با سرکه سیب

اگر به دنبال روش‌های طبیعی برای درمان جوش خود هستید، چند بار در روز چند قطره از روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی نواحی مدنظر بمالید. حتما قبل از استفاده از روغن درخت چای، آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید تا دچار حساسیت پوستی نشوید.

درمان فوری جوش

درمان فوری جوش صورت
درمان فوری جوش صورت

درمان جوش های بزرگ

حتما بخوانید » پوشاندن جوش

حواستان به سطح استرس و خواب خود باشد

اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید و استرس خیلی زیادی داشته باشید، دچار جوش می‌شوید. استرس می‌تواند تأثیرات وحشتناکی روی پوست داشته باشد و کم‌خوابی هم سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. اگر خواب کافی نداشته باشید، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بدنتان افزایش پیدا می‌کند که مشخص است این موضوع برای پوست خوب نیست.

درمان جوش و آکنه در خانه

متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای کاهش سطح استرس خود هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام دهید. بعضی از افراد برای پایین آوردن سطح استرس خود از روش‌هایی مثل گوش دادن به موسیقی، دوش گرفتن، ورزش کردن یا خوابیدن کمک می‌گیرند. شما هم می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید.

درمان جوش و آکنه شدید

حتما بخوانید » روشن شدن پوست

از محصولات مناسب برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید

اگر در ناحیه‌ی پیشانی جوش زیادی دارید، علت این موضوع می‌تواند استفاده از محصولات نامناسب برای مراقبت از مو باشد. اگر انواع روغن‌ مو، شامپوی خشک و سایر محصولات را به‌طور کامل از موهایتان پاک نکنید، پوستتان دچار آکنه خواهد شد.

درمان جوش و آکنه با طب سنتی

هنگام آبکشی مو، حواستان باشد باقیمانده‌ی شامپو و سایر محصولاتی که استفاده کرده‌اید را به‌طور کامل از موهای خود پاک کنید. این محصولات ممکن است باعث مسدود شدن منافذ در اطراف خط رویش مو شوند.

درمان فوری آکنه

درمان فوری آکنه
درمان فوری آکنه

حتما بخوانید » درمان سریع جوش

مکمل زینک مصرف کنید

زینک یا روی یک ماده‌ی مغذی ضروری است که برای رشد سلول‌ها، تولید هورمون‌ها، سوخت‌وساز بدن و عملکرد سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که سطح زینک در خون افراد مبتلا به جوش پایین‌تر از افرادی است که پوست صافی دارند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف زینک ممکن است به کاهش جوش کمک کند.

درمان جوش و آکنه پوست صورت

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که زینک در درمان جوش التهابی شدید مؤثرتر از جوش متوسط است. میزان زینک لازم برای درمان جوش مشخص نیست، اما مطالعات قدیمی نشان داده‌‌اند که مصرف ۳۰ تا ۴۵ میلی‌گرم زینک در روز باعث کاهش چشمگیر جوش می‌شود. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف زینک می‌تواند نتایج معکوسی را به همراه داشته باشد و منجر به معده درد شود.

سخن پایانی

جوش یک مشکل رایج است که به علت‌های مختلف رخ می‌دهد. متخصصان پوست عنوان می‌کنند که داروهای متداول مانند سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید جزء مؤثرترین گزینه‌ها برای درمان جوش به شمار می‌روند؛ با این حال بعضی از این ترکیبات باعث تحریک پوست می‌شوند. در مقاله‌ی امروز مجله اینترنتی ماهتوتا به 19 نکته اشاره کردیم که به از بین بردن جوش کمک می‌کنند. شما چه روش‌های امتحان شده‌ای را برای درمان جوش سراغ دارید؟ می‌توانید نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

درمان جوش و آکنه های صورت

حتما بخوانید » درمان جوش با زینک ؛ نحوه اثرگذاری زینک بر انواع جوش + نحوه مصرف 2021

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

۰ نظر
Mahdiyar 27

20 بازی نقش‌آفرینی برتر برای کامپیوتر که حتما باید تجربه کنید 2022

در لیست 20 بازی نقش‌آفرینی برتر برای کامپیوتر کدام بازی ها قراردارند؟ بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی برتر برای کامپیوتر کدام بازی ها میباشند؟ 20 بازی‌ بازی نقش‌آفرینی برتر برای کامپیوتر که باید حتما تجربه کنید کدام بازی ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

انتخاب بین بازی‌های نقش‌آفرینی همیشه کار راحتی نیست، چون این بازی‌ها وقت زیادی می‌گیرند تا تمام شوند (معمولاً بالای ۵۰ ساعت) و در خیلی موارد، برای لذت بردن از بازی‌های این سبک باید در آن غرق شد و مثل بازی‌های سبک‌های دیگر نیست که با ست‌پیس‌های شگفت‌انگیز به طور مداوم توجه شما را جلب کنند. غیر از این، با این‌که سابقه‌ی این سبک به دهه‌ی هفتاد برمی‌گردد، طی سال‌ها تغییرات زیادی کرده و عناصر آن تقریباً به همه‌ی سبک‌های دیگر راه پیدا کرده‌اند. اکنون مقیاس بازی‌های نقش‌آفرینی بسیار بزرگ شده و تکنولوژی هم در حدی پیشرفت کرده که جوابگوی بلندپروازی بازیسازهای این سبک باشد. بنابراین شاهد بازی‌های نقش‌آفرینی مبتکرانه با دنیاهایی فوق‌العاده بزرگ هستیم.

امروزه تنوع بازی‌های نقش‌آفرینی از وصف خارج است. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا 20 بازی در ادامه آورده‌ایم، شاهد عناصری از قبیل اکتشاف بین سیاره‌ای، دوئل با شمشیر نوری (Lightsaber)، خون‌آشام‌ها، جهش‌یافته‌هایی که باید با چوب گلف شکست‌شان داد، مارمولک‌هایی که می‌توانند با گربه‌ها حرف بزنند، و یک عالمه تاس‌ریزی هستیم.

بنابراین، بدون زمینه‌سازی بیشتر، اجازه دهید در ادامه، ۲۰ بازی نقش‌آفرینی را برای کامپیوتر معرفی کنیم که تجربه‌یشان بدون‌شک برای طرفداران ژانر لذت‌بخش خواهد بود.

نوروینتر (Neverwinter)

تهیه‌کننده: Perfect World Entertainment
سازنده: Cryptic Studios
میانگین نمرات: ۷۴

اجازه دهید همین اول چند چیز را مشخص کنیم: بله، نوروینتر یک بازی MMO رایگان است، ولی اجازه ندهید رایگان بودنش تصور غلطی در ذهن‌تان ایجاد کند. این بازی یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی منتشرشده است، خصوصاً اگر به تاریخچه و دنیاسازی قلمروهای فراموش‌شده‌ی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons Forgotten Realms)  علاقه‌مند باشید. در این بازی می‌توانید از بین هشت کلاس (که همه‌ی موردهای استاندارد مثل دزد و جادوگر و پالادین را دربرمی‌گیرد) یکی را انتخاب کنید.

کمپین‌ها، سیاه‌چاله‌ها و ریدهای (Raid) بازی گه‌گاه لحظات ماجراجویانه‌ی به‌یادماندنی‌ای را رقم می‌زنند. مثلاً یک جا باید برای دیوی خسته جای استراحتی پیدا کنید که در آن راهنماهای نابودی (Doomguides) مزاحمش نشوند و یک جای دیگر باید در کمپینی ۱۲ نفره شرکت کنید تا باسی به نام بافومت (Bapomet) را شکست دهید. تقریباً هر مکانی در زمینه‌ی قلمروهای فراموش‌شده را که اسمش را شنیده‌اید، از ریون‌لافت (Ravenloft) گرفته تا چولت (Chult)، و هر محتوایی که فکرش را بکنید، از قدیمی گرفته تا جدید، در نوروینتر رایگان است. البته برای به دست آوردن یک سری آیتم خاص باید تن به گرایند (Grinding) بدهید.

