مجله اینترنتی ، مجله سبک زندگی ، مجله موفقیت ، کپشن ، مجله سلامت ، مجله فناوری ، مجله پیشرفت ، مجله آشپزی ، گردشگری....

واگذاری رایگان سگ،گربه و انواع حیوانات مجاز خانگی

چی فان درستاد ساماندهی اینترنتی وزارت ارشاد ایران ثبت گردیده است

و تمام مطالب و محتوای این وب سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و فعالیت میکند.

پس از انتخاب حیوان خانگی مورد نظر برای دریافت فرم درخواست واگذاری رایگان حیوانات

اینجا کلیک کنید

پس از بارگزاری صفحه و بر روی دکمه قبول میکنم کلیک کنید.

و از قسمت نظرات درخواست خود را ارسال کنید.

افرادی که واجد شرایط نیستند به هیچ وجه درخواست ارسال نکنند.

۳۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

تلمیسارتان ، عوارض ، موارد مصرف ،‌ تداخل دارویی و نکات مهم درباره آن 2022

تلمیسارتان چیست؟ نحوه مصرف تلمیسارتان به چه صورت میباشد؟ موارد مصرف تلمیسارتان چیست؟ دوز مصرفی تلمیسارتان برای بزرگسالان چقدر میباشد؟ عوارض تلمیسارتان چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

داروی تلمیسارتان دارویی است که می‌تواند به تنهایی و یا به همراه دیگر داروها در درمان و کنترل بیماری فشار خون مورد استفاده قرار گیرد. فشار خون و دیابت بیماری‌های مزمنی هستند که معمولاً درمان زود هنگامی نداشته و داروهای مورد استفاده به تدریج می‌تواند سیر بیماری را مورد کنترل قرار دهد. گاه چندین خط درمان یا دارو برای مبارزه با این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی دیگری که این دارو دارد کمک به کاهش خطر بروز سکته و حمله قلبی یا افزایش خطر بروز مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی است که حداقل ۵۵ سال سن داشته و دارای عوامل خطر برای ابتلا به اختلالات شدید قلبی هستند.  این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات طلایی حین مصرف این دارو می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر در مورد داروی تلمیسارتان

تلمیسارتان

اگر فرد استفاده کننده از این دارو باردار است نباید این دارو را مصرف کند و اگر در حین مصرف این دارو باردار شد باید در این زمینه به پزشک خود اطلاع داد. اگر فرد دچار بیماری دیابت است، باید این دارو را با همراه با هر دارویی که حاوی ترکیب آلیسکیرن (که نوعی داروی فشار خون است) استفاده نکند.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

تلمیسارتان
تلمیسارتان

اگر فرد دچار حساسیت نسبت به این دارو است و یا در صورتی که اگر مبتلا به موارد زیر باشد، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • یک بیماری قلبی که با داروی غیر از تلمیسارتان درمان می‌شود.
  • ابتلای به بیماری کبدی؛
  • بیماری کلیوی (یا اگر دیالیز هستید)؛ یا
  • اگر رژیم دارید که دارای مقادیر کمی از نمک است.

اگر فرد باردار است نباید از این دارو استفاده کند؛ همچنین فرد اگر در حین مصرف این دارو باردار شد باید فوراً استفاده از این دارو را قطع کرده و در این زمینه به پزشک معالج خود اطلاع دهد. اگر فرد این دارو را در سه ماهه دوم یا سوم به اداری خود مصرف کند، این امر ممکن است سبب لطمه به نوزاد متولد نشده و یا مرگ او شود.

حتما بخوانید » لوپرامید

با توجه به اینکه فشار خون از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند در دوران بارداری سلامت مادر و جنین او را به خطر بیندازد گاها ممکن است نیاز باشد که مادر باردار داروی کنترل فشار خون را استفاده کند و با توجه به این موضوع که مصرف این دارو ممکن است در دوران بارداری برای مادر و جنین عوارضی را به دنبال داشته باشد لذا بهتر است که فرد برای انتخاب داروی مناسب و ایمن برای استفاده در زمان قبل و حین بارداری با پزشک خود مشورت کند. همچنین در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

 

داروی تلمیسارتان

روش مصرف داروی تلمیسارتان

داروی تلمیسارتان را دقیقاً همانطور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید. این دارو را می‌توان در زمان مشخصی از شبانه روز همراه با غذا و یا بدون آن و همراه با آب مصرف نمود.

حتما بخوانید » لوزارتان

تلمیسارتان
تلمیسارتان

یکی از عوارض استفاده از این دارو کاهش آب بدن و دهیدراته شدن است لذا اگر فرد مصرف کننده این دارو اگر دچار اسهال و استفراغ و یا کاهش آب و مایعات بدن خود باشد، بهتر است در زمینه خطرات ناشی از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نماید. همچنین از آنجا که فشار خون معمولاً بیماری است که در شدت پایین خود بدون علامت است لذا بعد از مصرف این دارو ممکن است که فرد سریعاً احساس بهبودی کرده و نیازی به ادامه درمان نبیند در حالی که این تصور اشتباه است و حداقل دو الی چهار هفته نیاز است که تا این دارو تأثیر مورد نیاز را در بدن فرد مصرف کننده اعمال و سبب کنترل بیماری فشار خون شود.

حتما بخوانید » کالامین

استفاده از این دارو تنها جزئی از برنامه جامع درمانی است که ممکن است شامل تقید به یک رژیم غذایی خاص، ورزش و کنترل وزن، کاهش مصرف کلسترول و عدم استفاده از دخانیات باشد.  از این رو باید رژیم غذایی، مصرف دارو و ورزش روتین خود را به طور منظم انجام دهید. چدای از مورد یاد شده، برای پایش عملکرد این دارو باید فشار خون فرد به طور منظم مورد سنجش قرار گیرد. همچنین گاها نیاز است که کلیه و کبد فرد نیز مورد سنجش با آزمایش‌های پزشکی قرار گیرد.

حتما بخوانید » هورمون رشد

این دارو باید در دمای اتاق به ‌دور از گرما ، رطوبت و نور آفتاب  نگهداری شود و وقتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، در یک قوطی در بسته همراه با ماده جذاب رطوبت قرار گیرد. همچنین تا زمانی که نیاز به مصرف این دارو نباشد آن را از بسته بندی فویل خود خارج نکنید، در زمان مصرف با فشار دادن فویل این بسته بندی باز شده و فرد می‌تواند این دارو را همراه با آب یا مواد غذایی استفاده نماید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که از مصرف دو دوز از این دارو در یک  زمان اجتناب نمائید.

حتما بخوانید » سیپروفلوکساسین

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت ناشی از این دارو  تماس بگیرید.

حتما بخوانید » فلوتیکازون

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

یکی از عوارض مصرف داروهای فشار خون افت سریع فشار در زمان بلند شدن ناگهانی از بستر استراحت یا محل نشستن و متعاقب آن حس سرگیجه در فرد است. از این رو فرد باید از کار خودداری کرده و ابتدا در بستر خود نشسته و به تدریج و یا به کمک محیط از جای خود برخیزد. همچنین به یاد داشته باشید که بدون تجویز و یا مشورت پزشک معالج از مصرف خودسرانه مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک خودداری نمایید.

حتما بخوانید » دیکلوفناک

عوارض جانبی داروی تلمیسارتان

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی تلمیسارتان مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

نگاهی به داروی تلمیسارتان
تلمیسارتان تلمیسارتان  تلمیسارتان  تلمیسارتان  تلمیسارتان  تلمیسارتان  تلمیسارتان 

اگر شما موارد زیر داشتید مصرف این دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی در سر و حالتی شبیه به اینکه فرد ممکن است بی هوش شود؛
  • کم بودن مقادیر ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار؛
  • تورم در پاها یا مچ پا، افزایش سریع وزن؛
  • درد یا گرفتگی غیرمعمول در قسمت پایین بدن؛
  • زخم پوستی یا
  • وجود بالا بودن سطح پتاسیم در بدن نیر حالت تهوع، ضعف، احساس ضعف، درد قفسه سینه، نامنظم بودن ضربان قلب، از دست دادن توانایی حرکت بدن.

حتما بخوانید  » سفالکسین

عوارض جانبی شایع این دارو  عبارت اند از:

  • گرفتگی بینی، درد در ناحیه سینوس؛
  • کمر درد؛ یا
  • اسهال.

این موارد یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

تلمیزارتان

حتما بخوانید » دی سیکلومین

چه داروهایی  مصرف  داروی تلمیسارتان  را تحت تاثیر قرار می دهند؟

با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات دارویی می‌تواند با این دارو تداخل ایجاد کنند لذا در زمانی که از این دارو استفاده می‌کنید تنها با مشورت با پزشک خود استفاده از یک داروی دیگر را شروع و یا خاتمه دهید. الا ایحال در مورد این دارو بدون مشورت با پزشک استفاده از این داروها را شروع یا قطع نکنید:

  • دیگوکسین؛
  • لیتیوم (کربنات)؛
  • مصرف یک داروی ادرار آور یا “قرص آب” یا سایر داروهای فشار خون. یا
  • استفاده از داروهای خانواده NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) نظیر آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و ….

عوارض تلمیسارتان

همجنین بسیاری دیگر  از داروها می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای خود را به خصوص موارد زیر را به هر ارائه‌ دهنده خدمات بهداشتی که به شما ارائه دهید.

نحوه مصرف تلمیسارتان

در ادامه بخوانید » مفنامیک اسید

دوز مصرفی تلمیسارتان

پزشک معالج بیمار قادر است که اطلاعات بیشتری را برای اطلاع بیمار به او ارائه دهد. علاوه بر مواردی که در مقاله بالا گفته شد فراموش نکنید که این دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروی خود را به خصوص بدون تجویز پزشک با شخص دیگری به اشتراک نگذارید چون این کار می‌تواند باعث ایجاد علائم گاها خطرناکی در فرد شود.

