در لیست 11 فیلم علمی تخیلی عجیب کدام فیلم ها قرار دارند؟ بهترین فیلم های علمی تخیلی عجیب از گوشه و کنار دنیا که باید ببینید کدام فیلم ها میشوند؟ بهترین 11 فیلم علمی تخیلی عجیب از گوشه و کنار دنیا که باید ببینید کدام فیلم ها میباشند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد.همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

ژانر علمی تخیلی دارای برخی از نمادین‌ترین شخصیت‌ها، هیولاها و البته داستان‌های به یادماندنی است. مارک همیل همیشه به همراه شخصیت سینمایی خود، لوک اسکای واکر، در یاد و خاطرات خواهد ماند.

خون اسیدی و طرح‌های اسکلتی زنومورف‌ها در سری «بیگانه» هنوز ترسناک و خاص هستند. اما فیلم‌های علمی-تخیلی بین‌المللی که چندان در بین طرفداران سینما شناخته‌شده نیستند چگونه‌اند؟

فیلم علمی تخیلی عجیب

این‌گونه فیلم‌ها از نروژ گرفته تا اسپانیا، دارای عناصری مانند دانشمندان دیوانه، آزمایش‌های اشتباه و موجودات عجیب و غریب هستند اما چیزی که این آثار را منحصر به فرد و عجیب جلوه می‌دهد این است که این عناصر لزوما تنها برگ برنده این فیلم‌ها نیستند. شخصیت‌های انسانی و روابط آن‌ها و مضامین پیچیده‌ای که اغلب در فیلم‌های پرفروش هالیوود دیده نمی‌شود، بیشتر مدت زمان این آثار را به خود اختصاص می‌دهند. ژانر علمی تخیلی تماما درباره انسانیت، نقص‌ها و به طور کلی همه چیز این مخلوق است.فیلم‌های این لیست از این ژانر برای پرده برداری از انگیزه‌های خوب و بد انسانی استفاده می‌کنند،با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

استاکر (Stalker)

علمی تخیلی

  • کارگردان: آندری تارکوفسکی
  • بازیگران: الکساندر کایدانوفسکی، آناتولی سونیتیسم، آلیسا فرندلیش
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

این فیلم آندری تارکوفسکی، فیلمساز روسی، در زمان اکران اولیه، واکنش مثبت چندانی دریافت نکرد. این اثر یک فیلم فلسفی و آرام‌تر از آن چیزی است که بسیاری به آن عادت دارند اما در نهایت اثری تماشایی است. فیلم، داستان گروهی از افراد را در یک مکان خاص دنبال می‌کند که در آن، قوانین فیزیک حکمفرما نیستند. به افرادی که از این مناطق ممنوعه دیدن می‌کنند، «استاکر» می‌گویند. این اثر هنوز فیلمی تاثیرگذار در این ژانر است و فیلم «نابودی» نیز در سال ۲۰۱۸ اهمیت مضمون آن را ثابت کرد.

حتما بخوانید » 10 فیلم پرجستجوی گوگل

این آخرین فیلمی بود که آندری تارکوفسکی در اتحاد جماهیر شوروی و قبل از تبعید خودخواسته‌اش ساخت. جدل بیش از حد با کسانی که سیاست فیلم‌سازی شوروی را هدایت می‌کردند، به این تصمیم او منجر شد. این فیلم فرآیند تولید طاقت فرسایی داشت و از مکان‌هایی خطرناک برای ساخت آن استفاده شده بود. تصور می‌شود که مرگ تارکوفسکی بر اثر سرطان در سن ۵۴ سالگی و مرگ تعدادی دیگر از عوامل سازنده بر اثر سرطان به دلیل شرایط خطرناک ساخت و تولید این فیلم اتفاق افتاده باشد. نکته عجیب این است که تقریبا نیمه اولیه فرآیند تولید به اشتباه اجرا شد و سازندگان مجبور شدند فیلم نهایی را با استفاده از تصاویری که دوباره فیلم‌برداری شده بودند، ویرایش کنند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم انیمیشن گلدن گلوب

من یک سایبورگ هستم ولی مشکلی نیست (I’m a Cyborg But That’s OK)

علمی تخیلی

  • کارگردان: پارک چان ووک
  • بازیگران: ایم سو جونگ، لی یونگ رو، جونگ جی هون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

