آیا باید ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟ تغییرات ظاهری‌ ویندوز 11 چه تغییراتی هستند؟ پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز 11 به چه صورت میباشد؟ قابلیت‌های جدید گیمینگ ویندوز 11 چه قابلیت هایی هستند؟ ویجت‌ها در ویندوز 11 چه تغییراتی داشته اند؟ چه کامپیوترهایی از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کنند؟ ویندوز ۱۱ چه‌زمانی رسما عرضه می‌شود؟ آیا آپدیت ویندوز ۱۱ رایگان خواهد بود؟ چگونه ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنیم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

ویندوز ۱۱ قرار است سه روز دیگر به صورت رسمی برای عموم کاربران منتشر شود. در همین راستا تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به تمام قابلیت‌های آن تا ببینیم مایکروسافت چه تغییراتی را در سیستم‌عامل جدید خود بوجود آورده است.

ویندوز 11
ویندوز 11

ویندوز ۱۱ به‌عنوان جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت بعد از گذشت ۶ سال از عرضه‌ی ویندوز ۱۰ قرار است عرضه شود و آن‌طور که از نسخه‌های بتا و پیش‌نمایش متوجه شدیم، به نظر می‌رسد باید انتظار تغییرات زیادی را داشته باشیم. تغییراتی که این‌بار واقعا خوب و کاربردی به نظر می‌رسند و قرار است تجربه‌ی کاربری را دگرگون کنند.

ویندوز 11

در حال حاضر ویندوز ۱۱ هنوز هم به صورت بیلد پیش‌نمایش برای دانلود در اختیار کاربران قرار دارد. همچنین می‌توان فایل ISO آن را دریافت و نصب کرد که در انتهای این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا به آموزش نصب آن از این طرق می‌پردازیم. البته توصیه می‌شود این سه روز را هم صبر کنیم تا آپدیت مربوطه را رسما دریافت کنید.

حتما بخوانید » صاحب اینترنت چه کسی است؟

از آنجایی که مایکروسافت اندکی سیاست سخت‌گیرانه در پشتیبانی ویندوز ۱۱ از دستگاه‌های مختلف در پیش گرفت، کاربران زیادی سردرگم شدند از این بابت که آیا می‌توانند ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنند یا خیر. در بسیاری از خبرگزاری‌ها راه‌حل دور زدن محدودیت‌های مایکروسافت و نصب ویندوز ۱۱ حتی روی سیستم‌های قدیمی‌تر آموزش داده شده است و در یک سری از خبرگزاری‌های دیگر هم توصیه می‌شود مطابق دستورالعمل شرکت پیش برویم. بنابراین سردرگمی‌های پیش آمده کاملا طبیعی است اما خوشبختانه تمام این‌ها سه روز دیگر و با عرضه‌ی رسمی ویندوز جدید به پایان خواهد رسید.

می‌پردازیم به بررسی قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ که گفته می‌شود تجربه‌ی کاربری‌امان را به طور کامل متحول می‌کند تا ببینیم سه روز دیگر قرار است با چه سیستم‌عاملی روبرو شویم.

تغییرات ظاهری‌ ویندوز 11

قبل از اینکه به بررسی تغییرات فنی بپردازیم، نگاهی خواهیم داشت به تغییرات ظاهری که اصلا هم تعدادشان کم نیست. اگر نسخه‌ی بتای ویندوز ۱۱ را پیش از عرضه‌ی رسمی نصب و تجربه کرده باشید، قطعا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب کرد، تغییر محل منوی استارت و قرارگیری آن در بخش مرکزی ویندوز بود. مایکروسافت این تغییر را در راستای دسترسی ساده‌تر به منوی استارت، به‌خصوص در نمایشگرهای فوق عریض در نظر گرفت که باید بگوییم اندکی ظاهر سیستم‌عامل مک را تداعی می‌کند.