موارد مصرف تلمیسارتان

حتما بخوانید » پنتوپرازول

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
 
۰ نظر
Mahdiyar 27

رژیم فستینگ ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟ 2022

مواد غذایی مؤثر در رژیم فستینگ کدام‌اند؟ رژیم رژیم فستینگ چیست؟ مزایا و معایب رژیم رژیم فستینگ چیست؟ جایگزین سالم برای رژیم فستینگ چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

 

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و رژیم‌های مختلفی را امتحان می‌کنید احتمالاً درباره رژیم فستینگ نیز مطالبی شنیده یا خوانده‌اید. اما آیا این نوع از رژیم‌ها برای لاغری مناسب هستند یا نه و آیا ممکن است در کنار مزایایی روی سلامتی ما عوارضی نیز داشته باشند؟ ما برای پاسخ به این سؤال به سایت یکی از مراجع معتبر دنیا یعنی « انستیتوی ملی پیری آمریکا (NIA)» مراجعه و مقاله‌ی جامعی از این سایت را ترجمه کرده‌ایم.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا خواهیم دید که اگرچه تحقیقات زیادی روی رژیم‌های محدودیت کالُری یا رژیم‌های فستینگ انجام شده است اما عمده این تحقیقات روی حیوانات و در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و هیچ آزمایش طولانی‌مدتی روی انسان‌ها انجام نگرفته است. بنابراین نتایج مثبت این رژیم‌ها قابل تعمیم به انسان‌ها نیست. البته این به معنای بد بودن این رژیم‌ها نیست بلکه به این معنی است که اصولاً نمی‌توان این رژیم‌ها را به صورت عمومی توصیه کرد. بنابراین حتماً باید در این زمینه با متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید این رژیم در حاشیه امن سلامتی شما قرار دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مقدمه
  • اشکال مختلف محدود کردن کالری و رژیم‌های فستینگ کدامند؟
  • چه شواهدی از مطالعات انسانی درمورد محدودیت کالری وجود دارد؟
  • چه شواهدی از مطالعات انسانی درمورد رژیم‌های فستینگ (روزه‌داری) وجود دارد؟
  • محدودیت کالری یا رژیم فستینگ چگونه اثرات مثبت ایجاد می‌کنند؟
  • نتیجه‌گیری
  • مرحله بعدی در تحقیقات چیست؟
  • آیا لازم است ما محدودیت کالری یا رژیم روزه‌داری را امتحان کنیم؟

از آنجایی که این مقاله از یک منبع بسیار معتبر استخراج شده است همه قسمت‌های آن حاوی مطالب مهم و اثرگذار است اما اگر به دلیل کمبود وقت می‌خواهید اصل مطلب را دریابید به قسمت نتیجه‌گیری مراجعه کنید و در پایان نظرات و تجربیات ارزشمندتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

رژیم فستینگPhoto by Ella Olsson from Pexels

مقدمه

احتمالاً شما هم درباره رژیم‌های محدودیت کالری و رژیم‌های فستینگ ( یا روزه‌داری) چیزهایی شنیده‌اید و ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که چرا این رژیم‌ها اینقدر در مقالات مربوط به تغذیه مورد توجه قرار گرفته‌اند و آیا این دو نوع رژیم فقط اصطلاحات جدیدی برای رژیم‌های لاغری هستند؟

جواب این است که نه، آن‌ها اصطلاحات دیگری برای رژیم‌های لاغری نیستند. محدودیت کالری به معنای کاهش متوسط کالری دریافتی روزانه کمتر از حالت معمول یا عادی، با جلوگیری از نرسیدن مواد غذایی به بدن یا بدون محرومیت از مواد مغذی ضروری است. در رژیم فستینگ یا روزه‌داری نیز، فرد در بعضی از ساعات روز، هفته یا ماه هیچ غذایی نمی‌خورد یا مصرف آن را به شدت محدود می‌کند. یکی از اثرات عملی رژیم روزه‌داری می‌تواند دریافت کالری کمتر باشد زیرا زمان کمتری به غذا خوردن اختصاص داده می‌شود.

این الگوهای غذایی به عنوان روش‌های احتمالی برای حفظ سلامتی و زندگی طولانی‌تر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این رژیم‌ها برنامه‌های موقت برای کاهش وزن نیستند. گرایش به اثرات بالقوه آن‌ها در سلامتی و پیری ناشی از دهه‌ها تحقیق درمورد حیوانات مختلف از جمله کرم، خرچنگ، ​​حلزون، مگس میوه و جوندگان است. درواقع در بسیاری از آزمایش‌ها ، رژیم غذایی با ایجاد محدودیت کالری، بروز اختلالات مربوط به سن را به تأخیر انداخته و در برخی دیگر از مطالعات، طول عمر را افزایش داده است.

با توجه به نتایجی که این آزمایش‌ها روی حیوانات داشته است، محققان در حال مطالعه و تحقیق هستند که ببینند آیا محدودیت کالری یا رژیم فستینگ بر سلامتی و طول عمر انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و نحوه این اثرگذاری به چه صورت است. بسیاری از مطالعات نشان داده است که افراد چاق و دارای اضافه وزن که با رژیم لاغر می‌شوند سلامتی‌شان بهبود یافته است. اما دانشمندان هنوز چیزهای زیادی درمورد چگونگی تأثیر محدودیت کالری و روزه‌داری بر افرادی که دارای اضافه وزن نیستند، از جمله بزرگسالان مسن، نمی‌دانند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. آن‌ها همچنین نمی‌دانند که آیا این الگوهای غذایی در طولانی‌مدت بی‌خطر یا حتی قابل انجام هستند یا نه.

به طور خلاصه، هنوز شواهد کافی برای توصیه چنین رژیم‌های غذایی به مردم وجود ندارد.

اشکال مختلف محدود کردن کالری و رژیم‌های فستینگ کدامند؟

محدودیت کالری یک الگوی ثابت در کاهش متوسط کالری دریافتی روزانه است، در حالی که رژیم‌های فستینگ عمدتا بر روی تعداد دفعات و فاصله وعده‌های غذایی تمرکز می‌کنند. رژیم فستینگ ممکن است محدودیتی در دریافت کالری در زمان‌هایی که غذا خوردن مجاز است داشته باشند یا نه. درواقع رژیم فستینگ می‌تواند حالت خاصی از رژیم محدودیت کالُری باشد یا نباشد.

  • رژیم‌های فستینگ انواع مختلفی دارند که فستینگ متناوب (intermittent fasting ) ” نامیده می‌شوند. شاید شما هم درمورد این رژیم‌ها موارد زیر را شنیده یا خوانده باشید:
  • تغذیه با محدودیت زمانی (Time-restricted ) – در این نوع از رژیم فستینگ وعده‌های غذایی در طی چند ساعت محدود (مانند ۶ الی ۸ ساعت) هر روز مصرف می‌شوند و در طی ساعات دیگر چیزی مصرف نمی‌شود.
  • فستینگ یک روز در میان (Alternate-day ) – در این نوع از رژیم فستینگ غذا خوردن به صورت یک روز در میان بدون محدودیت است و در روزهایی که محدودیت وجود دارد یا هیچ کالری‌ای مصرف نمی‌شود و یا کمترین میزان کالُری مصرف می‌شود.
  • الگوی فستینگ ۵: ۲ – غذا خوردن به مدت ۵ روز پشت سر هم در هفته اجرا می‌شود و به دنبال آن ۲ روز با محدودیت کالُری وجود دارد.
  • روزه داری دوره‌ای (Periodic  ) – مصرف کالری برای چندین روز متوالی، مثلاً ۵ روز متوالی یکبار در ماه، دارای محدودیت و در سایر روزها بدون محدودیت است.

رژیم فستینگ

Photo from Pexels

شواهد مطالعات رژیم فستینگ روی حیوانات چیست؟

درمورد حیوانات تحقیقات بیشتری درباره محدودیت کالری نسبت به فستینگ انجام شده است. در برخی آزمایش‌ها، محدودیت کالری نوعی فستینگ هم هست زیرا حیوانات آزمایشگاهی تمام غذای اختصاصی روزانه خود را در عرض چند ساعت مصرف می‌کنند و ساعات بیشتری را بدون هیچ غذایی سپری می‌کنند.

در این مطالعات ، هنگامی که ۱۰ تا ۴۰ درصد کالری کمتر از حد معمول به جوندگان و سایر حیوانات داده می‌شد اما تمام مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها نیز تأمین می‌شدبسیاری از آن‌ها افزایش طول عمر و کاهش نرخ چندین بیماری به ویژه سرطان را نشان دادند. اما برخی از مطالعات این مزیت‌ها را نشان ندادند و در برخی از نژادهای موش، محدودیت کالری به جای افزایش آن، طول عمر را کاهش داد.

حتما بخوانید » کاهش وزن

در نوعی کرم ( نوع C. elegans) ، یک رژیم فستینگ طول عمر را ۴۰ درصد افزایش داد. یک مطالعه روی مگس‌های میوه‌ای نشان داد که محدودیت کالری اما نه فستینگ متناوب با زندگی طولانی‌تر در ارتباط است. یک مطالعه بر روی موش‌های نر نشان داد که روزه داری مادام‌العمر از نوع فستینگ یک روز در میان طول عمر را افزایش می‌دهد و عمدتا با تاخیر در بروز سرطان این اثر را به جا می‌گذارد و نه کند کردن سایر فرایندهای پیری.

دو مطالعه پشتیبانی‌شده توسط انستیتوی ملی پیری آمریکا (NIA) روی میمون‌های رزوس ( نوعی از میمون‌ها) تلاش کردند تا دریابند که آیا مزایای محدودیت کالری در گونه‌های با عمر بیشتر دیده می‌شود یا خیر. در هر دو مطالعه، میمون‌ها بیش از ۲۰ سال در رژیم غذایی با محدودیت کالری (۳۰ درصد کالری کمتر از میمون‌های گروه کنترل) نگهداری شدند. اگرچه اختلافاتی بین این دو مطالعه وجود داشت از جمله نژاد میمون و نوع غذا هر دو شواهدی ارائه دادند که محدودیت کالری باعث کاهش بروز بیماری‌های مرتبط با سن، مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت می‌شود. یک مطالعه افزایش طول عمر را نشان داد، در حالی که تحقیق دیگر اینگونه نبود. بسیاری از میمون‌ها هنوز زنده هستند، بنابراین تأثیر کامل محدودیت کالری در حداکثر طول عمر آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

حتما بخوانید » کاهش استرس

چه شواهدی از مطالعات انسانی درمورد محدودیت کالری وجود دارد؟

برخی از نتایج مطالعات علمی حاکی از آن است که محدودیت کالری ممکن است برای انسان‌ها نیز فوایدی داشته باشد، اما برای درک تأثیرات طولانی‌مدت آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

درواقع هیچ اطلاعاتی در رابطه با محدودیت کالری و طول عمر در انسان‌ها وجود ندارد.

برخی از افراد طی سالیان متمادی داوطلبانه حداکثر درجه محدودیت کالری را انجام داده‌اند و معتقدند که این باعث افزایش طول عمر یا حفظ سلامتی می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی این افراد نشان داده است که ریسک فاکتور بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت در این افراد پایین است. این مطالعات همچنین بسیاری از اثرات فیزیولوژیک دیگر را نشان داده است که منافع و خطرات طولانی مدت آنها نامشخص است، همچنین کاهش علاقه جنسی و کاهش توانایی حفظ دمای بدن در محیط‌های سرد را نیز نشان داده است. این افراد به طور کلی از مکمل‌های غذایی مختلفی استفاده کرده بودند و این موضوع دانستن اینکه چه عواملی به دلیل محدودیت کالری یا عوامل دیگر است را محدود می‌کند.

حتما بخوانید » تاثیرات زیره سبز سلامتی و لاغری

برای انجام یک مطالعه دقیق‌تر در مورد اثرات محدودیت کالری در انسان، NIA ( انستیتوی ملی پیری در آمریکا) از یک آزمایش بالینی پیشگامانه به نام «ارزیابی جامع اثرات طولانی‌مدت در کاهش مصرف انرژی» – به اختصار CALERIE  –پشتیبانی کرد.