پارک چان ووک، کارگردان کره‌ای، پس از فیلم‌ انتقام‌جویانه «پسر پیر»، این فیلم عاشقانه و کمدی عجیب و غریب و تلخ را ساخت. یک زن جوان با موهایی سیاه و ابروهایی کم‌رنگ که به نظر می‌رسد کاملا از بین رفته‌اند، خود را یک سایبورگ می‌داند و در بیمارستان بستری می‌گردد. یک بیمار دیگر در آن‌جا عاشق او می‌شود. مرکز بهداشت و درمان روان که مکانی عالی برای فیلم‌های ژانر علمی تخیلی است، این بار ظاهری منحصر به فرد دارد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم‌های ایرانی

چان ووک همیشه سبک بصری تثبیت‌شده‌ای دارد و مواردی متفاوت را در طراحی صحنه لحاظ می‌کند. این فیلم به جای دکور تاریک همیشگی و نورهای فلورسنت وحشتناک، طرح رنگی پاستلی دارد. چان ووک در پاسخ به این که چرا از آن فیلم‌های تلخ و تیره به چنین اثر دراماتیکی روی آورد، بیان کرد که صرفا می‌خواست فیلمی بسازد که دخترش هم بتواند آن را ببیند. 

حتما بخوانید » فیلم ترسناک لاوکرفت

آن سوی رنگین کمان سیاه (Beyond the Black Rainbow)

علمی تخیلی

  • کارگردان: پانوس کاسماتوس
  • بازیگران: اوا بورن، مایکل راجرز، اسکات هایلندز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

پانوس کاسماتوس اولین فیلم بلند خود را در کانادا و با حال و هوای خشونت‌آمیز فیلم‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی ساخت. زنی به نام النا به نوعی دارای حس ششم است. قدرت‌های روانی بیشتر مانند یک نفرین هستند تا یک هدیه الهی. به خصوص در شرایط النا که یک مرکز تحقیقاتی می‌خواهد از او برای یافتن زمینه مشترک بین علم و معنویت در عصر جدید استفاده کند. حال و هوای متمایز و موسیقی جذاب فیلم، داستان را بیش از دیالوگ‌ها پیش می‌برد.

حتما بخوانید » 10 فیلم برتر کره‌ای

این فیلم با یک دوربین قدیمی پاناویژن فیلم‌برداری شد تا به ظاهر مورد نظر کاسماتوس نزدیک و قابل باور باشد اما این تنها دلیل جذابیت فیلم نیست. کاسماتوس در کودکی در یک فروشگاه اجاره ویدیو کار می‌کرد و در آن، اجازه تماشای فیلم‌های ترسناک را نداشت. او بهترین کار را انجام داد و خلاصه داستان را می‌خواند و از تصاویر روی جلد استفاده می‌کرد و فیلم خودش را در ذهنش می‌ساخت. 

حتما بخوانید » 11 فیلم اول کارگردانان مشهور

پوستی که در آن زندگی میکنم (The Skin I Live In)

علمی تخیلی

  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • بازیگران: آنتونیو باندراس، النا آنایا، بلانکا سوارز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

پدرو آلمودوار، فیلمساز اسپانیایی، یکی از بازیگران مورد علاقه خود، آنتونیو باندراس را به عنوان جراح دیوانه، دکتر لدگارد، در این فیلم به کار گرفت. باندراس در این نقش، به دنبال ایجاد پوست مصنوعی بی‌نقصی است که آسیب نبیند. او برای این کار از یک سوژه انسانی، زن جوانی که در خانه‌اش محبوس شده است، استفاده می‌کند. طبق معمول و مانند باقی آثار آلمودوار، پیچش‌های داستانی ملودراماتیک زیادی در این اثر وجود دارند که نشان می‌دهند این فیلم واقعا متفاوت و نامتعارف است.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک

داستانی که در ظاهر درباره انتقام است، به مضامین جنسیتی کشیده می‌شود و درباره هویت‌های اجباری صحبت می‌کند و لحظاتی خاص و بحث‌برانگیز را می‌سازد. پدرو آلمودوار، علی‌رغم آن‌چه گفته شد، باز هم سبک و سیاق خاص خود را به نمایش می‌گذارد. واضح است که بیشتر داستان در خانه‌ای اتفاق می‌افتد که به طور عمد به فضایی درمانی تبدیل شده و کارگردان خودش به سبک خودش، موارد دلخواهش را در آن جاگذاری کرده است. 