حتما بخوانید » پرورش ذهن

تغییرات ظاهری دیگری هم ویندوز ۱۱ پدید آمده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان تغییر زبان طراحی آیکون‌ها و تخت‌تر شدن آن‌هاست تا اپلیکیشن‌های مایکروسافت در تمام دستگاه‌ها ظاهری یکپارچه و واحد داشته باشند. اگرچه شکل اپلیکیشن‌ها در آیکون تخت‌تر شده است اما گوشه‌ی پنجره‌ها اکنون اندکی انحنا پیدا کرده است که از این حیث ویندوز ۱۱ با ویندوز ۱۰ متفاوت است.

پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید

اپل در آپدیت جدید خود این امکان را فراهم کرد تا کاربران سیستم‌عامل مک بتوانند اپلیکیشن‌های iOS را روی سیستم خود نصب و تجربه کنند. مایکروسافت از آنجایی که اپلیکیشن خاصی ندارد، تصمیم گرفت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی را به ویندوز ۱۱ بیاورد. اما نحوه‌ی انجام این کار اندکی متفاوت است.

شرکت آمریکایی در یک همکاری با آمازون تصمیم گرفت فروشگاه آن را به فروشگاه ویندوز اضافه کند که آن هم اکنون ظاهر و قابلیت‌های جدیدی دارد. در واقع نمی‌توانید هر اپلیکیشن اندرویدی که بخواهید را از روی سیستم نصب کنید چرا که فروشگاه آمازون لزوما همه‌ی اپلیکیشن‌ها را ندارد اما خوشبختانه به نظر می‌رسد ویندوز ۱۱ از سایدلود اپلیکیشن‌ها هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید هر اپلیکیشنی را که می‌خواهید از بیرون دانلود و روی سیستم خود نصب کنید.

حتما بخوانید » بهترین بازی‌های کامپیوتر 2020

البته گوگل بعد از اینکه این اقدام مایکروسافت را متوجه شد تصمیم گرفت جلوی آن را بگیرد. به همین خاطر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شاید در اوایل عرضه، شاهد پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز ۱۱ نباشیم. بنابراین اگر این سیستم‌عامل را نصب کردید ولی نتوانستید اپلیکیشن‌های اندرویدی را روی آن داشته باشید، نگران نباشید، چرا که بعید به نظر می‌رسد مایکروسافت به طور کلی این ایده را کنار بگذارد.

فروشگاه مایکروسافت

فروشگاه مایکروسافت ویندوز 11

از اپلیکیشن‌ها که صحبت شد حتما باید به فروشگاه مایکروسافت هم اشاره کنیم که اکنون هم از لحاظ ظاهری تغییر کرده است هم از لحاظ قابلیت و امکانات. طبق سیاست جدید، توسعه‌دهندگان می‌توانند اکنون اپلیکیشن‌ها را با فرمت win32 هم وارد فروشگاه کنند. همچنین مایکروسافت این لطف را به توسعه‌دهندگان کرد که سیستم پرداختی خاص خود را داشته باشند چون اگر قرار بود به همان سیستم پرداخت خود شرکت محدود باشند، مایکروسافت بخشی از درآمد را به‌عنوان مالیات برای خود برمی‌داشت.

حتما بخوانید » بهترین بازی های ویدئویی

ویجت‌ها

تجربه‌ی ویجت روی ویندوز ویستا اصلا موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش نبود. اما مایکروسافت تصمیم گرفت با اندکی تغییر و تحول در آن، بار دیگر ویجت‌ها را برای ویندوز ۱۱ هم عرضه کند. ویجت‌ها اکنون به بخش جدانشدنی و مهمی از سیستم‌عامل‌های مخصوص گوشی تبدیل شده‌اند اما مایکروسافت می‌خواهد تجربه‌ی استفاده از آن را در سیستم‌های رومیزی هم در اختیار کاربران قرار دهد.