در این پروژه ، ۲۱۸ بزرگسال جوان و میانسال، با وزن طبیعی یا دارای اضافه وزن متوسط به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به افراد گروه آزمایش گفته شد که برای مدت ۲ سال رژیم محدودکننده کالری را دنبال کنند، در حالی که افراد گروه شاهد رژیم معمول خود را دنبال می‌کردند.

این مطالعه به این منظور طراحی شده بود که شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش در هر روز ۲۵ درصد کالُری کمتر از آنچه به طور منظم قبل از مطالعه مصرف می‌کردند، مصرف کنند. اگرچه آن‌ها این هدف را برآورده نکردند اما آن‌ها میزان کالری دریافتی روزانه خود را ۱۲ درصد کاهش دادند و به طور متوسط ​​۱۰ درصد کاهش وزن بدن را طی ۲ سال حفظ کردند. یک مطالعه که به دنبال این مطالعه انجام شده بود نشان داد که شرکت‌کنندگان قسمت عمده‌ای از این کاهش وزن را پایدار نگه داشته‌اند.

حتما بخوانید » لاغری

توجه به این نکته مهم است که رژیم‌های محدودیت کالری – مانند رژیم‌های لاغریرژیم‌های گرسنگی نیستند. کاهش وزن به دست آمده با محدودیت کالری در پروژه CALERIE  منجر شده بود افراد از چاقی به وزن بدن در محدوده طبیعی یا اضافه وزن وارد شوند.

در گروه محدودیت کالری در مقایسه با شرکت‌کنندگان گروه کنترلفاکتورهای خطر برای بیماری‌های وابسته به سن مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی مانند فشار خون و سطح کلسترول کاهش یافته بود. این گروه همچنین در برخی از عوامل التهابی و هورمون‌های تیروئیدی نیز کاهش نشان دادند. برخی شواهد نشان می‌دهد که سطح پایین این معیارها با افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن ارتباط دارند. علاوه بر این، در افرادی که محدودیت کالری داشتند، هیچ‌گونه اثر سوء بر کیفیت زندگی ، خلق‌وخو ، عملکرد جنسی و خواب مشاهده نشد.

مداخلات محدود‌کننده کالری باعث کاهش جزئی تراکم استخوان، توده بدن بدون چربی و ظرفیت هوازی (توانایی بدن برای استفاده از اکسیژن در هنگام ورزش) شد. با این حال ، به طور کلی این کاهش‌ها بر اساس کاهش وزن شرکت‌کنندگان بیش از حد انتظار نبوده است. مطالعات کوتاه‌مدت دیگر نشان داده است که ترکیب فعالیت بدنی و محدودیت کالری در برابر از دست دادن استخوان، توده عضلانی و ظرفیت هوازی محافظت می‌کند.

حتما بخوانید » برگ انبه برای لاغری

برخی از شرکت‌کنندگان در این پروژه همچنین دوره‌های کوتاهی از کم‌خونی (کم شدن تعداد سلول‌های قرمز در گردش خون که اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن حمل می‌کنند) را نیز تجربه کرده‌اند. به طور کلی، این یافته‌ها نشان می‌دهد که اگرچه میزانی از محدودیت کالری در این پروژه برای افراد با وزن طبیعی یا دارای چاقی متوسط بی‌خطر است اما نظارت و پیگری بالینی توصیه می‌شود.

رژیم فستینگ

Photo by Total Shape from Pexels

چه شواهدی از مطالعات انسانی درمورد رژیم فستینگ (روزه‌داری) وجود دارد؟

بیشتر تحقیقاتی که تا به امروز در این حوزه انجام شده است بر روی جنبه کاهش وزن در رژیم فستینگ و در درجه اول بر افراد چاق متمرکز بوده است و در کل فقط چند آزمایش بالینی کوچک انجام شده است. یعنی برای تعیین اینکه کدام یک از رژیم‌های فستینگ فواید طولانی‌مدت دارند کار بیشتری لازم است.

در افرادی که به یک شکل یا اشکال مختلف روزه می‌گرفتند مطالعات مشاهده‌ای انجام شده است. در یک مطالعه مشاهده‌ای، محقق روش درمانی را به صورت دقیق تعیین نمی‌کند و افراد را به طور تصادفی در گروه کنترل یا گروه آزمایش قرار نمی‌دهد. در عوض، محقق داده‌های مربوط به موقعیت‌های زندگی واقعی را ثبت می‌کند.

حتما بخوانید » یوگا

به عنوان مثال، یک مطالعه مشاهده‌ای افرادی را که به طور معمول روزه می‌گرفتند (به عنوان بخشی از یک عمل مذهبی یا به دلایل دیگر) با کسانی که روزه نمی‌گرفتند مقایسه کرد. این مطالعه نشان داد کسانی که به طور روزمره روزه می‌گیرند کمتر دچار گرفتگی عروق یا بیماری عروق کرونر می‌شوند. با این حال، سایر عواملی که می‌توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، مانند نوع رژیم غذایی، کیفیت غذای مصرفی یا استفاده از مکمل‌های غذایی را کنترل نکرد.

محدودیت کالری یا رژیم فستینگ چگونه اثرات مثبت ایجاد می‌کنند؟

پس از دهه‌ها تحقیق، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا محدودیت کالری باعث افزایش طول عمر و به تعویق انداختن بیماری‌های وابسته به سن در حیوانات آزمایشگاهی می‌شود. آیا این نتایج ناشی از مصرف کالری کمتر است یا غذا خوردن در یک بازه زمانی خاص ؟ آیا این نتایج تحت تأثیر ترکیب مواد مغذی رژیم غذایی است؟

حتما بخوانید » کاهش وزن زنان بالای ۴۰ سال 10 توصیه طلایی لاغری

چندین مطالعه بر روی آنچه در هنگام محدود شدن دریافت کالری در داخل بدن اتفاق می‌افتد، متمرکز شده‌اند. در حیوانات آزمایشگاهی، محدودیت کالری بسیاری از فرایندهایی که برای تنظیم میزان پیری پیشنهاد شده‌اند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موارد شامل التهاب، متابولیسم قند، حفظ ساختارهای پروتئینی، ظرفیت تأمین انرژی برای فرآیندهای سلولی و اصلاح DNA است. فرآیند دیگری که تحت تأثیر محدودیت کالری است استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو درواقع تولید محصولات جانبی سمی متابولیسم اکسیژن است که می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند.

به طور مشابه چند مورد از این فرایندها تحت تأثیر پروژه CALERIE  – پروژه محدودیت کالری در پروزه انسانی انجام‌شده در ‌NIA – قرار گرفتند. با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم که چه عواملی مسئول تأثیرات محدودیت کالری بر پیری هستند یا آیا سایر عوامل نیز در این امر موثر هستند یا نه.

رژیم برای لاغری

تحقیقات پشتیبانی‌شده توسط NIA بر تأثیر فستینگ (روزه‌داری) متناوب نیز متمرکز شده است. در طول روزه‌داری، بدن گلوکز و گلیکوژن را استفاده می‌کند و سپس سراغ ذخایر انرژی ذخیره‌شده در چربی می‌رود. این انرژی ذخیره‌شده به صورت مواد شیمیایی به نام کتون (ketone )- آزاد می‌شود. این مواد شیمیایی به سلول‌ها به ویژه سلول‌های مغزی کمک می‌کنند تا با ظرفیت کامل کار کنند. بعضی از محققان فکر می‌کنند چون کتون منبع انرژی کارآمدتری نسبت به گلوکز است، ممکن است در برابر افول توانایی‌های مغزی مربوط به پیری در سیستم عصبی مرکزی محافظت کند. درواقع افول توانایی‌های مغزی ممکن است باعث زوال عقل و سایر اختلالات مغزی شود.

کتون‌ها همچنین ممکن است از پیشرفت سرطان جلوگیری کنند، زیرا سلول‌های بدخیم نمی‌توانند به طور موثر از کتون‌ها انرژی بگیرند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که کتون‌ها می‌توانند در برابر بیماری‌های التهابی مانند آرتروز نیز محافظت ایجاد کنند. کتون‌ها همچنین باعث کاهش سطح انسولین در خون می‌شوند که می‌تواند از دیابت نوع ۲ نیز محافظت کند.

اما مقدار زیاد کتون در خون می‌تواند اثرات مضر بر سلامتی داشته باشد. این یکی از دلایلی است که محققان می خواهند قبل از توصیه رژیم‌های غذایی محدودکننده کالری، بیشتر درمورد نحوه تأثیر این رژیم‌ها تحقیق و بررسی کنند.

حتما بخوانید » کاهش وزن با هدف‌گذاری صحیح

نتیجه‌گیری

با وجود تحقیقات زیادی که در‌مورد محدودیت کالری و رژیم های فستینگ (روزه‌داری) انجام شده است هیچ نتیجه‌ قطعی درمورد مزایای آن برای سلامتی انسان نمی‌توان گرفت. اما چرا در علم، عدم قطعیت وجود دارد؟ در ادامه خلاصه‌ای از دلایل این موضوع آورده شده است:

  • بیشتر مطالعات مربوطه روی سلول‌های مخمر گرفته تا پستانداران در آزمایشگاه و مدل‌های حیوانی انجام شده است. این یافته‌ها لزوماً در مورد انسان‌ها صدق نمی‌کنند.
  • اکثر آزمایشات بالینی درمورد انسان‌ها به صورت کوتاه (چند هفته یا چند ماه) و در افراد دارای اضافه وزن انجام شده و بیشتر بر روی کاهش وزن و نه فرایندهای پیری متمرکز بوده است. طولانی‌ترین آزمایش تاکنون ۲ سال به طول انجامیده است ( همین پروژه‌ای که با آن اشاره کردیم و در انستیتوی ملی پیری در آمریکا انجام گرفته است) ، که مدت زمان کافی برای نتیجه‌گیری در مورد اثرات طولانی‌مدت محدودیت کالری بر سلامتی نیست.
  • این آزمایشات بالینی معمولاً روی بزرگسالان ۶۰ ساله یا کمتر انجام شده است، بنابراین این نتایج لزوماً درمورد کودکان یا افراد بالای ۶۰ سال ممکن است صادق نباشند.
  • تعداد فوق‌العاده زیادی از فرآیندهای آلی و شیمیایی باعث عملکرد کلی بدن انسان می‌شوند. محققان باید نحوه تأثیر این فرآیند‌ها در شرایط مختلف رژیم‌های غذایی را درک و دسته‌بندی کنند.
  • انسان‌ها از نظر جنسیت، اندازه، سن، ژنتیک، محیط، سبک زندگی و سایر عوامل، کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. الگوی غذایی که به یک فرد کمک می‌کند ممکن است همان تأثیر را بر روی فرد دیگر نداشته باشد.
  • در مطالعات حیوانی، محقق مواد غذایی را تهیه می‌کند و می‌داند چه مقدار غذا و در چه زمانی خورده شده است. به دست آوردن این نوع شواهد قابل اعتماد در مطالعات انسانی دشوارتر است. اگرچه تکنیک‌های جدید می‌توانند میزان کالری دریافتی کلی را به طور عینی اندازه‌گیری کنند اما دریافت گزارش‌های دقیق اطلاعات رژیم غذایی از افرادی که زندگی عادی خود را انجام می‌دهند چالش‌برانگیز است.