حتما بخوانید » سوالات جرات حقیقت

اثر جرمی: نسخه‌ی افسانه‌ای (Mass Effect: Legendary Edition)

تهیه‌کننده: Electronic Arts
سازنده: Bioware
میانگین نمرات: ۸۶

Mass Effect Legendary Edition

تعیین این‌که در سه‌گانه‌ی اثر جرمی بهترین عنوان کدام است سخت است. خوشبختانه، دیگر لازم نیست چنین انتخابی انجام دهیم، چون نسخه‌ی افسانه‌ای هر سه عنوان و دی‌ال‌سی‌هایشان را به‌عنوان یک بازی واحد ارائه می‌دهد. این عنوان حماسی واقع‌شده در فضا تقریباً هر چیزی را که از یک عنوان نقش‌آفرینی انتظار داشته باشید ارائه می‌کند: نبردهای هیجان‌انگیز، قصه‌ای حماسی و گزینه‌های رومنس متعدد! می‌توانید هر سه بازی را به ترتیب بازی کنید و روابط‌تان با شخصیت‌ها را به عناوین بعدی انتقال دهید، یا می‌توانید هر بازی را جداگانه بازی کنید.

اثر جرم یک علمی‌تخیلی تمام‌عیار است که بزرگ‌ترین دستاورد بایوویر در زمینه‌ی دنیاسازی، یا بهتر است بگوییم کهکشان‌سازی، به حساب می‌آید. حس اکتشاف و شبه‌علم پیشتازان فضا (Star Trek)، اکشن سینمایی بتل‌استار گلکتیکا (Battlestar Galactica) و عناصر خیال‌انگیز جنگ ستارگان (یا هر اثر علمی‌تخیلی عامه‌پسندانه‌ای در اوایل قرن ۲۰)‌ همه به شکلی هنرمندانه در این ماموریت خطیر برای نجات کهکشان جمع شده‌اند.

ست‌پیس‌های دراماتیک و مبارزات تیمی بین دیالوگ‌های فوق‌العاده‌ای که بایوویر برای بازی نوشته شده پخش شده‌اند و صرفاً پرسه زدن بین محل زندگی موجودات فضایی و فضولی کردن در امورات آن‌ها (ظاهراً تنها کاری که انسان‌ها در فضا انجام می‌دهند) تجربه‌ی کلی را ارتقا می‌دهد. اکنون به‌لطف تمام مادهایی که برای این نسخه منتشر نشده، اثر جرمی: نسخه‌ی افسانه‌ای بهترین راه برای تجربه‌ی یکی از بهترین مجموعه‌های علمی‌تخیلی در دنیای گیم است.

حتما بخوانید » بهترین بازی های ویدئویی

تلف‌زار ۳ (Wasteland 3)

تهیه‌کننده: Xbox Game Studios
سازنده: InXile Entertainment
میانگین نمرات: ۷۹

این بازی که در کولورادویی یخ‌زده، افسرده‌کننده و پساآخرالزمانی واقع شده‌ است، دو نوع آدم را به شما معرفی می‌کند: مردم خوش‌نیت که قصدشان کمک به شماست، و هیولاهای روان‌پریشی که خون‌خواهی در ذات‌شان است. هیچ خط وسطی وجود ندارد. برای به دست آوردن کوچک‌ترین چیزها باید تاوان پرداخت کرد. مبارزه‌ی بازی نیز مثل بازی‌های قبلی مجموعه نوبتی است و زنده ماندن در حیات وحشی پساآخرالزمانی اصلاً راحت نیست، ولی وقتی قلق کار دست‌تان بیاید، تجربه‌ی بازی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

مثلاً چیزهایی که باید مدنظر داشته باشید این است باید یاد بگیرید چطور در مصرف منابعع‌تان صرفه‌جویی کنید. اگر بدون دلیل درگیری شروع کنید، مهمات‌، بسته‌های سلامتی و نارنجک‌هایتان را از دست می‌دهید و شاید حتی بهترین هم‌تیمی‌تان با دریافت گلوله‌ای به سرش تلف شود. انجام ماموریت برای بعضی شخصیت‌ها باعث می‌شود رابطه‌ی شما با بعضی گروه‌ها بهتر شود و از این طریق به منابع بهتر دست پیدا کنید، ولی از طرف دیگر ممکن است خوش‌خدمتی برای یک گروه، باعث شود عده‌ای دیگر از شما شاکی شوند، برای همین برای تمام کردن بازی لازم است که تعادل برقرار کرد.

در نقدمان از تلف‌زار ۳ نوشتیم: «این بازی شما را به سفری اخلاقی می‌برد و شما را فاسد می‌کند؛ به‌عبارت دیگر کاری می‌کند هر چیزی را که در نظرتان، درباره‌ی دنیاهای پساآخرالزمانی غیرممکن به نظر می‌رسید، عادی جلوه کند.» در بازی تعداد زیادی همراه وجود دارد که با استخدام کردنشان می‌توانید ساختار متفاوتی برای گروه ضربت خود تشکیل دهید، ولی در نهایت برای این‌که گروه‌تان زنده بماند، باید این توانایی را داشته باشید تا سریع تصمیم‌گیری کنید. اگر مواجهه‌ی دائمی با خطر در نظرتان جذاب است، این نقش‌آفرینی را از دست ندهید.

حتما بخوانید » بهترین بازی‌های کامپیوتر

دیابلو ۳ (Diablo III)

تهیه‌کننده: Blizzard Entertainment
سازنده: Blizzard Entertainment
میانگین نمرات: ۸۸

diablo iii

وقتی داشتیم این فهرست را تدارک می‌دیدیم، اصلاً به دیابلو ۳ فکر نکردیم. بلیزارد به هنگام ساخت این بازی بنا بر تصمیمی اشتباه، یک سیستم اقتصادی مضحک برای بازی به نام خانه‌ی حراج (Auction House) طراحی کرد که باعث شده بود نیازی نباشد بازیکنان برای یافتن بهترین غنائم به اکتشاف بپردازند و می‌توانستند آن را با پول واقعی بخرند. بازی کردن دیابلو ۳ در آن زمان لذت‌بخش نبود و انگار نه انگار که با دنباله‌ی دیابلو ۱، یکی از مهم‌ترین بازی‌های روی کامپیوتر، طرف بودیم. اما بعد همه‌چیز تغییر کرد.

در گذر سال‌ها از زمان انتشار بازی، سیستم‌های بازی از پایه و اساس عوض شدند. سپس بسته‌الحاقی‌هایی برای بازی منتشر شدند که چنان ویژگی‌های مثبتی به بازی اضافه کردند که به‌زحمت می‌شد به یاد آورد که چرا این  بازی در زمان انتشار بازخورد منفی دریافت کرد. خوشبختانه خانه‌ی حراج حذف شد، روحی تازه به بازی تزریق شد و دیابلو ۳ به بازی‌ای تبدیل شد که طرفداران بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی می‌توانند با خیال راحت سراغ آن بروند.

ویژگی‌های جذاب همچنان در حال اضافه شدن به بازی هستند. مثلاً راهی جدید برای پیشروی به بازی اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد با رقابت با بازیکن‌های دیگر که بهترین بیلدهای (Build) دیابلو ۳ را درست کرده‌اند، پاداش‌های منحصربفرد به دست آورید. مکان‌ها و ماجراجویی‌های جدید نیز به بازی اضافه شده‌اند و با توجه به این‌که بازی فصل‌بندی شده، شروع هر فصل بازیکن‌های قدیمی را به بازی جذب می‌کند. تازه همه‌ی این اضافات رایگان هستند. دیابلو ۳ بازی‌ای است که واقعاً خودش را رستگار کرد.