با نصب ویندوز ۱۱،‌ پنل مخصوصی را فقط برای ویجت‌ها در اختیار خواهید داشت که می‌توانید برای چیزهای مختلفی نظیر آب و هوا، تقویم، ساعت و… ویجت تنظیم کنید. اگر پیش از این از سیستم‌عامل مک و ویجت‌های آن استفاده کرده باشید قطعا شباهت زیادی را بین این دو حس خواهید کرد.

گروه‌بندی پنجره‌ها

ویندوز 11

در حال حاضر در ویندوز ۱۰ کاربر می‌تواند پنجره‌ها را در چهار گوشه‌ی تصویر قرار داده و از آن‌ها در آن واحد استفاده کند. اما در ویندوز ۱۱ این فرایند آسان‌تر و بسیار کاربردی‌تر شده است به این صورت که می‌توانید پنجره‌ها را به شکل‌های مختلف و در زوایای گوناگون در تصویر بگنجانید یا حتی ترتیب دلخواه خود را داشته باشید. این کار هم با بردن نشان‌گر موس روی آیکون بزرگ‌کردن پنجره (Maximize) در گوشه‌ی سمت راست، قابل انجام است.

حتما بخوانید » آینده ارتباطات در دنیای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

پشتیبانی از فرامین لمسی

اپل خیلی مشتاق به پشتیبانی از فرامین لمسی در مک نبود اما مایکروسافت با آغوش باز آن را پذیرفت و تصمیم گرفت این کار را هم بهتر از آنچه که اکنون شاهد هستیم در سیستم‌عامل جدید خود پیاده کند. همچنین اندازه‌ی صفحه‌کلید هم اندکی کوچک‌تر شده است تا بدین ترتیب هنگام لمس صفحه مزاحمت ایجاد نکند. باید منتظر ماند و دید آیا این تغییرات واقعا ویندوز ۱۱ را به سیستم‌عاملی مناسب برای فرامین لمسی تبدیل می‌کند یا خیر.

قابلیت‌های گیمینگ

آخرین ویژگی که قصد داریم در این لیست به آن اشاره کنیم که البته قطعا آخرین ویژگی جدید ویندوز ۱۱ به حساب نمی‌آید، برای علاقه‌مندان به بازی است. کامپیوترهای رومیزی در اکثر نقاط جهان به یکی از اصلی‌ترین لوازم مخصوص بازی تبدیل شده‌اند و مایکروسافت هم با تجربه‌ی زیادی که از تولید و عرضه‌ی ایکس‌باکس کسب کرد توانست عملکرد سیستم‌های رومیزی را از طریق ویندوز بهبود ببخشد.

حتما بخوانید » ایکس باکس سری اس

در راستای بهبود تجربه‌ی گیمینگ در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۱۱، مایکروسافت API جدیدی را تحت عنوان DirectStorage طراحی مرد تا بدین ترتیب اطلاعات هر بازی به صورت مستقیم توسط حافظه‌ی رم گرافیک بارگذاری شود. چنین قابلیت باعث تسریع فرایند بارگذاری اطلاعات خواهد شد و تأثیر چشمگیری هم دارد.

قابلیت بعدی Auto HDR است که این امکان را فراهم می‌کند تا بازی‌هایی که با دایرکت‌ایکس ۱۱ یا بالاتر طراحی شده‌اند، به صورت خودکار به کیفیت HDR ارتقا پیدا کنند. طبیعتا بازی‌هایی که به صورت نیتیو و پیش‌فرض با کیفیت HDR طراحی شده‌اند از لحاظ جلوه‌های تصویری کیفیت بیشتری به نسبت این بازی‌ها دارند اما نمی‌توان تأثیر زیاد و محسوسی را که این قابلیت در ارتقای کیفیت تصاویر دارد نادیده گرفت.

علاوه بر این‌ها، اکنون اپلیکیشن ایکس‌باکس به صورت پیش‌فرض روی ویندوز ۱۱ نصب است و به کاربر اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری به لیست بازی‌های ایکس‌باکس خود در سیستم دسترسی داشته باشد و بازی‌هایی را که با اشتراک Game Pass خریداری کرده بود روی سیستم هم تجربه کند.