رژیم فستینگ

Photo by Jessica Lewis from Pexels

مرحله بعدی در تحقیقات چیست؟

بیشتر مطالعات مربوط به محدودیت کالری و رژیم‌های ناشتا، در افراد جوان انجام شده است اما محققان شروع به مطالعه روی افراد مسن نیز کرده‌اند. یک آزمایش بالینی که توسط انستیتوی ملی پیری آمریکا (NIA ) انجام شده است رژیم ۵: ۲ را در افراد چاق ۵۵ تا ۷۰ سال دارای مقاومت به انسولین آزمایش می‌کند. (مقاومت به انسولین شرایطی است که سلول‌ها به طور طبیعی به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهند. این شرایط می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند دیابت شود.) افراد گروه آزمایش می‌توانند ۵ روز در هفته به صورت دلبخواهی غذا بخورند و سپس ۲ روز متوالی محدودیت کالری ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری در روز داشته باشند. این آزمایش برای کشف چگونگی تأثیر ۸ هفته رژیم ۵: ۲ در مقایسه با یک رژیم غذایی منظم و معمولی ، بر معیارهایی مانند مقاومت به انسولین و مواد شیمیایی مغز که در بیماری آلزایمر نقش دارند، طراحی شده است.

حتما بخوانید » آموزش مدیتیشن

در سال‌های آینده محققان به کشف بسیاری از سوالات حل‌نشده ادامه خواهند داد. مزایا و خطرات مختلف الگوی غذایی در طولانی‌مدت چیست؟ کدام رژیم‌ها به عنوان یک راهبرد طولانی‌مدت امکان‌پذیر است؟ با توجه به یک الگوی غذایی خاص، چه اثرات بیولوژیکی خاصی بر پیری و بیماری‌ها ایجاد می‌شود؟ اگر روش خاصی برای غذا خوردن توصیه می‌شود، بهتر است از چه سنی شروع کنیم و آیا ادامه آن با افزایش سن ایمن است؟

دانشمندان در حال بررسی بسیاری از جنبه‌های محدود کردن کالری، روزه‌داری و تأثیرات آن بر افراد در سن‌های مختلف هستند. برخی از آن‌ها در حال انجام مطالعات و آزمایشات بالینی برای کسب اطلاعات بیشتر هستند. اگر شما علاقه‌مند به داوطلب شدن در این نوع تحقیقات هستید، با استفاده از کلمات کلیدی مانند روزه‌داری متناوب (intermittent fasting )” ، تغذیه با محدودیت زمانی (time-restricted feeding )” یا محدودیت کالُری (calorie restriction )” ، در ClinicalTrials.gov جستجو کنید.

حتما بخوانید » تمرینات شکم برای بانوان

آیا لازم است ما محدودیت کالری یا رژیم فستینگ را امتحان کنیم؟

شواهد کافی برای توصیه انواع رژیم‌های غذایی محدودکننده کالری یا فستینگ وجود ندارد. لازم است موضوعات بیشتری درمورد اثربخشی و ایمنی آن‌ها به‌ویژه در بزرگسالان مسن مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

ممکن است وسوسه شوید که یکی از این الگوهای غذایی را امتحان کنید. نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید هر مداخله‌ای که در سبک زندگی‌تان انجام می‌دهید حاشیه ایمنی آن را رعایت می‌کنید. این حاشیه ایمنی با توجه به شرایط جسمی و روحی شما و نتایج آخرین تحقیقات روز دنیا مشخص می‌شود. بنابراین قبل از ایجاد تغییرات اساسی در الگوی غذایی خود، با متخصصان این حوزه درمورد مزایا و خطرات آن صحبت کنید.

با این حال، شواهد زیادی برای اقدامات دیگری وجود دارد که می‌توانید برای سالم ماندن در جریان افزایش سن انجام دهید:

  • یک رژیم متعادل ( از همه گروه‌های مواد غذایی) و به میزان متوسط داشته باشید
  • به طور منظم ورزش بدنی انجام دهید.
  • یا اصلاً الکل ننوشید و یا به میزان خیلی کم از آن استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • یک سبک زندگی اجتماعی فعال داشته باشید.
  • خوب بخوابید.

حتما بخوانید » رژیم سم زدایی چیست؟ باورهای غلط و حقایقی که باید بدانید 2021

 

۰ نظر
Mahdiyar 27

افزایش اشتها ; خوراکی افزایش دهنده اشتها – خوراکی های گرسنه کننده کدامند؟

افزایش اشتها در لیست 18 خوراکی افزایش دهنده اشتها کدام خوراکی ها قرار دارند؟ خوراکی های گرسنه کننده کدامند؟ کدام غذا های باعث افزایش اشتها و گرسنگی میشوند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

این روزها که وقت زیادی را در خانه می‌گذارنیم، بیشتر به سراغ خوراکی‌های مختلف می‌رویم که در آشپزخانه به ما چشمک می‌زنند. گاهی اوقات خوردن یک غذا یا خوراکی لذیذ می‌تواند باعث شود برای مدتی مشکلات اطرافمان را فراموش کنیم. خوردن خوراکی‌های سالم و مقوی ایرادی ندارد، اما باید حواستان باشد که بعضی از خوراکی‌ها باعث می‌شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید. طبیعی است که خوردن چنین مواد غذایی اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارند‌.

بنابراین باید دور این خوراکی‌ها را خط بکشید و به جای آن‌ها خوراکی‌های سیرکننده و فیبر‌دار بخورید. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا قرار است شما را با 18 ماده‌ی غذایی آشنا کنیم که منجر به گرسنگی بیشتر می‌شوند. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پنیر

پنیر

پنیر یکی از مواد غذایی است که بیشتر ایرانی‌ها در وعده‌ی صبحانه مصرف می‌کنند. خوب است بدانید که خوردن پنیر باعث می‌شود بیشتر احساس گرسنگی کنید. علاوه بر این بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که پنیر مضرات دیگری برای سلامتی بدن دارد و ممکن است باعث جوش و آکنه شود.

بنابراین سعی کنید مصرف پنیر را به مرور قطع کنید و به جای آن خوراکی‌های سالم دیگر را در وعده‌ی صبحانه بخورید؛ به‌طور مثال نان تست سبوس‌دار و تخم‌مرغ بخورید. در مقاله‌ی زیر به معرفی گزینه‌های سالم و ناسالم برای صبحانه پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله‌ از مجله اینترنتی ماهتوتا را بخوانید.

آب‌ میوه

آب‌ میوه

 

شاید پیش خودتان فکر کنید که آب میوه یک نوشیدنی سالم است؛ اما واقعیت این است که بر خلاف باور عموم طی فرآیند تهیه‌ی آب میوه مواد مغذی سیرکننده‌ی میوه‌ها مانند فیبر گرفته می‌شود. آب میوه‌ها حاوی قند و کالری زیادی هستند و منجر به افزایش سطح قند خون و در نتیجه گرسنگی بیشتر می‌شوند.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کالری موجود در آب‌میوه‌ها بر خلاف کالری مواد غذایی شما را سیر نمی‌کنند. بنابراین برای رفع تشنگی و هیدراته کردن بدن خود آب (و نه آب‌میوه) بنوشید. همچنین برای دریافت فیبر از خوردن میوه و سبزیجات غفلت نکنید.

ماست کم‌چرب

همه‌ی ما ماست را یک ماده‌ی غذایی بسیار سالم می‌دانیم، اما لازم است بدانید که سالم بودن ماست به نوع آن بستگی دارد. ماست میوه‌ای و ماست کم‌چرب کربوهیدرات زیاد اما چربی کمی دارند. این موضوع باعث می‌شود بعد از خوردن چنین ماست‌هایی بیشتر احساس گرسنگی کنید.

حتما بخوانید » آیا خواب بیشتر می تواند شما را لاغر کند؟

به جای ماست کم‌چرب که در آن نبود چربی با قند جبران شده است، ماست یونانی بدون طعم بخورید که دو برابر پروتئین دارد. می‌توانید ماست را به همراه میوه‌هایی مانند هلو، توت‌فرنگی و بلوبری، همچنین مغزها و دانه‌هایی مثل تخم‌آفتا‌ب‌گردان و بادام میل کنید تا هم خوشمزه‌تر شوند و هم فیبر و آنتی‌اکسیدان بیشتری دریافت کنید.

سفیده‌ی تخم‌مرغ

شاید بعد از خوردن املت درست شده با سفیده‌ی تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه احساس گرسنگی کنید. این موضوع دلیلی دارد. سفیده‌ی تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین به شمار می‌رود، اما در زرده‌ی تخم‌مرغ مقدار زیادی چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد. یک بررسی در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که چربی اشباع شده‌ که در زرده‌ی تخم‌مرغ وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته را افزایش نمی‌دهد.

حتما بخوانید » پروتئین نخود

چربی اشباع شده‌ی زرده‌ی تخم‌مرغ نه تنها باعث می‌شود احساس سیری کنید، بلکه برای تولید هورمون‌ها و جذب بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن ضروری است. ویتامین A برای پوست و سیستم ایمنی بدن، ویتامین‌های B برای تأمین انرژی و کولین هم برای سلامت مغز و عضلات عالی است.

سس سالاد بدون چربی

زمانی که مواد غذایی بدون چربی را خریداری می‌کنید، فکر می‌کنید انتخاب خوبی کرده‌اید، اما خوب است بدانید که تولیدکنندگان به سس سالاد بدون چربی نمک و شکر زیادی اضافه می‌کنند تا طعم خوبی بگیرد. بعد از استفاده از این نوع سس سالاد، نمک و شکر موجود در آن‌ باعث می‌شود احساس گرسنگی کنید. طبیعی است که این موضوع شما را از اندام ایدئال و شکم صاف و تخت دور می‌کند.

مواد غذایی با برچسب «سالم»

خیلی از افراد وقتی می‌بینند که یک خوراکی برچسب «سالم» دارد، برای خرید آن ترغیب می‌شوند. اما باید دقت کنید هر محصولی که روی آن عبارت سالم نوشته شده، واقعا سالم نیست. بهترین کار این است ‌که قبل از خرید هر ماده‌ی غذایی، برچسب ارزش غذایی آن را بررسی کنید.

حتما بخوانید » بهترین زمان خوردن شام

شکر

شکر

شکر به شدت اعتیادآور است، چون ترشح دوپامین را افزایش می‌دهد.

اعتیاد به شکر این روزها بسیار رایج شده است و یکی از علل مشکلات سلامتی به شمار می‌رود. شیرین‌کننده‌های تصفیه شده و فرآوری شده نه تنها بدن را تغذیه نکرده و شما را سیر نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند پرخوری کنید. البته خوردن منابع طبیعی قند مانند میوه‌ها ایرادی ندارد. به جای شکلات، آبنبات، کیک، شیرینی و آب‌ میوه سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

سس کچاپ

قبل از اینکه سس کچاپ را روی پیتزا، ماکارانی یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده بریزید، به این فکر کنید که این سس می‌تواند باعث شود بیشتر احساس گرسنگی کنید.