حتما بخوانید » بهترین بازی های دونفره

شادوران: هنگ‌کنگ (Shadowrun: Hong Kong)

تهیه‌کننده: Paradox Interactive
سازنده: Harebrained Schemes
میانگین نمرات: ۸۱

شادوران: هنگ‌کنگ تجلیل‌خاطری باکیفیت از بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی دهه‌ی ۹۰ است. این بازی یک اثر معمایی سایبرپانک نئو-نوآر است که در آن هم جادو وجود دارد و هم عناصر فانتزی (مثل نژادهای گوناگون) و سیستم مبارزه‌ی آن نیز یادآور بازی‌های استراتژی‌ای مثل ایکس‌کام (XCOM) است. این بازی سعی دارد کارهای زیادی انجام دهد، ولی در کمال تعجب در انجام همه‌یشان موفق است. زمینه‌ی بازی آینده‌ی زمین است، موقعی‌که وجود علم و جادو در کنار هم باعث ایجاد مشکلاتی شده و موجوداتی مثل الف‌ها و ترول‌ها پابه‌پای انسان‌ها در خیابان‌ها قدم می‌زنند. در این دنیا شما نقش یک شادورانر (Shadowrunner) را ایفا می‌کنید، یک مزدور مرموز که تخصص‌اش جاسوسی و مخفی‌کاری است.

به‌لطف سیستم ساخت شخصیت انعطاف‌پذیر بازی می‌توانید همه‌جور کلاس عجیب را درست کنید، از احضارکننده‌های ارواح که می‌توانند وارد قلمروی دیجیتال بشوند و با برنامه‌های کامپیوتری مبارزه کنند، تا یک سامورایی که با چندتا ربات کنترل از راه دور این طرف و آن طرف می‌رود. اگر جذبه‌ی (Charisma) خود را بالا ببرید، گزینه‌های گفتگوی جدید و روش‌های جدید برای جمع‌آوری اطلاعات برایتان باز می‌شود. همچنین جذبه روی رابطه‌ی شما با گروه‌های مختلف در بازی تاثیر دارد، مثل نیروهای امنیتی شرکت‌ها، شادورانرهای دیگر و دارودسته‌های خیابانی.

هنگ‌کنگ نسبت به دو بازی قبلی مجموعه (Shadowrun Returns و Shadowrun Dragonfall) پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. از این پیشرفت‌ها می‌توان به سیستم هک کردن بازنگری‌شده و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌تر اشاره کرد. همچنین این بازی جنبه‌ای شخصی‌تر نیز دارد، چون در آن باید همراه با گروه متنوعی از شادورانرها ناپدری‌تان را پیدا کنید و در این میان با توطئه‌ها، اتفاقات عجیب و معمایی درباره‌ی رویاهایی که کل شهر را به تسخیر درآورده‌اند، دست‌وپنجه نرم کنید.

حتما بخوانید » بازی ‌گروهی

ویچر ۳: شکار وحشیانه (The Witcher 3: Wild Hunt)

تهیه‌کننده: CD Projekt
سازنده: CD Projekt RED
میانگین نمرات: ۹۲

ویچر ۳ دنیای اخلاقی خاکستری و درون‌مایه‌های چالش‌برانگیز مثل نژادپرستی و تبعیض (و البته شکار هیولاها) را از بازی‌های قبلی و کتاب‌های ویچر وام می‌گیرد و آن‌ها را در بستر دنیایی بزرگ پیاده می‌کند. ویچر ۳، با وجود ظاهر فانتزی‌اش، یک بازی جنگی جدی نیز هست و از لحاظ جنسی نیز کم از بازی‌هایی که به این مورد خاص اختصاص داده شده‌اند ندارد. نتیجه‌ی حاصل‌شده نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای است که استاندارد بازی‌های ماجراجویی دنیاباز را دگرگون کرد.

همه‌ی ماموریت‌ها یا کوئست‌های بازی بهانه‌ای هستند تا نه‌تنها درباره‌ی سرزمین‌های جنگ‌زده و رسم‌ورسومات مردم‌شان اطلاعات بیشتری کسب کنید، بلکه درگیر درامی پرپیچ‌وخم نیز بشوید. یک قرارداد ساده،‌ مثل هدایت گرالت (Geralt)، پروتاگونیست بازی، برای کشتن یک هیولا (کوئست‌های زیادی با این مضمون در بازی وجود دارند و برای اولین بار انگار که داریم گرالت را در حال انجام شغل واقعی‌اش می‌بینیم!) به داستان‌های پیچیده‌ای با عواقب سنگین تبدیل می‌شود که چند ساعت طول می‌کشد و با باز شدن و بسته شدن درهای زیاد، به نتیجه‌ای رضایت‌بخش ختم می‌شود.

اکتشاف دنیای فانتزی و تاریک ویچر بسیار لذت‌بخش است، حتی با وجود این‌که بدبختی حاکم بر آن افسرده‌کننده است. به ظاهر بی‌اهمیت‌ترین تصمیم‌ها نیز ممکن است تاثیری بزرگ بر دنیای بازی و ساکنینش داشته باشد؛ بنابراین هر کاری که انجام می‌دهید وزن دارد. خوشبختانه سی‌دی پراچکت (CD Projekt) برخلاف رسم رایج بازی‌های نقش‌آفرینی، از محتوای فضاپرکن (Filler) (مثل جمع کردن فلان عدد چیز یا کشتن فلان عدد هیولا) استفاده نکرده تا بازی را کش بدهد. همه‌ی کوئست‌های بازی هدف و نتیجه دارند، قصه‌ای معنادار تعریف می‌کنند و حتی تمام کردن کوچک‌ترین کوئست‌ها شاید چند ساعت طول بکشد.

از همه‌ی این‌ها بهتر، دو دی‌ال‌سی بازی، یعنی قلب سنگی (Heart of Stone) و خون و شراب (Blood & Wine) (که حتی کوئستی بهتر از بازی اصلی دارد) جزو بهترین دی‌ال‌سی‌های تمام دوران هستند. با وجود تمام این نقاط قوت، ویچر بازی‌ای است که باید کل محتوای آن را تجربه کرد. تا وقتی منتظر انتشار عنوان بعدی ویچر هستید، شاید بد نباشد ویچر ۳ را با افزودن تعدادی ماد از اول بازی کنید.

حتما بخوانید » 17 بازی گروهی برای طرفداران مافیا

دارک سولز (Dark Souls)

تهیه‌کننده: Bandai Namco Entertainment
سازنده: Form Software
میانگین نمرات: ۸۹

دارک سولز نقش‌آفرینی مخصوص مازوخیست‌هاست. این بازی نبردی بی‌رحمانه و  دشوار در سرزمینی پوچ و رو‌به‌مرگ است که در آن صفحه‌ی منحوس «شما مردید» (You Died) برایتان به دوستی قدیمی – و البته اعصاب‌خردکن – تبدیل خواهد شد. این بازی همان‌ًقدر که سخت است، حس لذت برایتان فراهم می‌کند. هر نبرد مثل یک پازل است که باید با مهارت، زمان‌بندی درست و واکنش درست به حرکات دشمن آن را حل کرد. البته تجربه‌ی بازی می‌تواند رس وجودتان را بکشد، چون اگر یک حمله را اشتباه انجام دهید یا تشخیص‌تان از کاری که دشمن قرار است انجام دهد اشتباه باشد، مرگ‌تان حتمی است. ولی همین سختی باعث می‌شود اثر هر پیروزی بیشتر حس شود و با خود پتانسیل افزایش قدرت را همراه داشته باشد، قدرتی که هنگام ورود به مکان بعدی و مواجه شدن با دشمن‌های سرسخت‌تر به آن نیاز خواهید داشت.

آزادی بالای بازیکن برای ساخت و ارتقای شخصیت‌اش و طراحی دشمنان بازی (چه از لحاظ طراحی خلاقانه‌یشان، چه از لحاظ مکانیزم‌های مبارزه‌یشان) لایق تحسین هستند، ولی حس پیروزی بعد از مبارزه‌ی سخت است که دارک سولز را به تجربه‌ای خاص تبدیل کرده است. در این بازی شکست از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است، و باید با یک سری از سخت‌ترین باس‌های بازی‌های کامپیوتری دست‌وپنجه نرم کنید، ولی حس پشت‌سر گذاشتن این چالش‌ها وصف‌نشدنی است.