آیا باید ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟

یکی از بزرگ‌ترین سؤالی که حتی بعد از عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۰ هم ذهن کاربران را به خود مشغول کرد این بود که آیا واقعا نیاز است ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود که به درستی هم کار می‌کند نصب کنیم؟ از زمانی که مایکروسافت ویندوز ۸ را عرضه کرد تاکنون، یک ترس بزرگ در دل کاربران این شرکت وجود دارد مبنی براینکه شاید نصب ویندوز جدید باعث ایجاد مشکل شود.

اگر به خاطر داشته باشید بعد از ویندوز ۷، هیچ‌وقت ویندوزی تولید نشد که به پایداری، کیفیت و سرعت آن باشد و همیشه مشکلات ریز و درشتی برای کاربران وجود داشت تا با آن دست و پنجه نرم کنند. اما در نهایت مایکروسافت به طور کامل این ویندوز را رها کرد تا کاربران مجبور شوند به سیستم‌عامل جدید روی بیاورند.

حتما بخوانید » قدرتمندترین زنان جهان

البته شرکت آمریکایی به کاربران اطمینان داد تا سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی خواهد کرد. اما این حرف بیشتر برای کسانی است که سیستمشان از ویندوز جدید پشتیبانی نمی‌کند و مجبور به ماندن در ویندوز ۱۰ هستند. در غیر این صورت هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که به سیستم‌عامل جدید کوچ نکنید.

در حال حاضر البته ویندوز ۱۱ دوره‌ی بتای خود را سپری می‌کند و طبیعتا پیشنهاد ما این است که فعلا دست نگه دارید تا نسخه‌ی رسمی آن عرضه شود. چون همیشه نسخه‌های بتا مشکلات ریز و درشتی دارد که می‌توانند باعث صدمه زدن به سیستم شوند. با این حال اگر واقعا به فناوری و امتحان کردن قابلیت‌های جدید علاقه‌مند هستید، می‌توانید با عضویت در اینسایدر بتا، نسخه‌ای از ویندوز ۱۱ که ایرادات کمتری دارد را دانلود و نصب کنید. البته اگر کامپیوتر شما از این ویندوز پشتیبانی کند.

حتما بخوانید » بازی نقش‌آفرینی بازی نقش‌آفرینی

چه کامپیوترهایی از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کنند؟

حال که صحبت از پشتیبانی شد، باید به این نکته اشاره کنیم که مایکروسافت در این زمینه کاملا مبهم عمل کرد. در ابتدا گفته شد فقط سیستم‌هایی که به پردازنده‌های نسل ۸ به بعد اینتل مجهز شده‌اند می‌توانند این نسخه را دریافت کنند در حالی که بعدها این سخت‌گیری اندکی کمتر شد. شرکت ردموندی اپلیکیشنی را تحت عنوان PC Health Check عرضه کرد تا کاربران بتوانند به کمک آن، پشتیبانی یا عدم پشتیبانی سیستم‌شان از ویندوز ۱۱ را متوجه شوند اما بعدها این اپلیکیشن را به‌روزرسانی کرد.

حتما بخوانید » بهترین بازی‌های استراتژی

شما هم می‌توانید با کلیک روی این لینک، جدیدترین نسخه از اپلیکیشن یادشده را دانلود کنید تا از این بابت که آیا سیستم شما از ویندوز جدید پشتیبانی می‌کند یا خیر مطلع شوید. لازم به ذکر است این اپلیکیشن شاید در توضیحات مربوط به عدم پشتیبانی، به چیزهایی نظیر TPM یا Secure Boot اشاره کند که این تنظیمات از طریق منوی بایوس قابل دسترس و فعال‌سازی هستند.