حتما بخوانید » افزایش انرژی

این موضوع سوخت‌وساز بدن را مختل می‌کند و سرعت تولید لپتین را کاهش می‌دهد. لپتین باعث می‌شود احساس سیری کنید. در نتیجه هیچ پیام سیری به مغز فرستاده نمی‌شود. این موضوع پرخوری را به دنبال دارد.

مافین

بعد از خوردن مافین احساس گرسنگی می‌کنید؟ این موضوع کاملا طبیعی است. مافین سرشار از کالری است، اما تقریبا کل آن از شکر تشکیل شده است. شکر به‌سرعت هضم و جذب می‌شود و باعث می‌شود گرسنه‌تر شوید‌.

غلات صبحانه‌ی شیرین

بیشتر غلات صبحانه‌های شیرین پروتئین و فیبر ندارند. دو ماده‌ی مغذی ذکر شده برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون در صبح و پیشگیری از گرسنگی در میانه‌ی صبح ضروری هستند. خوردن غلات صبحانه‌ی شیرین به همراه شیر بدون چربی منجر به افزایش احساس گرسنگی می‌شود.

افزایش دهنده اشتها

حتما بخوانید » حفظ سلامت قلب

هنگام خرید غلات صبحانه محصولی را خریداری کنید که بیشتر از ۵ گرم فیبر دارد و حاوی پروتئین و چربی است. اگر می‌خواهید غلات صبحانه‌ی رژیمی و کم‌کالری بخرید، حواستان باشد قند و کالری آن‌ خیلی کم نباشد، چون چنین محصولی فیبر و پروتئین کمی دارد.

غلات تصفیه شده

مواد غذایی سبوس‌دار غنی از فیبر باعث می‌شوند برای مدت زمان طولانی احساس سیری کنید که این موضوع در پیشگیری از پرخوری مفید است، اما فیبر غلات تصفیه شده گرفته می‌شود که این موضوع باعث می‌شود بیشتر احساس گرسنگی کنید. بنابراین از مصرف غلات تصفیه شده خودداری کنید و به جای آن‌ها غلات سبوس‌دار بخورید.

میان وعده‌های شور

میان وعده‌های شور مثل چوب‌شور حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و معمولا فیبر و پروتئین ندارند‌. نمک زیاد موجود در این خوراکی‌ها بدن را کم‌آب می‌کند. با خوردن چنین خوراکی‌هایی احساس تشنگی می‌کنید، اما به جای اینکه آب بنوشید، به اشتباه غذا و خوراکی می‌خورید.

افزایش دهنده اشتها

حتما بخوانید » پروتئین گیاهی

نبود پروتئین و فیبر در خوراکی‌های شور به این معنی است که سرشار از کربوهیدرات هستند. این موضوع منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود.

لیست غذاهای چاق کننده شکم

اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند که سدیم دوپامین را تحریک می‌کند. دوپامین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی بوده که با احساس لذت در ارتباط است. این یعنی هر چه نمک بیشتری مصرف کنید، بیشتر هوس خوردن آن را می‌کنید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

باید دور شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به‌طور کامل خط بکشید، چون یکی از بدترین ترکیباتی هستند که باعث احساس گرسنگی می‌‌شوند. حواستان باشد محصولاتی که روی آن‌ها «بدون قند» نوشته شده، گزینه‌های سالمی نیستند. همیشه قبل از خرید خوراکی ها برچسب ارزش غذایی آن‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید شیرین‌کننده‌ی مصنوعی دارد یا نه.

خوراکی های گرسنه کننده

حتما بخوانید » کنترل قند خون

توجه کنید که شیرین‌کننده‌های مصنوعی نه تنها باعث می‌شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید، بلکه منجر به درد و ناراحتی شکم هم می‌شوند. برای همین گفتیم که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

آدامس

بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند، آدامس می‌جوند تا حواسشان از غذا خوردن پرت شود. اما این کار همیشه جواب نمی‌دهد. عمل جویدن آدامس باعث می‌شود بدن به این نتیجه برسد که وقت غذا خوردن نزدیک است و به همین دلیل مایع‌های گوارشی را آماده کند. در این وضعیت زمانی که بدن هیچ غذایی دریافت نکند، دچار معده درد و گرسنگی بیشتر می‌شوید.

مواد غذایی حاوی فیبر کم

بسیاری از مواد غذایی که باعث می‌شوند بلافاصله بعد از خوردن آن‌ها گرسنه شوید، به‌شدت فرآوری شده و تصفیه شده هستند و فیبر ندارد. فیبر یک ماده‌ی غذایی است که جذب مواد غذایی را از معده به جریان خون کاهش می‌دهد. زمانی که مواد غذایی فیبر کمی دارند یا فیبر ندارند، به‌سرعت از معده به خون منتقل می‌شوند که این موضوع افزایش انسولین خون را به دنبال دارد.

لیست غذاهای چاق کننده

انسولین برای شروع فرآیند گوارش ترشح می‌شود و قند را از خون خارج می‌کند. قند اگر در خون بماند، خطرناک است. خوردن مواد غذایی که سرعت واکنش انسولین را افزایش می‌دهند، باعث می‌شوند در بلندمدت بیشتر احساس گرسنگی کنید.

حتما بخوانید » افزایش حجم عضلات

اسموتی میوه

اسموتی میوه‌‌ای آماده هیچ پروتئین یا سبزیجاتی ندارد و حاوی فروکتوز است. این موضوع منجر به افزایش و بعد کاهش قند خون می‌شود. علاوه بر این کالری اسموتی میوه معمولا آن‌قدر کم است که شما را سیر نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود برای اینکه سیر شوید، سراغ غذای بیشتری بروید.

فست‌فود

فست‌فود
 افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها  افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها   افزایش دهنده اشتها افزایش دهنده اشتها 

درباره‌ی مضرات فست‌فودها حتما زیاد شنیده‌اید‌. اگر در مصرف فست‌فودها زیاده‌روی کنید، چربی شکم و وزنتان افزایش پیدا می‌کند. فست‌فودها به شدت فرآوری شده هستند و مقدار زیادی مواد نگهدارنده، چربی ترانس و نمک دارند. مواد نگهدارنده و چربی‌ ترانس توانایی معده را برای برقراری ارتباط با مغز مختل می‌کنند.

غذاهای افزایش دهنده اشتها

حتما بخوانید » افزایش وزن سریع

این موضوع باعث می‌شود هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌ی سیری در مغز تولید نشوند و در نتیجه مغز توانایی خود برای تشخیص اینکه سیر هستید، از دست بدهد. این موضوع باعث می‌شود گرسنه‌تر شوید. نمک موجود در فست‌فود باعث احتباس آب در بدن و نفخ می‌شود و بدن را کم‌آب می‌کند. در این وضعیت فکر می‌کنیم گرسنه هستیم، در صورتی که تشنه‌ایم.

دونات

دونات یک خوراکی خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد، اما متأسفانه برای سلامتی بدن خوب نیست. حتی دونات گیاهی که به نظر سالم می‌آید، در روغن زیاد سرخ شده و حاوی شکر زیادی است. این موضوع باعث می‌شود بعد از خوردن دونات گرسنه‌تر شویم. دونات که حاوی مقدار زیادی شکر است، به شکر تجزیه شده و باعث می‌شود انسولین بیشتری در بدن ترشح شود.

افزایش دهنده اشتهای کودک

حتما بخوانید » درمان کبد چرب

زمانی که انسولین زیادی در بدن است، قند وارد سلول‌ها می‌شود. در این وضعیت هیچ قندی به خون راه پیدا نمی‌کند. نتیجه‌ی این موضوع کاهش سطح قند خون است که باعث گرسنه‌تر شدن شما می‌شود.

نان و برنج سفید

نان سفید هیچ فیبر یا ماده‌ی مغذی ندارد که بتواند مانند غلات غنی شده شما را سیر نگه دارد. به جای نان سفید، نان سبوس‌دار بخورید. برنج سفید هم ابتدا باعث بالا رفتن و بعد پایین آمدن قند خون می‌شود که این موضوع گرسنگی دوباره را به دنبال دارد. به جای مصرف برنج سفید، برنج قهوه‌ای بخورید.

سخن پایانی

بعضی از مواد غذایی قند زیاد و کالری کمی دارند و باعث می‌شوند بلافاصله بعد از خوردن آن‌ها گرسنه‌تر شوید. اگر مدام چنین مواد غذایی را بخورید، طبیعی است که دچار اضافه وزن و افزایش چربی بدن می‌شوید. از جمله‌ی این خوراکی‌ها می‌توانیم دونات، فست‌فود‌ها، اسموتی میوه، مواد غذایی حاوی فیبر کم، آدامس، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و… را نام ببریم‌. از مصرف مواد غذایی ذکر شده پرهیز کنید و به جای آن‌ها خوراکی‌های فیبردار بخورید‌.

خوراکی های افزایش دهنده اشتها

این مقاله فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
حتما بخوانید » زخم معده

 

 
۰ نظر
Mahdiyar 27

عضله سازی ؛ 28 نوع غذای مختلف که به تقویت عضلات کمک می‌کنند 2022

بهترین خوراکی ها برای عضله سازی کدام خوراکی ها میباشند؟ در لیست 28 خوراکی مناسب برای عضله سازی کدام غذاها قرار دارند؟ بهترین مواد غذایی برای عضله سازی کدام مواد غذایی هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

اگر می‌خواهید عضلات خود را قوی کنید باید بدانید که تغذیه و فعالیت بدنی هر دو برای عضله سازی مهم هستند. در ابتدا برای شروع ضروی است که بدن خود را از طریق فعالیت بدنی به چالش بکشید. با این حال بدون حمایت غذایی مناسب پس ازمدتی پیشرفت شما متوقف خواهد شد. غذاهای حاوی پروتئین برای دستیابی به تقویت عضلات بسیار مهم هستند اما کربوهیدرات‌‌ها و چربی‌ها نیز به عنوان منابع انرژی لازم هستند.

اگر هدف شما به دست آوردن عضلات خالص باشد، باید تمرکزتان روی ورزش منظم و خوردن کالری بیشتر از طریق غذاهای عضله ساز باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا، 28 خوراکی که برای عضله سازی مناسب هستند، معرفی می‌شود،با ما همراه باشید.

عضله سازی با تخم مرغتخم مرغ جزو غذاهای تقویت کننده مغز

تخم مرغ حاوی میزان بالایی از پروتئین، چربی‌های سالم و مواد غذایی مهم دیگر همچون ویتامین‌های B و کولین است. پروتئینها از اسید آمینه‌ها ساخته می‌شوند و تخم مرغها هم حاوی مقادیر بالایی از اسید آمینه لوسئین هستند که به خصوص برای عضله سازی مهم است. همچنین ویتامین B قطعا برای تعدادی از فرایندهای بدن مهم است از جمله تولید انرژی.