دارک سولز سفت‌وسخت به ایده‌های گیم‌دیزاین قدیمی پایبند است، ایده‌هایی که به ساخت بازی‌هایی فوق‌العاده سخت و مهارت‌محور در دهه‌ی هشتاد منجر شدند، ولی از لحاظ پیچیدگی و بزرگی مقیاس یک بازی کاملاً مدرن است. وقتی اسلحه و سپرتان را عوض می‌کنید، جریان مبارزه و حس کنترل شخصیت‌تان به کلی عوض می شود. وزن و اندازه‌ی اسلحه‌ای که در دست می‌گیرید، تاثیری محسوس روی ضربات و سرعت حرکت شما می‌گذارد. در دنیای بزرگ و نیمه‌باز بازی نیز آیتم‌های جادویی و منحصربفرد زیادی پنهان شده که پیدا کردنشان پاداش بازیکن‌های کنجکاوی است که جرات می‌کنند مقبره‌های فراموش‌شده و شهرهای غرق‌شده زیر آب را اکتشاف کنند. اگر نسبت به دارک سولز حس نوستالژی دارید، خوشحال باشید، چون علاوه بر دو دنباله‌ی بازی، بلادبورن (Bloodborne) و سکیرو (Sekiro)، الدن رینگ (Elden Ring)، که با همکاری سازنده‌ی بازی و جورج آر. آر. مارتین ساخته شده نیز در راه است.

حتما بخوانید » بهترین بازی‌های استراتژی

طومارهای کهن ۵: اسکایریم (The Elder Scrolls V: Skyrim)

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks
سازنده: Bethesda Game Studios
میانگین نمرات: ۹۴

skyrim

اسکایریم علاوه بر این‌که یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی برای کامپیوترهای شخصی است، به خودی خود یک پدیده نیز به حساب می‌آید. این بازی از سال ۲۰۱۱ تاکنون همچنان در مرکز توجه باقی مانده و بازیکنان به هر بهانه‌ای به دنیای جادویی آن برمی‌گردند. البته تعداد زیاد مادهای اسکایریم نیز در عمر طولانی بازی بی‌تاثیر نبوده است.

جو بازی فوق‌العاده غنی است و موسیقی بازی، که جزو بهترین‌هاست، هرچه بیشتر شما را در دنیای اسکایریم غرق می‌کند. خواه در حال جنگیدن با اژدهایان بزرگ در نوک قله‌های کوهستان‌های یخی باشید، خواه در حال دنبال کردن نوای رمزآلود گیاهان نرن‌روت (Nirnroot) در لبه‌ی رودخانه، اسکایریم همیشه به شما دلیل خوبی می‌دهد تا هر سوراخ‌سنبه‌ای را که روی نقشه است اکتشاف کنید.

بازی طوری طراحی شده که به شما کمک کند مکان‌هایی را که جا انداخته‌اید نیز اکتشاف کنید، چون بتسدا بسیار مشتاق است تا همه‌ی جزئیات جادویی تمریل (Tamriel) را به بازیکنان نشان دهد. هرچقدر هم که بازی را بازی کرده باشید، دیر یا زود مکان یا نقطه‌ی جدیدی برای اکتشاف پیدا می‌کنید که قبلاً از دست‌تان در رفته بود. گاهی حواس‌پرتی‌های کوچک به سیاه‌چاله‌پیمایی‌های حماسی منجر می‌شوند یا یک کوئست سرنوشت یک شهر را رقم خواهد زد. در این میان موسیقی ارکست بازی نیز به نقطه‌ی اوج خواهد رسید و شما را سرمست خواهد کرد.

بازی نقش‌آفرینی

دلیل این‌که بازیکنان هنوز اسکایریم را بازی می‌کنند این نیست که یک داستان فانتزی پیچیده تعریف می‌کند یا حق انتخاب و آزادی بی‌سابقه در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. دلیلش این است که کمتر بازی‌ای مثل اسکایریم حس «ماجراجویی» را انتقال می‌دهد. اگر طومارهای کهن ۶ قرار است از اسکایریم بهتر باشد، نقطه‌ی عطفی در صنعت گیم خواهد بود.

دیوینیتی: گناه نخستین ۲ (Divinity: Original Sin 2)

تهیه‌کننده: Larian Entertainment
سازنده: Larian Entertainment
میانگین نمرات: ۹۲

این بازی هم مثل نسخه‌ی اولی‌اش (که آن را هم بسیار دوست داریم)، یک نامه‌ی عاشقانه به بازی‌های نقش‌آفرینی کاغذ قلمی کلاسیک است. این بازی برخلاف بسیاری از بازی‌ّهای نقش‌آفرینی مدرن انتخاب‌های دوگانه‌ی ساده پیش روی شما نمی‌گذارد و بدین ترتیب، شما را در دنیای پرجزئیات و هیجان‌انگیزش غرق می‌کند.

آزادی فوق‌العاده‌ای که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد، از صفحه‌ی ساخت شخصیت شروع می‌شود. در این بازی می‌توانید قهرمان خودتان را بسازید، ولی در کنارش می‌توانید از بین شش شخصیت منحصربفرد با پس‌زمینه‌ی خاص خود یکی را انتخاب کنید؛ از خزنده‌ی مغرور و شاهزاده‌ی سرخ گرفته تا نژاد نامیرای جدید بازی. همه‌ی تصمیم‌های شما در بازی اهمیت دارند، چون به نتایج سهمگینی ختم می‌شوند که باعث شده پشت همه‌ی تنش‌های بازی وزن خاصی وجود داشته باشد. گیم‌پلی بازی هم به‌نوبه‌ی خود چالش‌برانگیز است؛ در این بازی باید با استفاده از جغرافیای سطح زمین در بخش مبارزه موقعیت بهتری برای خود به دست آورید. اگر به زمین مرتفع نروید تا آسیب بیشتری به دشمن وارد کنید، تاوانش را خواهید دید.

هنوز حتی به بخش چندنفره‌ی بازی نپرداخته‌ایم، خصوصاً حالت گیم مستر (Game Master Mode) که نشان می‌دهد گناه نخستین ۲ تا چه حد قصد ادای دین به بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی دارد. در نقد سایت‌مان از گناه نخستین ۲ نوشتیم: «دیوینیتی: گناه نخستین ۲ مثالی شایسته از ترکیب سه سبک مختلف است: بازی نقش‌آفرینی کلاسیک، بازی نبرد چندنفره‌ی آنلاین (Arena Battle) و ماجراجویی رومیزی.» بهتر است هرچه سریع‌تر گناه نخستین ۲ را تهیه کنید و وارد ریولان (Rivellon)، دنیای آن شوید.  حالا که استودیوی لاریان نسخه‌ی نهایی یا Definitive بازی را منتشر کرده و بازی را از همه لحاظ به کمال رسانده، بهترین موقع است. گناه نخستین ۲ آنقدر خوب است که به لاریان اعتماد داریم بازی بعدشان هم عنوانی عالی از آب دربیاید.

آلتیما ۷: نسخه‌ی کامل (Ultima VII: The Complete Edition)

تهیه‌کننده: Electronic Arts
سازنده: Origin System

undertale

آلتیما ۷ با یک هدف طراحی شده: ساختن دنیایی که در آن بازیکن احساس نکند کل دنیا حول محور شخصیت او می‌چرخد. شما مرکز این دنیا، یا خورشیدی که سیاره‌های منظومه دور آن می‌چرخند، نیستید. با این‌که نزدیک به سی سال از انتشار بازی می‌گذرد، آلتیما ۷ همچنان بهترین مثال از چنین نوع نقش‌آفرینی‌ای است. برخلاف رسم رایج نقش‌آفرینی‌های دهه‌ی نود و هشتاد، نقطه‌ی شروع آلتیما ۷ تحقیق رسیدگی به یک پرونده‌ی قتل است، نه سیاه‌چاله‌پیمایی. زمینه‌ی آن نیز دنیایی است که در آن شخصیت‌ها کار می‌کنند، غذا می‌خورند، می‌خوابند و به طور کلی روتین خاص خود را دارند. آلتیما ۷ نقش‌آفرینی درباره‌ی زندگی است، نه مرگ و تجربه‌ای که مرگ فراهم می‌کند.