حتما بخوانید » ریکاوری اس ام اس

مشخصات کلی سیستمی که قرار است به ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی شود از قرار زیر است؛

  • پردازنده: ۶۴ بیتی با ۲ هسته یا بیشتر با فرکانس حداقل ۱ گیگاهرتز
  • حافظه‌ی رم: حداقل ۴ گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: حداقل ۶۴ گیگابایت
  • firmware سیستم: UEFI با پشتیبانی از Secure Boot
  • TPM: پشتیبانی از TPM ورژن ۲
  • کارت گرافیک: با قابلیت پشتیبانی از دایرکت‌ایکس ۱۲
  • نمایشگر: بزرگ‌تر از ۹ اینچ با وضوح حداقل ۷۲۰P
  • اینترنت: حساب کاربری مایکروسافت و اتصال اینترنت با سرعت کافی برای دانلود، نصب و راه‌اندازی

حتما بخوانید » کنترل تلویزیون با گوشی

همان‌طور که گفته شد، حتی کامپیوترهایی با تراشه‌های قدیمی هم قادر به دانلود فایل ISO و نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم خود هستند اما مایکروسافت اعلام کرد اگر کاربری از این طریق بخواهد ویندوز نصب کند، دیگر هیچ آپدیتی برای آن‌ها عرضه نمی‌کند که البته شاید بتوان بار دیگر با دانلود ISO جدیدتر، این محدودیت را هم دور زد.

حتما بخوانید » تقویت وای فای گوشی

ویندوز ۱۱ چه‌زمانی رسما عرضه می‌شود؟

در ابتدای متن هم به این موضوع اشاره کردیم که ویندوز ۱۱ قرار است سه‌روز دیگر رسما عرضه شود. یعنی در تاریخ ۵ اکتبر (۱۰ مهر). بنابراین فاصله‌ی زیادی هم تا عرضه‌ی نسخه‌ی رسمی باقی نمانده است و اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به این سیستم‌عامل و تجربه‌ی قابلیت‌های جدید آن علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌شود این مدت را هم منتظر بمانید و سراغ نسخه‌های بتا نروید.

حتما بخوانید » هوش مصنوعی وارد دوران بلوغ شده

آیا آپدیت ویندوز ۱۱ رایگان خواهد بود؟

اگر در حال حاضر از ویندوز ۱۰ روی سیستم خود استفاده می‌کنید که این سیستم هم از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کند، به صورت رایگان قادر به دریافت آپدیت جدید خواهید بود. این دقیقا کاری است که مایکروسافت با ویندوز ۱۰ هم انجام داد و اعلام کرد آپدیت آن از ویندوز ۷ رایگان خواهد بود. هرچند همیشه چنین سیاستی را از سوی شرکت شاهد نبودیم.

حتما بخوانید » عمر گوشی

چگونه ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنیم؟

ویندوز 11
ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11 ویندوز 11

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، در حال حاضر ویندوز ۱۱ فقط در حالت بتا در دسترس قرار دارد و این یعنی دانلود و نصب آن فقط از طریق رفتن به صفحه‌ی تنظیمات و زدن روی گزینه‌ی آپدیت ممکن نخواهد بود. البته اگر قصدتان دانلود فایل ISO نیست، مسیر زیر را دنبال کنید.

  • به صفحه‌ی تنظیمات ویندوز بروید و روی گزینه‌ی آخر یعنی Updates and security کلیک کنید.
  • در پنل سمت چپ روی آخرین گزینه یعنی Windows insider program کلیک کنید.
  • به‌عنوان اینسایدر حلقه‌ی بتا یا Dev ثبت نام و سیستم را ریستارت کنید تا فرایند ثبت نام شما به‌عنوان اینسایدر ویندوز به اتمام برسد. به خاطر داشته باشید که حلقه‌ی بتا از لحاظ لگ و باگ، در وضعیت بهتری به نسبت حلقه‌ی Dev قرار دارد.
  • مطمئن شوید که سیستم شما از TPM 2.0 بهره می‌برد در غیر این صورت حتی اگر سیستم قدرتمندی هم در اختیار داشته باشید، باز هم قادر به نصب ویندوز جدید نخواهید بود چون مایکروسافت گویا روی این موضوع خیلی حساس است.

حتما بخوانید » مقایسه مک و ویندوز