سالمونسالمون

سالمون یک انتخاب عالی برای عضله سازی و سلامت کلی است. هر اونس (۸۵ گرم) از سالمون حاوی ۱۷ گرم پروتئین، تقریبا ۲ گرم اسیدهای چرب امگا۳ و چندین ویتامین مهم گروه B است. اسیدهای چرب امگا۳ نقش مهمی در سلامت عضله بازی می‌کنند و حتی ممکن است عضله سازی در طول ورزش را افزایش دهند.

سینه مرغ

دلیل خوبی برای اینکه سینه مرغ باعث عضله سازی می‌شود، وجود دارد. آنها پروتئین فراوانی دارند، با هر وعده ۳ اونسی (۸۵ گرم) که حدود ۲۶ گرم پروتئین با کیفیت دارد. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های B، یعنی نیاسین و B6 هستند که اگر شما فعال باشید، برای شما لازم هستند. این ویتامین‌‌ها به عملکرد بدن در طول ورزش و فعالیت فیزیکی کمک می‌کنند که برای عضله سازی مناسب، ضروری است. و اینکه بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بال که حاوی مرغ هستند ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کنند.

ماست یونانیافزایش مصرف پروتئین با ماست یونانی

حتما بخوانید » صاف کردن شکم

تن ماهی

تن ماهی علاوه بر اینکه ۲۰ گرم پروتئین در هر ۸۵ گرم دارد، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و چندین ویتامین B از جمله ویتامین B12، نیاسین و B6 است. این مواد غذایی برای ارتقا سلامت، انرژی و انجام ورزش مهم هستند. همچنین ماهی تن حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ است که می‌توانند سلامت عضله را تامین کنند. این ممکن است به خصوص برای افراد میانسال مفید باشد. تحقیقات نشان داه است که اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند کاهش توده عضلانی و قدرت آنها را که با سن رخ می‌دهد، کند کنند.

گوشت گاو بدون چربیگوشت گاوMahtuta.com

گوشت گاو حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌های B ، مواد معدنی و کراتین است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کردن گوشت قرمز می‌تواند مقدار توده عضلانی را با ورزش لاغری افزایش دهد. البته حتی وقتی سعی می‌کنید که عضله سازی انجام دهید،  ممکن است بهتر باشد که گوشتی انتخاب کنید که عضله سازی را بدون ایجاد کالری‌های اضافی تامین کند. به عنوان مثال ۸۵ گرم از گوشت چرخ کرده ۷۰ درصد دارای ۲۲۸ کالری و ۱۵ گرم چربی است. با این حال همان مقدار گوشت چرخ کرده ۹۵ درصد حاوی پروتئین بیشتر و فقط ۱۴۵ کالری و ۵ گرم چربی است.

میگوخوراک میگوتقویت عضلات شکم

میگو تقریبا پروتئین خالص است. هر وعده ۸۵ گرمی میگو حاوی ۱۸ گرم پروتئین، ۱ گرم چربی و کربوهیدرات صفر است. در حالی که چربی‌های سالم و کربوهیدرات در رژیم غذایی کلی شما لازم هستند، افزودن میگو یک راه آسان برای عضله سازی پروتئینی بدون کالری‌های اضافی افزوده است. میگو هم همچون سایر پروتئین‌های حیوانی حاوی مقدار زیادی از آمینو اسید لوسئین است که برای رشد مناسب عضله ضروری است.

حتما بخوانید » لاغری سریع شکم

سویالوبیا سویا خشک و تازهتقویت عضلات پا

نیم فنجان از سویا پخته حاوی ۱۴ گرم پروتئین، چربی‌های سالم اشباع نشده و چندین ویتامین و ماده معدنی است. لوبیاهای سویا بخصوص منبع خوبی از ویتامین K، آهن و فسفلر هستند. آهن برای ذخیره و انتقال اکسیژن در خون و عضلات استفاده می‌شود و کمبود آن می‌تواند این عملکردها را با اختلال مواجه کند. زنان جوانان بخصوص ممکن است در معرض خطر کمبود آهن به دلیل کاهش خون در دوران قاعدگی باشند.

پنیر کاتیجپنیر کوتاژتقویت عضلات فیله کمر

یک پیمانه (۲۲۶ گرم) از پنیر کاتیج کم چرب حاوی ۲۸ گرم پروتئین از جمله یک دوز قوی از عضله سازی اسید آمینه لوسئین است. پنیر کاتیج همچون سایر محصولات لبنی می‌تواند با میزان چربی متفاوتی باشد. نمونه‌های پر چرب همچون پنیر کاتیج خامه‌ای کالری بیشتری را تامین می‌کنند. انتخاب یک نمونه از پنیر کاتیج که از هم بهتر باشد بستگی به این دارد که شما چه مقدار کالری را می‌خواهید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوعی را انتخاب می‌کنید، این یک میان وعده عضله ساز عالی است.

سینه بوقلمون

یک وعده ۸۵ گرمی از سینه بوقلمون حاوی ۲۵ گرم پروتئین و تقریبا بدون چربی و کربوهیدرات است. بوقلمون همچنین منبع خوبی از ویتامین ب نیاسین است ک به پردازش چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن شما کمک می‌کند. داشتن سطح مناسبی از ویتامین‌های B می‌تواند به شما برای به دست آوردن عضله به مرور به وسیله توانایی بدن شما برای تامین، کمک می‌کند.

تیلاپیا

اگر چه اسیدهای چرب امگا۳ تیلاپیا به اندازه سالمون نیست اما تیلاپیا هم یک غذای دریایی پرپروتئین دیگر است. یک وعده ۸۵ گرمی آن ۲۱ گرم پروتئین را تامین می‌کند به همراه مقادیر مناسبی از ویتامین B12 و سلنیوم. ویتامین B12 برای سلامت سلولهای خونی و عصبی لازم است که به شما اجازه می‌دهد که تمرین ورزشی که به منظور عضله سازی نیاز دارید، انجام دهید.

عضله سازی با لوبیاانواع لوبیاتقویت عضلات گردن

لوبیا با انواع متفاوت آن می‌تواند بخشی از رژیم غذایی برای ساختن عضلات باشد. نمونه‌های مشهور همچون لوبیای سیاه، لوبیای چیتی و لوبیا قرمز حاوی ۱۵ گرم پروتئین در هر پیمانه (حدود ۱۷۲ گرم) هستند. و بیش از اینها آنها منبع عالی از فیبر و ویتامین ب هستند علاوه بر اینکه سرشار از منیزیم، فسفر و آهن هستند. به همین دلیل لوبیاها منبع خوبی از پروتئین گیاهی برای اضافه شدن به رژیم غذایی شما هستند. علاوه بر این، آنها ممکن است در سلامتی در درازمدت و پیشگیری از بیماری‌ها نقش داشته باشند.

 پودر پروتئینپودر پروتئین برای افزایش مصرف پروتئینتقویت عضلات لگن

در عین حال که رژیم غذایی خوب باید بر کل غذاها تمرکز داشته باشد، زمان‌هایی است که مکمل‌های غذایی می‌توانند مفید باشند. اگر شما برای جذب پروتئین از غذاها به تنهایی مشکل دارید، می‌تواند با اضافه کردن پروتئین به رژیم روزانه‌تان در آن تغییر ایجاد کنید. پودر پروتئین لبنیاتی مانند وی و کازئین یکی از محبوب‌ترین هاست. با این حال گزینه‌‌های دیگری نیز وجود دارد. برخی از پودرهای پروتئین از سویا، نخود، گوشت گاو یا پروتئین مرغ استفاده می‌کنند.

ادامامهلوبیای سویا نارس یا ادامامهعضله سازی

ادامامه اصطلاحی برای لوبیای سویا نارس است و این لوبیاهای در حال رشد در غلاف هستند. و در چندین نوع غذا به خصوص غذاهای منطقه آسیا یافت می‌شوند. یک پیمانه (۱۵۵ گرم) ادامامه یخ زده حدود ۱۷ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر را تامین می‌کند. این همچنین حاوی مقادیر بالایی از فولات، ویتامین K و منگنز است. از جمله کارکردهای دیگر اینکه فولات به پردازش اسیدهای آمینه یا همان واحدهای سازنده پروتئین، کمک می‌کند. در واقع فولات ممکن است برای توده عضلانی مطلوب و قدرت بدنی، به ویژه در سالمندان ضروری باشد.

حتما بخوانید » تقویت اراده

کینواکینواتقویت عضلات زانو

در حالی که غذاهای پروتئینی برای ساختن عضلات در اولویت هستند باید سوختی هم برای زمان فعالیت وجود داشته باشد. غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توانند به تامین این انرژی کمک کنند. کینوا پخته حاوی حدود ۴۰ گرم کربوهیدرات در هر پیمانه (۱۸۵ گرم) است به همراه ۸ گرم پروتئین، ۵ گرم فیبر و مقادیر دلچسبی از منیزیم و فسفر. منیزیم نقش مهمی در عملکرد عضلات و اعصابی بازی می‌کند که موقع حرکت از آنها استفاده می‌شود.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی

صدفصدف خوراکی حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدنتقویت عضلات کمر

همانند میگو، تیلاپیا و سینه مرغ، صدفها هم پروتئین را با چربی بسیار کم تامین می‌کنند. اگر شما به دنبال اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی خود بدون مصرف کالری بیش از اندازه هستید، این منابع کم چرب می‌تواند انتخاب خوبی باشد. یک وعده ۸۵ گرمی از صدف حدود ۲۰ گرم پروتئین و کمتر از ۱۰۰ کالری را فراهم می‌کند.

گوشت خشک

گاهی اوقات ممکن است پروتئینی با کیفیت بالا از گوشت بخواهید که هنگامی که وقت ندارید از آن استفاده کنید. اگر اینطور باشد، گوشت خشک را می‌توان به عنوان یک گزینه در نظر گرفت. بسیاری از انواع مختلف گوشت به این شکل وجود دارند بنابراین از لحاظ محتوای تغذیه‌ای متفاوت هستند. با این حال اکثر چربی آن در طول پردازش شدن برداشته می‌شود، بنابراین تمام کالری‌ها به طور مستقیم از پروتئین به دست می‌آید. این منابع حیوانی پروتئین با کیفیت بالا و تحریک رشد عضلات هستند.

حتما بخوانید » زندگی بهتر

نخودنخود فرنگیعضله سازی شکم

نخودها منبع خوبی از کربوهیدرات و پروتئین هستند. هر ۱ پیمانه (۲۴۰ گرم) از یک وعده نخود کنسروی حاوی حدود ۱۲ گرم پروتئین و ۵۰ گرم کربوهیدرات از جمله ۱۰ گرم فیبر است. همچون سایر گیاهان، پروتئین نخود نیز کیفیت پایین‌تری نسبت به منابع حیوانی دارد. با این حال هنوز هم می‌تواند بخشی از رژیم متعادل عضله سازی باشد.