تعامل برقرار کردن با این دنیا به اندازه‌ی مشاهده کردن آن لذت‌بخش و غیرعادی است. در آلتیما ۷ از مهارت ساخت‌وساز (Crafting) خبری نیست؛ صرفاً یاد می‌گیرید تا چیزها را بسازید. در این بازی می‌توانید غذا درست کنید، لباس بدوزید، ترتیب چینش کتاب‌های روی قفسه را عوض کنید، جای خواب‌تان را زیر ستاره‌ها پهن کنید، اسباب و اثاثیه‌ی منزل شخصیت‌های دیگر را جابجا کنید (البته وقتی حواسشان نیست) و… هنوز هم کمتر بازی‌ای پیدا می‌شود که حس حضور داشتن در یک دنیای واقعی را منتقل کند، دنیایی که حتی وقتی چراغ‌ها را خاموش کنید، چرخ حیات در آن می‌چرخد و اگر درختی زمین بیفتد، از خود صدا تولید می‌کند، چه آنجا باشید تا آن را بشنوید، چه نباشید.

فال‌اوت: نیو وگاس (Fallout: New Vegas)

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks
سازنده: Obsidian Entertainment
میانگین نمرات: ۸۴

fallout new vegas

آبسیدین فرمت جدیدی را که بتسدا (Bethesda) با فال‌اوت ۳ برای این مجموعه بنا نهاد، وام گرفت و سپس تمام عناصری را که باعث عالی شدن بازی‌های اصلی مجموعه شده بود، به این فرمت جدید تزریق کرد و آن را با ویژگی‌های بهترین بازی‌های غربی تلفیق کرد. در این بازی واقعاً حس می‌کنید که خودتان دارید راه خودتان را در تلف‌زار پیدا می‌کنید. از این حس که یک کارگردان نامرئی دارد مسیرتان را برای شما تعیین می‌کند، خبری نیست.

در این بازی در نقش یکی از بازماندگان نگون‌بخت این دنیای پساآخرالزمانی بی‌رحم بازی می‌کنید. چند ساعت که از شروع بازی می‌گذرد، سرنخ‌های ماموریت اصلی‌تان تمام می‌شود و باید خودتان در نقشه راه بیفتید، هرکجا که می‌خواهید بروید، با هرکس که می‌خواهید تعامل برقرار کنید و مسیر خوبی، بدی یا چیزی بین این دو را انتخاب کنید.

ساختار بازی باعث شده نیو وگاس ماجراجویانه‌ترین بازی فال‌اوت باشد. در این بازی می‌توانید به جمهوری جدید کالیفرنیا (NCR)، یا لیجن (Legion) (که عاشق برده‌داری است) ملحق شوید، بدون داشتن جهت‌گیری ایدئولوژیک برای بهبود وضع نیو وگاس تلاش کنید یا فقط به منافع شخصی خودتان فکر کنید. برخی از مادهای بازی نیز هستند که به شما اجازه می‌دهند یک بازی کاملاً متفاوت را تجربه کنید.

کیفیت نویسندگی، دنیاسازی و طنز سیاه همه در نیو وگاس ایده‌آل هستند. کوئست بیا با من پرواز کن (Come Fly with Me) در بازی یکی از کوئست‌های موردعلاقه‌ی ماست. این بازی اینقدر خوب است که بی‌صبرانه منتظریم عنوان جدیدی در سری فال‌اوت با رویکردی مشابه و ترجیحاً توسط استودیوی آبسیدین ساخته شود.

خون‌آشام: بالماسکه تبار (Vampire: The Masquerade – Bloodlines)

تهیه‌کننده: Activision
سازنده: Troika Games
میانگین نمرات: ۸۰

خون‌آشام: بالماسکه – تبار به هنگام انتشار پر از باگ بود، طوری که تقریباً غیرقابل‌بازی بود و طرفداران بازی تصمیم گرفتند با ساختن و انتشار پچ‌ها و مادهای غیررسمی آن را درست کنند. حتی با وجود این پچ‌ها و مادها باز هم بازی سهم خود را از باگ داشت.

در این بازی نقش یک خون‌آشام را بازی می‌کنید، ولی خون‌اشام بودن در اغفال کردن دخترهای نوجوان و تغییر شکل دادن به خفاش خلاصه نمی‌شود. دنیای خون‌آشام: بالماسکه (که از بازی رومیزی عالی شرکت وایت وولف (White Wolf) اقتباس شده) بسیار بالغ است. این بازی که در لس‌آنجلس مدرن واقع شده است، سیاست‌بازی نامیرایان را به زرق‌وبرق هالیوود و فرهنگ شرکتی آمریکا تزریق می‌کند.

این بازی پر از کوئست‌های خلاقانه و مفصل است. مثلاً در یکی از کوئست‌ها باید به محل فیلمبرداری فیلم‌های اسناف خون‌آشامی سر بزنید (Snuff Film = فیلم‌هایی که صحنه‌ی قتل و شکنجه‌ی واقعی انسان‌ها را نشان می‌دهند). در کوئستی دیگر باید در هتلی جن‌زده به جمع‌آوری سرنخ بپردازید، هتلی که در آن از مبارزه خبری نیست، ولی آنقدر فضای ترسناکی دارد که حتی خون‌آشام‌ّها را نیز به وحشت می‌اندازد. در کوئستی دیگر باید به موزه‌ای بزرگ نفوذ کنید و آنجا عملیات اجرا کنید. برای تمام کردن هرکدام از این کوئست‌ها چند روش مختلف وجود دارد

و این روش‌ها نیز با قابلیت‌های خون‌آشامی شما گره خورده‌اند، مثل کنترل ذهن و تغییر شکل. زمینه‌ی آمریکای مدرن، زمینه‌ای است که در بازی‌های نقش‌آفرینی زیاد استفاده نشده، و ترویکا (Troika)، سازنده‌ی بازی نیز از این موضوع نهایت استفاده را برده است؛ در این بازی شاهد خون‌آشام‌هایی هستیم که با مراکز انتقال خون قرارداد بسته‌اند و به حلقه‌های هالیوودی راه پیدا کرده‌اند.

بازی روایت‌گر قصه‌ای جالب درباره‌ی سیاست‌های بین‌گروهی و پیش‌گویی است، در آن تعداد زیادی خون‌آشام متفاوت برای انتخاب وجود دارد (از مالکاوین‌های خل‌وچل گرفته تا نوسفراتوهای زشت و مخفی‌کار) و کیفیت نویسندگی بذله‌گویانه و طعنه‌زنانه‌ی بازی نیز بالاست. این نقاط قوت باعث شدند طرفداران بازی باگ‌های زیاد آن را به هنگام انتشار تحمل کنند، ولی اکنون که بازی در وضعیت باثباتی قرار دارد، بهترین موقع برای تجربه‌ی آن است.

ستون‌های ابدیت (Pillars of Eternity)

تهیه‌کننده: Pardox Interactive
سازنده: Obsidian Entertainment
میانگین نمرات: ۸۵

pillars of eternity

ستون‌های ابدیت یک بازی نقش‌آفرینی مثال‌زدنی است. این بازی از موتور قدیمی اینفینیتی (Infinity Engine) استفاده می‌کند و از این لحاظ یادآور عناوین کلاسیک سبک مثل دروازه‌های بالدور (Baldur’s Gate) و پلین‌اسکیپ: تورمنت (Planescape: Torment) است (دو بازی که جلوتر در این فهرست پیدایشان خواهید کرد). با این حال این بازی به‌لطف داستان جذاب و دنیای فانتزی تازه‌اش هویتی مستقل دارد و صرفاً تجلیل‌خاطر از گذشته‌ای باشکوه نیست. بیخود نیست که آن را در فهرست بهترین بازی‌های ۲۰۱۵ گنجاندیم.