حتما بخوانید » افزایش حجم عضلات

کره بادام زمینیکره بادام زمینی بدون شکرعضله سازی ران پا

کره بادام زمینی حاوی ترکیبی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. یک وعده نیم فنجانی (۷۳ گرم) از آن حاوی ۱۷ گرم پروتئین، ۱۶ گرم کربوهیدرات و مقادیر زیادی از چربی اشباع نشده است. آنها همچنین حاوی مقادیر بالاتری از اسید آمینه لوسئین نسبت به سایر فراورده‌های پروتئینی هستند. هر نیم پیمانه حاوی ۴۲۵ کالری است. بنابراین اگر نیاز به کالری اضافی برای عضله سازی دارید، خوردن بادام زمینی می‌تواند راه خوبی برای دریافت کالری و مواد مغذی اضافی باشد. علاوه بر این آجیلها نقش مهمی در رژیم غذایی سالم دارند.

عضله سازی سریع بانوان

حتما بخوانید » برنامه تمرینی سیکس پک

گندم سیاه

گندم سیاه جزو غلات نیست و در واقع یک دانه است که می‌توان آن را آرد کرد و به جای آرد سنتی استفاده کرد. نصف فنجان (۶۰ گرم) آرد گندم سیاه حاوی حدود ۸ گرم پروتئین همرا با مقدار زیای فیبر و سایر کربوهیدرات‌ها است. با توجه به دارا بودن ویتامین و مواد معدنی گندم سیاه، این دانه به یک غذای بهداشتی بسیار محبوب تبدیل شده است. این دانه حاوی مقدار زیادید از ویتامین B، منیزیم، منگنز و فسفر است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند بدن شما را سالم نگه دارند و قادر به انجام تمرینات عضلانی باشند.

تافودسر با تافوعضله سازی زنان

تافو ساخته شده از شیر سویا است و اغلب به عنوان یک جایگزین گوشت استفاده می‌شود. هر نیم پیمانه (۱۲۴ گرم) از تافوی خام حاوی ۱۰ گرم پروتئین، ۶ گرم چربی و ۲ گرم کربوهیدرات است. تافو نیز یک منبع خوبی از کلسیم است که برای عملکرد عضله و سلامت استخوان لازم است. پروتئین سویا موجود در غذاهایی همچون تافو و لوبیاهای سویا یکی از با کیفیت‌ترین پروتئینهای گیاهی به حساب می‌آید. به همین دلیل غذاهای حاوی پروتیئن سویا انتخابی عالی برای افراد گیاهخوار و وگان هستند.

عضله سازی سریع

حتما بخوانید » تمرینات شکم برای بانوان

شیرشیر کم چرب یک غذای سالمعضله سازی بانوان

شیر ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را تامین می‌کند. شیر مثل فراورده‌های پروتئینی دیگر، حاوی چربی و پروتئین‌های دیر هضم است. این ماده لبنی برای رشد عضله مفید استو در حقیقت، چندین تحقیق نشان داده است که افرادی که نوشیدن شیر و تمرین‌های ورزشی و تمرینات کاهش وزن ترکیب می‌کنند، توده عضلانی خود را افزایش می دهند.

عضله سازی سریع در خانه

حتما بخوانید » سوماتروپین

بادام شیرینبادام یک اسنک سالمتقویت عضلات

نیمی از یک پیمانه (۱۷۲ گرم) بادام پوست کنده، ۱۶ گرم پروتئین و مقدار زیادی از ویتامین E، منیزیم و فسفر را تامین می‌کند. در بین همه اینها، فسفر به بدن شما کمک می‌کند تا از کربوهیدراتها و چربی‌ها برای انرژی در زمان ورزش و استراحت استفاده کند. همانند بادام زمینی، بادام شیرین را باید جزو موادی با میزان کالری متوسط در نظر گرفت. نیمی از یک پیمانه بادام پوست کنده حاوی بیش از ۴۰۰ کالری است.

برنج قهوه‌ای

اگر چه برنج قهوه‌ای پخته فقط ۵ گرم پروتئین در هر پیمانه (۱۹۵ گرم) تامین می‌کند، کربوهیدراتهای مورد نیاز شما برای سوخت و ساز موقع فعالیتهای جسمی را فراهم می‌کند. خوردن منابع کربوهیدراتی سالم همچون برنج قهوه‌ای یا کینوا را در ساعتهای نزدیک به ورزش انجام دهید. این ممکن است به شما اجازه بده که سخت‌تر تمرین کنید که تامین کننده بدن شما با انگیزه بیشتری برای رشد عضلات است. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های پروتئین برنج می‌توانند همچون یک پروتئین وی، عضله سازی را در طی یک برنامه تمرین کاهش وزن ایجاد کنند.

عضله سازی در خانه

حتما بخوانید » کاهش استرس

کلام آخر

غذاهای متعددی می‌توانند به شما برای عضله سازی کمک کنند. بسیاری از اینها همراه با پروتئین هستند و به شما اجازه می‌دهند پس از فعالیت، عضلات شما بهبود یافته و رشد کنند. البته مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیز برای تامین انرژی برای تمرین و فعالیت فیزیکی لازم است. علاوه بر این بسیاری از غذاهای این لیست حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن شما برای عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد. برای دستیابی به عضله سازی، بر تمرینات منظم و خوردن کالری‌های بیشتر روزمره از مواد غذایی مغذی همچون آنهایی که در لیست این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا قرار دارند، تمرکز کنید.

این مقاله فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

حتما بخوانید » افزایش انرژی

 
۰ نظر
Mahdiyar 27

لخته خون ؛ کنترل و درمان با انواع روشهای طبی و خانگی 2022

بهترین روش های کنترل و درمان لخته خون کدام روش ها میباشند؟ چرا خون در بدن لخته میشود؟ مدت زمان درمان لخته خون چه مدت میباشد؟ برترین روش های از بین بردن لخته خون کدام روش ها میباشند؟ چگونه لخته خون را کنترل کنیم؟

در ادمه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

درمان لخته خون شامل روشهای مختلفی از جمله استفاده از داروهای مختلف، جراحی عروق و تغییر در سبک زندگی است. این روشها بسته به اندازه لخته و محل قرارگیری آن انجام می‌گیرد. برای انجام کلیه این روشهای تنها پزشک تصمیم می‌گیرد. برای آشنایی با روشهای درمان لخته خون مجله اینترنتی ماهتوتا را همراهی کنید.

لخته خون فرایندی حیاتی است که از خونریزی زیاد پس از صدمه به رگ، جلوگیری می‌کند. البته لخته خون گاهی اوقات می‌تواند داخل رگ تشکیل شود که ناشی از صدمه نیست. بعضی از لخته‌های خون به هنگامی که آسیب دیدگی التیام می‌یابد، بطور کامل حل می‌شوند. این لخته‌ها می‌توانند از طریق سیستم گردش خون حرکت کنند و در نتیجه تامین خون به اندامهای حیاتی را محدود کنند. این نوع از لخته‌ها بسیار جدی هستند و نیازمند درمان فوری هستند.

درمان لخته خون

درمان لخته خون

گزینه‌های درمان لخته خون بستگی به سلامت کلی شخص و موقعیت لیخته خون دارد.

داروهای ضد انعقادی

در اکثر موارد، پزشک داروهای ضد انعقادی را تجویز می‌کند که بصورت عام به عنوان رقیق کننده خون شناخته می‌شوند. این داروها اقبلیت بدن برای تشکیل لخته‌های جدید را کاهش می‌دهند در عین حال که از بزرگتر شدن لخته‌های موجود پیشگیری می‌کنند. پزشکان معمولا مصرف داروهای ضد انعقادی را ۵ تا ۱۰ روز اول پس از تشخیص لخته خون، توصیه می‌کنند. بعضی از افراد ممکن است مصرف ضد انعقادها را هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سالها ادامه دهند تا از برگشت لخته‌ها جلوگیری کنند. متداولترین داروهای ضد انعقاد عبارتند از:

درمان لخته خون

هپارین شکسته نشده

هپارین شکسته نشده یا UFH با آنتی ترومبین عمل می‌کند که در پروتئینی در بدن است که از تشکیل لخته‌های جدید، جلوگیری می‌کند. پزشک هپارین شکسته نشده را از طریق وریدی یا تزریق زیر جلدی انجام خواهد داد تا دارو به سرعت عمل کند. میزان UFH خون ممکن است بطور متناوب در طول روز تغییر کند. به همین دلیل کسی که هپارین شکسته نشده را دریافت می‌کند باید چند آزمایش خون را هر روز انجام دهد.

حتما بخوانید » ماندالا

هپارین با وزن ملکولی کم

هپارین با وزن ملکولی کم یا LMWH از هپارین شکسته نشده بدست می‌آید. اثرات هپارین با وزن ملکولی کم روی بدن بیشتر از هپارین شکسته نشده در بدن باقی می‌ماند و قابل پیش بینی‌تر است. افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند می‌توانند در خانه خودشان آن را تزریق کنند و نیازی به کنترل مرتب خون ندارند.

حتما بخوانید » اعتیاد به موبایل

وارفارین برای درمان لخته خون

وارفارین با دخالت کردن در تولید ویتامین K عمل می‌کند. کبد از ویتامین K استفاده می‌کند تا پروتئین‌های ضروری برای لخته کردن خون را بسازد. پزشک ممکن است داروی وارفارین را برای افرادی که در حال عوض کردن درمان با هپارین هستند، تجویز کند. در هفته اول درمان، بیمار باید چند آزمایش خون انجام دهد تا دکتر بتواند دوز صحیح را مشخص کند. وقتی که دوز برای بیمار مشخص شد، کنترل معمول خون برای پیشگیری از خطر خونریزی‌های ناخواسته، لازم خواهد بود.

حتما بخوانید » نوردرمانی

داروهای ضد انعقادی خوراکی

درمان لخته خون

ضد انعقادهای خوراکی یک رده جدیدتر از ضد انعقادها هستند. این داروها پروتئین‌های خاصی را که مسئول لخته خون هستند، مستقیما هدف قرار می‌دهند. ضد انعقادهای خوراکی سریع عمل می‌کنند و اثر آنها روی بدن کوتاه مدت است. فراموش کردن یک وعده دارو می‌تواند خطر لخته خون را افزایش دهد.

وقتی که شخصی بطور صحیح این داروها را مصرف کند، ضد انعقاد خوراکی خطر کمتری نسبت به وارفارین دارد. آنها معمولا کمتر موجب خونریزی می‌شوند و با غذاها، مکملها و سایر داروها تداخل دارند. البته آنها گرانتر هستند. همچنین بیمارانی که از اینها استفاده می‌کنند ضروری است که هیچ وعده دارویی را فراموش نکنند.

بعضی از داروهای خوراکی ضد انعقادی عبارتند از:

  • آبیکساپان (الیکوئیس)
  • بتریکسابان (بویکسااکسا)
  • دابیگاتران (پراداکسا)
  • ادوکسابان (ساوایسا)
  • ریواروکسابان (زارلتو)

درمان لخته خون با جوراب واریس

افرادی که لخته خون در یکی از رگهای عمیق در بازو و ساق پا به نام ترومبوز وریدی عمقی (DVT) دارند ممکن است مبتلا به واریس شوند. در این افراد رگهای صدمه دیده خون متورم و دردناک می‌شوند. جورابهای واریس، جورابهایی انعطاف پذیر هستند که روی پا قرار می‌گیرند و رگ دست یا پا را باز می‌کنند. این جورابها در پا سفت هستند اما بعدا گشادتر می‌شوند.