در این بازی استودیوی آبسیدین (Obsidian) اوج هنرش را به عرصه‌ی نمایش گذاشته است. این بازی همان نویسندگی سطح بالایی را دارد که این استودیو به خاطرش معروف است، اما در کنار آن یک بازی بدون باگ و بسیار صیقل‌یافته است. آبسیدین همیشه در برقراری توازن بین این دو مورد (بازی‌ای که کیفیت نویسندگی بالا داشته باشد و باگ نداشته باشد) با چالش مواجه بوده و در این بازی بالاخره به این موازنه رسیده است. صیقل‌یافته بودن بازی از این لحاظ قابل‌توجه است که ستون‌های ابدیت یک بازی نقش‌آفرینی بسیار بزرگ است و انتخاب‌های فوق‌العاده زیادی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که عواقب سنگینی به دنبال خواهند داشت.

همه‌ی جزئیات بازی با دقتی فوق‌العاده طراحی شده‌اند: از مذهب و فلسفه‌ی دنیای بازی گرفته تا درگیری‌های ناشی‌شده از اختلافات طبقاتی در دنیای بازی. دنیای ایورا (Eora) سرشار از تنش و کشمکش است. همه‌ی نواحی نقشه پر از مشکلات هستند و اهالی آن منتظر ماجراجویانی فضول تا آن‌ها را حل کنند! حتی در ظاهر پیش‌پاافتاده‌ترین کوئست‌های بازی نیز بینشی عمیق نسبت به دنیای بازی فراهم می‌کنند و این فرصت را در اختیار بازیکن قرار می‌دهند تا برای خود اعتبار (چه مثبت، چه منفی) کسب کند.

آبسیدین  به جای این‌که سعی کند با توسل به محبوبیت نقش‌آفرینی‌های بزرگ کلاسیک به نان و نوایی بسد، از پایه‌های سترگی که این بازی‌ها ایجاد کردند استفاده کرده تا تجربه‌ای خلق کند که برای شگفت‌زده کردن مخاطب صرفاً به نوستالژی پایبند نیست. این بازی قدمی رو به جلو برای این سبک بازی‌های نقش‌آفرینی است و تجربه‌ی کلی آن از خیلی لحاظ حتی از بازی‌هایی که ریشه در D&D دارند، بیشتر به بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی نزدیک است. ستون‌های ابدیت ۲، دنباله‌ی بازی نیز با این‌که تقریباً تکرار موفقیت‌های عنوان اول است، ولی از لحاظ لذت ماجراجویی چیزی کم و کسر ندارد.

دیسکو الیسیوم (Disco Elysium)

تهیه‌کننده: ZA/UM
سازنده: ZA/UM
میانگین نمرات: ۸۶

وقتی پس از یک شب باده‌خوری شدید در دیسکو الیسیوم بیدار می‌شوید، آنقدر حالتان بد است که حتی هویت پیشین‌تان یادتان نمی‌آید. از آنجا به بعد دیگر به خودتان بستگی دارد تا تعیین کنید قرار است نقش چه کهن‌الگوی کارآگاهی ژولیده، مشکل‌دار و آزرده‌ای را در این بازی کارآگاهی بازی کنید. اگر دیوید لینچ بازی پلیسی می‌ساخت، چیزی شبیه به دیسکو الیسیوم از آب درمی‌آمد.

برخلاف بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی استاندارد، دیسکو الیسیوم بخش مبارزه‌ی استاندارد ندارد و همه‌ی تعامل‌های آن در درخت دیالوگ اتفاق می‌افتند. همان‌طور که از افتتاحیه‌ی بازی مشخص است، روان شما –که به‌سرعت شکل گرفته – ثبات ندارد. دیسکو الیسیوم به شما اجازه می‌دهد با افکار بازی کنید، گسترش‌شان دهید و در جریان پیدا کردن جواب در یک پرونده‌ی قتل وحشتناک، از این افکار به نفع خودتان استفاده کنید.

آندرتیل (Undertale)

تهیه‌کننده: Toby Fox
سازنده: Toby Fox
میانگین نمرات: ۹۲

undertale

این نقش‌آفرینی مستقل سرتاپایش از شوخی پر شده است. حتی ساختار آن نیز شبیه به شوخی با بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی بسیاری است که در نظر ما بسیار عمیق و ماندگار هستند، هرچند که در آن واحد بازی شبیه به نامه‌ی فدایت شوم به همان بازی‌ها نیز به نظر می‌رسد. در این بازی می‌توانید حرکت کنید و درگیر مبارزه‌های تصادفی شوید. مثل بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی، به هنگام شروع مبارزه منویی باز می‌شود که گزینه‌ی مبارزه، استفاده از آیتم و فرار را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اما داخل این منو افعالی پیدا می‌کنید که در فاینال فانتزی (Final Fantasy) یا کرونو تریگر (Chrono Trigger) اثری ازشان وجود ندارد: «لاس زدن»، «تعریف کردن»، «حرف زدن»، «نوازش کردن». آندرتیل بازی‌ای درباره‌ی نابود کردن پلیدی با مهربانی طنزآمیز است، نه خشونت. البته در این بازی می‌توانید به دشمنان حمله کنید.

در هر لحظه در این دنیای سورئال که از هیولاهای وزغ‌مانند و گل‌های خیانت‌کار پر شده، ممکن است صبرتان لبریز شود و روی گزینه‌ی «مبارزه» کلیک کنید. این گزینه، و امکان کشتن این موجودات بد و احمق، همیشه وجود دارد،؛ موجودت بدجنسی مثل موجود تلویزیون که در ظاهر پلید به نظر می‌رسد، ولی در باطن فقط می‌خواهد باشکوه و مشهور باشد. یا دوست اسکلتی احمق و بامزه‌ای که مفهوم بی‌خیال شدن برایش تعریف نشده است. ولی با حمله کردن به این دشمن‌های شگفت‌انگیز صرفاً تسلیم کلیشه‌های سبک نقش‌آفرینی ژاپنی می‌شوید که از گذشته به جا مانده‌اند. آندرتیل از شما انتظار دارد به جای پرتاب آذرخش به دشمن‌تان، به او انگیزه ببخشید.

جنگ ستارگان: شوالیه‌های جمهوری قدیم ۲ (Star Wars: Knights of the Old Republic II)

تهیه‌کننده: Lucas Arts
سازنده: Obsidian Entertainement
میانگین نمرات: ۸۵

kotor 2

شوالیه‌های جمهوری قدیم ۱ یا کوتور ۱ (که سازنده‌ی آن بایوویر است، نه آبسیدین)، یکی از شایسته‌ترین عناوینی بود که نام جنگ ستارگان را یدک می‌کشید و پیچش داستانی‌ای داشت که از لحاظ غافلگیرکننده بودن چیزی از پیچش داستانی معروف امپراتوری ضربه می‌زند (Empire Strikes Back) کم نداشت. شوالیه‌های جمهوری قدیم ۲ این IP باارزش را وام گرفت و آن را وارد مسیری کاملاً جدید کرد. نتیجه‌ی حاصل‌شده یکی از بهترین بازی‌های جنگ ستارگان روی کامپیوتر است. در این بازی دیگر تمرکز روی نبرد دائمی بین سمت تاریک و روشن نیرو یا امپراتوری علیه جمهوری نیست. به‌جایش تمرکز داستان اکتشاف ماهیت نیرو و عواقب جدایی از آن است. داستان بازی درباره‌ی افراد طردشده و خیانت‌کار است، با رویکرد فلسفی و ژرف‌نگرانه‌ی پلین‌اسکیپ: تورمنت.

دنیای بازی بسیار خاکستری است. تبعیدی (The Exile) –که پروتاگونیست بازی است – مجبور است درباره‌ی همه‌ی کارهایش فکر کند و این‌که کارهای خوب چطور به کارهای بد منجر می‌شوند. نتایجی که می‌گیرد، هرچه بیشتر او را به سمت عمل‌گرایی سوق می‌دهد. کوتور ۲ بازی افسرده‌کننده و پوچ‌گرایانه‌ای است که تمرکز اصلی آن بیشتر درون‌نگری و اکتشاف ذهن است تا ماجراجویی در کهکشان و دوئل کردن با شمشیرهای لیزری. هرچند که در این زمینه‌ها نیز بازی چیزی کم و کثر ندارد.

شاید بهترین جنبه‌ی کوتور ۲ کریا (Kreia) باشد، استاد مخفی تبعیدی. او در طول بازی تبعیدی را به چالش می‌کشد، تحقیرش می‌کند و تلاش می‌کند درس‌هایی مهم به او یاد دهد. همچنین او نیرو را به شکلی به‌مراتب جالب‌تر از خود فیلم‌ها معرفی می‌کند. رابطه‌ی کریا و تبعیدی آنقدر خوب است که رابطه‌ی شاگرد-استادی بین لوک و یودا یا اوبی‌-وان کنوبی در مقایسه با آن خشک و سطحی به نظر می‌رسد.

دئوس اکس (Deus Ex)

تهیه‌کننده: Eidos
سازنده: Ion Storm
میانگین نمرات: ۹۱

deus ex

دئوس اکس بیشتر از این‌که یک نقش‌آفرینی خالص باشد، ترکیب نقش‌آفرینی/اکشن اول شخص است و یکی از بهترین بازی‌های سایبرپانک برای کامپیوتر به حساب می‌آید. با این وجود، جای آن در این فهرست محفوظ است. با این‌که ۲۱ سال از انتشار آن می‌گذرد، ولی همچنان تجربه‌ی آن لذت‌بخش و بدیع است.

خط روایی بازی حول محور درون‌مایه‌‌های توطئه، تروریسم و ترابشریت (Transhumanism) می‌چرخد و زمینه‌ی آن آینده‌ای تاریک، دیستوپیایی و باورپذیر است. بازی گزینه‌های زیادی برای تغییر دادن قابلیت‌های شخصیت‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد و در بازی این امکان را دارید تا جی‌سی دنتون (JC Denton) بارانی‌پوش، شخصیت اصلی بازی را به سربازی سایبرنتیک، هکری حرفه‌ای یا شبحی که در سایه‌ها کمین می‌کند، تبدیل کنید. ولی به نظر ما بزرگ‌ترین نقطه‌قوت بازی طراحی مرحله‌ی فوق‌العاده‌ی آن است.

همه‌ی نقشه‌های بازی حالتی سندباکس و پیچیده دارند که بازیکن را به آزمایش و تجربه تشویق می‌کنند، خواه بخواهید دشمن‌ها را مستقیم بکشید، خواه راه مخفی‌کاری را در پیش بگیرید. هر درگیری پتانسیل این را دارد تا هر دفعه که آن را شروع می‌کنید، به شکلی کاملاً متفاوت پیش برود؛ البته اگر تصمیم بگیرید که در این درگیری شرکت کنید و با مخفی‌کاری آن را پشت‌سر نگذارید.

مراحل بازی پر از راه‌های مخفی، صندوق‌های پنهان‌شده، خبرچین‌هایی که می‌توان به آن‌ها رشوه داد و اطلاعات محرمانه‌ای است که راه‌های جدید برای پیشروی به شما نشان می‌دهند، در حدی که اگر درباره‌ی بازی با شخصی دیگر صحبت کنید، تجربه‌یتان آنقدر متفاوت خواهد بود که انگار دو بازی متفاوت بازی کرده‌اید. با این‌که دنباله‌های بازی به اندازه‌ی عنوان اول خاص نیستند، ولی دئوس اکس‌هایی که اسکوئر انیکس ساخته از خیلی لحاظ به روح دئوس اکس وفادارند و توصیه می‌شوند.

پلین‌اسکیپ: تورمنت (Planescape: Torment)

تهیه‌کننده: Interplay Entertainment
سازنده: Black Isle Studios
میانگین نمرات: ۹۰

نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی  بازی

استودیوی بلک آیل (Black Isle)، که یکی از مطرح‌ترین استودیوهای سازنده‌ی بازی‌های نقش‌آفرینی غربی است، با ساختن این بازی تمام قواعد و اصول تثبیت‌شده‌ی ژانر را به چالش کشید. در این بازی از نژادهای فانتزی خبری نیست، اخلاقیات را نمی‌توان تعریف (یا حداقل اندازه‌گیری) کرد و همه‌ی قابلیت‌های شخصیت‌ها با گفتگوها و اعمال خارج از مبارزه گره خورده‌اند. در این بازی تمرکز بیشتر روی فلسفه و اکتشاف است تا هیولاکشی.

«چه چیزی می‌تواند ذات بشریت را عوض کند؟» این سوال اصلی است که تورمنت مطرح می‌کند. بی‌نام (The Nameless One) فردی جاودان است که به فراموشی دچار شده و زندگی‌های زیادی را زندگی می‌کند؛ هم کارهای خوب انجام می‌دهد، هم کارهای بد و زندگی تمام کسانی را که دور و برش هستند عوض می‌کند (عموماً منظور از عوض کردن بدتر کردن است!). بازی با بیدار شدن بی‌نام روی تخته‌سنگی داخل یک مرده‌شورخانه شروع می‌شود.

از اینجا به بعد گذشته‌ی رازآلود بی‌نام او را ترغیب می‌کند در مولتی‌ورس – یکی از عجیب‌ترین زمینه‌های بازی‌های نقش‌آفرینی – سفر کند. او در طول این سفر با خدایان، هزارتوها (چه مکانیکی، چه جادویی) و فرقه‌های متعصب مواجه می‌شود. مثلاً یکی از این فرقه‌ها مردان غبار (The Dustmen) است، فرقه‌ای که اعضای آن اعتقاد دارند زندگی صرفاً پیش‌زمینه‌ای برای وجودیت نهایی است: مرگ.

اگر به‌خاطر کیفیت نویسندگی بالای بازی نبود، بلندپروازی آن به جایی نمی‌رسید. کریس اولون (Chris Avellone) و اعضای تیمش داستانی نوشتند که سرشار از ظرافت و شخصیت‌های به‌یادماندنی است، طوری که با وجود گذشت دهه‌ها از انتشار آن، از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است و هنوز هیچ بازی‌ای منتشر نشده که بتواند در این زمینه با تورمنت رقابت کند. تورمنت تنها بازی‌ای است که در آن باید بین اندام پروتاگونیست جستجو کنید تا آیتمی مهم را پیدا کنید، یا به یک شخصیت غیرقابل‌بازی اجازه دهید شما را بکشد تا بتواند حس به قتل رساندن شخصی دیگر را تجربه کند.

گیم

این وسط شما دائماً در حال دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های فلسفی و سوال‌های مربوط به مفهوم هویت هستید. اگر به نظرتان تا اینجای کار بازی زیادی جدی و خشک به نظر می‌رسد، نگران نباشید، چون همراه بی‌نام یک جمجمه‌ی شناور است که اهل لاس زدن است. این بازی با طنز بیگانه نیست!

اگر به هر دلیلی نتوانستید این بازی را در سال ۱۹۹۹ تجربه کنید، جای نگرانی نیست. برای آن یک بازسازی منتشر شده که بازی را برای سیستم‌های مدرن بهینه‌سازی کرده است.

عصر اژدها: ریشه‌ها (Dragon Age: Origins)

تهیه‌کننده: Electronic Arts
سازنده: Bioware
میانگین نمرات: ۹۱

نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی  بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی  

یک زمانی بود که به نظر می‌رسید عصر بازی‌های نقش‌آفرینی حماسی به پایان رسیده است. در نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۲۰۰۰ تنها بازی نقش‌آفرینی حماسی مطرحی که منتشر شده بود، بازی ویچر (The Witcher) در سال ۲۰۰۷ بود که با وجود قوی بودن، نتوانست در حد و اندازه‌های عناوین کلاسیک سبک مثل دروازه‌های بالدور ظاهر شود. با این‌که خبر ساخت عصر اژدها از سال‌ها قبل منتشر شده بود و شاید حتی بیش از یک دهه در دست ساخت قرار داشت، به‌خاطر کارزار تبلیغاتی بد بازی (آخر مریلین مانسون چه ربطی به دارک‌اسپاون‌ها داشت؟) و تاکید شدید ناشر روی پورت‌های کنسولی ضعیف‌تر بازی انتظارات از آن در سطح پایینی قرار داشتند. بنابراین وقتی عصر اژدها منتشر شد و یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی قرن ۲۱ از آب درآمد، مردم غافلگیر شدند.