این وضعیت به جریان خون کمک می‌کند تا کمتر در پاها جریان داشته باشد و به سمت قلب برگردد که به کاهش علائم واریس کمک می‌کند. جورابهای واریس را هم با تجویز دکتر و هم بدون نسخه می‌توان از داروخانه‌های بزرگ خریداری کرد. داروساز باید ساق پا را اندازه بگیرد تا جوراب با اندازه دقیق را به شخص بدهد.

حتما بخوانید » هانتینگتون

ترومبولیتیک‌ها

ترومبولیتیک‌ها داروهایی هستند که لخته خون را حل می‌کنند. پزشک، ترومبولیتیک را به صورت وریدی تزریق می‌کند یا ممکن است از کاتتر داخل رگ استفاده کند که موجب می‌شود دارو مستقیما به محل لخته خون برود. با این وجود ترومبولیتیک‌ها می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. پزشکان آنها را فقط برای افرادی که لخته‌های خیلی بزرگ دارند توصیه می‌کنند یا کسانی که لخته‌هایشان با درمان ضد انعقادی حل نمی‌شود. این داروها همچنین گزینه خوبی برای افرادی هستند که واریس سخت و ناتوان کننده دارند.

جراحی ترومبکتومی

لخته خون

در بعضی موارد ممکن است برای از بین بردن لخته داخل سرخرگ یا سیاهرگ نیازمند جراحی باشیم. این روش جراحی، ترومبکتومی نام دارد. ترومبکتومی برای لخته‌هایی که خیلی بزرگ هستند یا موجب صدمه شدید به بافتهای نزدیک می‌شوند، ضروری باشد. بیمار باید در مورد نتایج جراحی با پزشک صحبت کند. در بعضی موارد، جراح برشی را در ناحیه بالای لخته خون ایجاد می‌کند. بعد از برداشتن لخته خون، جراح یک لوله کوچک یا «استنت» را داخل رگ وارد می‌کند تا آن را باز نگه دارد.

درمان انواع لخته خون

حتما بخوانید » رژیم سم زدایی

فیلتر ونا کاوا برای درمان لخته خون

ونا کاوا رگی بزرگ در شکم است که خون را از بخش پایین بدن به قلب و ریه‌ها برمی‌گرداند. یک ترومبوز وریدی عمقی در ساق پا گاهی اوقات ممکن است از طریق ونا کاوا به سمت ریه برود. وقتی که لخته خون به سمت ریه‌ها می‌رود و جریان خون مسدود می‌شود، اصطلاحا به این وضعیت امبولی ریوی گفته می‌شود.

جراح معمولا فیلتر را داخل ونا کاوا وارد می‌کند تا از عبور لخته خون از طریق ورید، جلوگیری کند. جراح فیلتر را با ایجاد برشی کوچک در سیاهرگ گردن یا کشاله ران، وارد می‌کند. عکسهای رادیولوژی به جراح کمک می‌کند تا فیلتر را در جای درستی در ونا کاوا قرار دهد. پزشکان معمولا از این عمل جراحی برای افرادی استفاده می‌کنند که در معرض خطر بالای امبولی ریوی هستند و همچنین کسانی که نمی‌توانند داروهای ضد انعقادی خون مصرف کنند.

درمان لخته خون در ریه

حتما بخوانید » پروتئین گیاهی

کنترل پس از درمان لخته خون در خانه

پزشک برنامه درمانی مناسبی را برای بیمار تنظیم خواهد کرد که به این افراد برای مدیریت بیماری و پیشگیری از لخته‌های خون بعدی، کمک می‌کند. مدیریت خانگی لخته خون بستگی به نوع و شدت لخته و همچنین داروهایی که شخص مصرف می‌کند، دارد. برنامه درمان لخته خون ممکن است شامل ارجاع بیمار به یک گروه از متخصصان باشد که شامل متخصص قلب، هماتولوژیست و متخصص مغز و اعصاب است.

درمان لخته خون در سر با دارو

جوراب واریس نیز ممکن است برای افرادی که در حال بهبود ترومبوز وریدی عمقی هستند، مفید باشد. این جورابها از جریان زیاد خون و لخته شدن آن در ساق پا جلوگیری می‌کند. پیاده روی منظم و بالا بردن پاها نیز با افزایش جریان خون به قلب، به این افراد کمک می‌کند. کسانی که دارو مصرف می‌کنند باید با زمان بندی منظم، خون خود را چک کنند تا مطمئن شوند که رقیق یا غلیظ نشده است.

درمان لخته خون در رگ قلب

پیشگیری

لخته خون

به گفته جامعه هماتولوژی آمریکا، لخته‌های خون یکی از انواع مشکلات خونی قابل پیشگیری هستند. بعضی از افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر در معرض خطر لخته خون هستند. این افراد در صورتی که سابقه خانوادگی اختلالات لخته شدن خون را دارند باید به پزشک خود بگویند. پزشک هم یک چکاپ منظم را برای کمک به تشخیص اختلالات در اولین مرحله، توصیه می‌کند.

عوامل سبک زندگی که در زیر آمده هم باعث پایین آمدن خطر توسعه لخته‌های خون می‌شوند از جمله:

  • پوشیدن لباسهای گشاد بخصوص در قسمت پایین بدن
  • پوشیدن جوراب واریس
  • نوشیدن مایعات کافی
  • ترک سیگار در صورت استعمال
  • مصرف کمتر نمک
  • ورزش به طور منظم
  • حفظ وزن در وضعیتی سالم
  • تغییر وضعیت به صورت مکرر بخصوص در سفرهای طولانی
  • ایستادن یا نشستن کمتر از یک ساعت در هر بار
  • اجتناب از چهار زانو نشستن یا گره کردن پاها در هم
  • خودداری از فعالیتهایی که ساق پاها را قفل می‌کند
  • بردن پاها بالاتر از سطح قلب به هنگام دراز کشیدن

حتما بخوانید » پروبیوتیک

درمان لخته خون در بدن در ریه

حتما بخوانید » پروتئین نخود

علائم و نشانه‌های لخته خون در نقاط مختلف بدن

لخته شدن خون

جدول زیر علائمی را که ممکن است با لخته شدن خون در بخشهای مختلف بدن رخ دهد، نشان می‌دهد:

موقعیت علائم
بازو یا پا ·         درد در بازو یا پا

 

·         گرمای ناگهانی، تورم یا حساسیت در بازو یا پا

·         تغییر رنگ پوست به قرمز یا آبی

ریه ·         تنگی نفس ناگهانی

 

·         سرفه‌ای که همراه با خلط یا خون است

·         درد تیز و ناگهانی قفسه سینه که به مرور بدتر می‌شود

·         ضربان قلب سریع یا منظم

·         تب

·         تعریق زیاد

·         سبکی سر یا سرگیجه

مغز ·         بی حسی یا ضعف صورت، دستها یا پاها

 

·         مشکل در تکلم یا درک دیگران

·         کاهش بینایی در یک یا هر دو چشم

·         مشکل در پیاده روی

·         از دست دادن تعادل یا توازن

·         سردرد شدید و ناگهانی

·         گیجی

·         سرگیجه

قلب ·         درد یا سنگینی در قفسه سینه یا بالای بدن

 

·         تنگی نفس

·         تعریق

·         تهوع

·         سبکی سر

شکم ·         درد شکمی شدید

 

·         استفراغ

·         اسهال

کلیه علائم نادر هستند اما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 

·         درد و حساسیت در بالای شکم، کمتر و پهلوها

·         خون در ادرار

·         کاهش خروجی ادرار

·         تب

·         تهوع

·         استفراغ

اختلالات ناشی از لخته خون

یک ترومبوز وریدی عمیق، لخته خونی ست که داخل رگهای عمیق داخل پاها و بازوهاست. گاهی اوقات ترومبوز وریدی عمیق ممکن است از طریق سیستم گردش خون به سمت ریه‌ها یا مغز، جابجا شده یا حرکت کند. این امر می‌تواند موجب اختلالات جدی شود از جمله:

امبولی ریوی

امبولی ریوی لخته خونی ست که در بافت ریه قرار می‌گیرد. امبولی ریوی مقداری از جریان خون به ریه را مسدود می‌کند که موجب می‌شود قلب قویتر پمپاژ کند تا سعی کنید اکسیژن کامل مورد نیاز بدن را تامین کند. فشار اضافه روی سیستم گردش خون می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

درمان لخته خون در بدن

حتما بخوانید » کاهش درد سنگ کلیه

امبولی مغزی و سکته مغزی

گاهی اوقات، لخته خون ممکن است وارد رگی شود و آن را مسدود کند که مسئول تامین خون به مغز است. این نوع از لخته خون امبولی مغزی نام دارد. بدون تامین خون کافی، سلولهای مغزی بر اثر کمبود اکسیژن، خسته شده و می‌میرند. این عارضه سکته مغزی ایسکمیک نام دارد. سکته مغزی جدی است و بطور بالقوه تهدید کننده زندگی. افرادی که تا ۳ ساعت پس از سکته، درمان می‌شوند به احتمال کمتری دچار ناتوانی طولانی مدت می‌شوند.

درمان لخته خون در مغز

حتما بخوانید » افزایش وزن ناخواسته

ترومبوز وریدی کلیوی (RVT)، لخته خونی ست که خون را به خارج از کلیه می‌برد. اکثر ترومبوزهای وریدی کلیه به مرور زمان بهتر می‌شوند و موجب صدمه پایدار به کلیه نمی‌شوند. البته ترومبوز وریدی کلیوی گاهی اوقات منجر به نارسایی کلیوی حاد می‌شود. نارسایی حاد کلیوی به هنگامی رخ می‌دهد که اختلال در عملکرد کلیه منجر به تجمع فراوارده‌های زائد سمی در خون شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرددرمان لخته خوندرمان لخته خون پریود

افرادی که دچار علائم ترومبوز وریدی عمیق می‌شوند باید فورا به پزشک مراجعه کنند بخصوص اگر سابقه خانوادگی اختلالات لخته شدن خون را دارند. درمان اولیه ترومبوز وریدی عمقی می‌تواند از اختلالات بعدی پیشگیری کند.

درمان لخته خون در پا

لخته خون در همه جای بدن یک وضعیت اورژانسی است. کسی که علائم سکته مغزی، امبولی ریوی، ترومبوزی وریدی کلیوی یا مشکلات دیگر مربوط به قلب را دارد باید فورا با ۱۱۵ یا اورژانس محلی تماس بگیرد.

حتما بخوانید » زخم معده

چشم انداز درمان لخته خون

لخته‌های خون جدی و بطور بالقوه در بعضی موارد تهدید کننده زندگی هستند. چندین گزینه درمانی مختلف برای درمان لخته خون بسته به موقعیت و شدت آنها دارد. تشخیص و درمان اولیه می‌تواند از اختلالات بعدی جلوگیری کرده و چشم انداز درمان را بهبود بخشد.

این مقاله فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

حتما بخوانید » درمان جوش و آکنه

 
۰ نظر
Mahdiyar 27