بازی کامپیوتری

با این‌که ساختار بازی بسیار خطی است (چهار ناحیه‌ی بزرگ را اکتشاف کنید و در نبرد نهایی شرکت کنید)، حجم زیاد تاریخچه، دنیاسازی، فرهنگ و درگیری که از همان ابتدا در بازی وجود داشت، باعث شد عصر اژدها به‌عنوان یک دنیای فانتزی بزرگ و جدید بین بازیکن‌ها اسم و رسم پیدا کند. با توجه به این‌که بازی ریشه در سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان نیز ندارد، یک عنوان کاملاً جدید از بایوویر بود.

بازی شش نقطه‌ی شروع متفاوت دارد که هرکدام بینشی عمیق به نژادها و فرهنگ‌های مختلف دنیای بازی و هم‌زیستی چالش‌برانگیز آن‌ها فراهم می‌کند. بازی طوری خودش را به شما معرفی می‌کند که احساس می‌کنید دنیای آن واقعاً وجود دارد و پشت وضعیت فعلی آن در یک تاریخچه‌ی طولانی منطقی خاص نهفته است.

داستان بازی درباره‌ی ظهور دوباره‌ی ارتشی کهن از جنگجوهای حرفه‌ای به نام واردن‌های خاکستری (The Grey Wardens) است که در واکنش به بازگشت دارک‌اسپاون‌ها به سرزمین تداس (Thedas) رخ داده است. ریشه‌ی این داستان به هزار سال قبل برمی‌گردد و مقیاس آن بسیار بزرگ‌تر از شخص شماست.

علاوه بر داستان خوب، برای بازی سیستم مبارزه‌ی هم‌زمان قوی نیز طراحی شده که به شما اجازه می‌دهد هر لحظه که بخواهید مبارزه را متوقف کنید و به هم‌تیمی‌هایتان دستور فلان کار را بدهید یا حتی هوش‌مصنوعی‌شان را از پیش برنامه‌ریزی کنید تا طوری که برای شما کارآمد است رفتار کنند. استعداد فوق‌العاده‌ی بایوور در طراحی شخصیت‌ها و هم‌تیمی‌های به‌یادماندنی در این بازی به اوج خود رسیده است. از بین این شخصیت‌ها می‌توان به الیستر (Alistair) شگفت‌انگیز، موریگان (Morrigan) پرالتهاب و لِلیانای (Leliana) عجیب‌غریب اشاره کرد.

این بازی پر از مکان‌های مختلف است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و پر از کوئست‌های جالب هستند که تمام کردن همه‌یشان شاید بیش از ۱۰۰ ساعت زمان ببرد. عصر اژدها آنقدر خوب است که یاد و خاطره‌ی آن به‌عنوان بخش جداگانه‌ای از زندگی‌تان در حافظه ذخیره می‌شود، بخشی که در آن هفته‌ها را زیر کوهستان‌های فراست‌بک (Frostback) صرف کردید، در دِنریم (Denerim) درگیر بازی‌های سیاسی شدید، به الف‌های یاغی در دیلز (The Dales) سر زدید، با زندگی وحشتناک الف‌هایی را که تِوینتر ایمپریوم (Tevinter Imperium) به بردگی گرفته بود از نزدیک مشاهده کردید، از رفتار بد چنتری (The Chantry) با جادوگران باخبر شدید یا صرفاً زیر ستاره‌ها با دوستان‌تان اردو زدید، به آوازی از للیانا گوش دادید و شاید هم با زوران (Zevran) خوش‌وبش کردید.

بهترین بازی های نقش افرینی

با این‌که عصر اژدها بازی طولانی‌ای است، ولی هیچ‌کدام از محتوای آن زائد به نظر نمی‌رسد (البته شاید به استثنای محتوای فید (The Fade)). مقیاس بزرگ آن به‌خاطر تمام کارهایی که باید انجام داد و تمام چیزهایی که باید تغییر داد منطقی به نظر می‌رسد. شخصیت‌های بازی شبیه به دوست‌های واقعی به نظر می‌رسند و نبردهای بازی شبیه به حوادثی‌اند که واقعاً اهمیت دارند. عصر اژدها یک بازی فوق‌العاده است که مقیاس بزرگ و پرجزئیات آن در بین IPهای تازه همچنان بی‌رقیب است. ولی انصافاً اگرن (Oghren) چقدر عوضی بود!

دروازه‌های بالدور ۲: سایه‌های امن (Baldur’s Gate II: Shadow of Amn)

تهیه‌کننده: Interplay Entertainment
سازنده: Bioware
میانگین نمرات: ۹۳

بازی نقش‌آفرینی
بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی بازی

در دروازه‌های بالدور ۲، قلمروهای فراموش‌شده سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان با دقتی مثال‌زدنی به تصویر کشیده شده است. این بازی سرشار از محیط‌های زیباست که انگار برای اکتشاف ساخته شده‌اند. در این محیط‌ها هم یک عالمه کوئست نهفته است. در این بازی می‌توانید صدها ساعت را وقف نجات دادن دهکده‌ها، اکتشاف معدن‌ها، کشتن هیولاها و حتی سفر به دنیای پلین‌ها – که در پلین‌اسکیپ تورمنت با جزئیات بیشتری اکتشاف شده – و آندردارک (Underdark) بکنید.

کوئست‌های متعدد بازی به‌لطف نویسندگی کریس آولون درجه‌ی کیفی بالایی دارند. در دروازه‌های بالدور ذکاوت و طنز با جونی اندوه‌ناک و سنگین ترکیب شده که حتی در ساده‌ترین کوئست‌های بازی نیز خود را نشان می‌دهد. نقطه‌ی قوت دیگر بازی اعضای گروه‌تان است که هر کدام شخصیتی منحصر بفرد دارند و بهترین دیالوگ‌های بازی برای آن‌ها نوشته شده است. احتمالاً جالب‌ترینشان مینسک (Minsc)، رنجر بدنام است که با بو (Boo)، همستر فضایی‌اش صحبت می‌کند.

بازی نقش آفرینی مود

یکی دیگر از وجهه‌های معروف دروازه‌های بالدور ۲ این است که یکی از بهترین آنتاگونیست‌ها بین بازی‌ها را دارد. این آنتاگونیست جون ایرِنیکوس (Jon Irenicus) نام دارد که دیوید وارنر (David Warner)، صداپیشه‌ی درجه‌یک شرورها به جایش صحبت می‌کند. ایرنیکوس مغرور، قدرتمند و ناقص‌الخلقه است و رگه‌هایی از تراژدی در شخصیت او نهفته است. ایرنیکوس همه‌ی ویژگی‌های یک شرور کلاسیک را دارد. با این‌که او در بیشتر بازی حضور ندارد، اثر او در همه‌جا قابل‌مشاهده است. مشاهده‌ی اثر غیرمستقیم، ولی فراگیر او باعث می‌شود بسیار تهدیدآمیز به نظر برسد.

بازیکنانی که موفق نشدند در سال ۱۹۹۸ بازی را تجربه کنند، می‌توانند نسخه‌ی به‌روزشده‌ی آن را تحت عنوان Baldur’s Gate II: Enhanced Edition تهیه کنند. اکنون قسمت سوم مجموعه نیز در مرحله‌ی Early Access قرار دارد و سازنده‌ی آن نیز کسی نیست جز استودیوی لاریان. همان‌طور که گفتیم، این استودیو هرچه بسازد، به کیفیت آن اعتماد خواهیم داشت.

بهترین بازی های نقش آفرینی کامپیوتر

 

بسیار خب، این شما و این هم فهرست بازی‌های نقش‌آفرینی‌ای که حتماً باید بازی کرد. هنگام طراحی این فهرست سعی شد هم به بازی‌های قدیمی توجه شود، هم به بازی‌های جدید. مسلماً فهرست کوتاهی نبود، ولی وقتی این همه بازی خوب عرضه شده، چاره‌ای نیست.

حتما بخوانید » بازی فلسفی

 

 
۰ نظر
Mahdiyar 27