حتما بخوانید » بهترین فیلم های دهه‌‌ی گذشته

تکامل (Evolution)

علمی تخیلی

  • کارگردان: لوسیل حاجی‌هلیلوویچ
  • بازیگران: روکسان دوران، مکس بربانت، ژولی پارامنتیر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰

این فیلم فرانسوی تلفیقی از داستان‌های تلخ عامیانه، علمی تخیلی و ترسناک است و علاوه بر این، سبک هنری خاص خود را دارد. در جزیره‌ای که فقط زنان و پسربچه‌ها جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، یکی از بچه‌ها باور دارد که بزرگسالان در حال انجام کاری شوم هستند. ستاره دریایی قرمزی که در امتداد ساحل پیدا می‌شود، نمادی تاریک است که برای مدتی طولانی دید شما را نسبت به موجودات دریایی تغییر می‌دهد.

حتما بخوانید » سریال درام

«تکامل» بی‌سروصدا اکران شد اما سزاوار است که تماشاگران دوباره به آن توجه کنند، چرا که کارگردان به دنبال سنت‌شکنی و پشت‌ سر گذاشتن موارد کلیشه‌ای است. در این‌جا نیز مانند اولین فیلم حاجی‌هلیلوویچ، «بی‌گناهی»، تماشاگران دنیای عجیبی را از دیدگاه یک شخصیت جوان تجربه می‌کنند. ایده «تکامل»، اولین بار، قبل از ساخت اولین فیلم بلندش به ذهن این کارگردان رسید. او پس از بیش از یک دهه وقفه از اولین کار خود در سال ۲۰۰۴، سرانجام بودجه مورد نیاز برای اجرای این پروژه را تامین کرد. 

حتما بخوانید » انیمیشن‌ آسیایی

بی‌وقفه (The Untamed)

فیلم علمی تخیلی
فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی 
  • کارگردان: امت اسکالانته
  • بازیگران: راث راموس، سیمون بوچیو، ادن ویلانووا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

فیلم علمی تخیلی جدید

این فیلم مکزیکی درباره زن و شوهری است که یک موجود بیگانه را کشف می‌کنند و پس از آن، رابطه ناخوشایند این زوج به رابطه‌ای پر از شور و اشتیاق، جذاب و در نهایت، پوچ تبدیل می‌شود. بیشتر روایت‌های مربوط به بیگانگان، این موجودات را در کانون توجه قرار می‌دهند اما این فیلم، مسائل داخلی و شخصی کاراکترها را در اولویت قرار داد. کارگردان فیلم، امت اسکالانته حتی قبل از این که به اضافه کردن عناصر ترسناک و علمی تخیلی فکر کند، دو روایت واقعی خشونت‌آمیز را در داستان‌ فیلم گنجاند.

حتما بخوانید » سریال فانتزی

اولین مورد مربوط به مقاله‌ای در یک روزنامه محلی است که عنوان آن حاوی توهین به همجنسگرایان بود. متن آن مقاله درباره غرق شدن یک مرد همجنس‌گرا بود. دومین مورد نیز مربوط به قتل و کشتار زنان بود. اسکالانته با استفاده از نمونه‌های همجنس‌گرا هراسی، تبعیض جنسی و خشونت، پیش‌نویس‌های اولیه فیلمنامه را نوشت. حضور موجودی بیگانه نیز به کارگردان این امکان را داد تا فیلم را در جهتی متفاوت و با استعاره بصری‌ هدایت و کارگردانی کند. 

حتما بخوانید » فیلم ماشینی

تلما (Thelma)

فیلم علمی تخیلی عجیب
فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب فیلم علمی تخیلی عجیب
  • کارگردان: یواخیم تریر
  • بازیگران: ایلی هاربو، اوکای کایا، الن دوریت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

این فیلم نروژی در اسکار ۲۰۱۷ حتی نامزد بهترین فیلم خارجی زبان هم نبود که این مسئله مایه شرمساری است. این اثر فیلمی هیجان‌انگیز با لحنی تیره و تار و محیط سرد و شامل یک عنصر علمی تخیلی کلیدی، یعنی توانایی‌ ذهنی پنهان شخصیت اصلی است. تلما (ایلی هاربو) که فردی مطرود است، وارد دانشگاه می‌شود و متوجه می‌گردد که توانایی‌های او برای انجا، همکلاسی‌اش، خطرناک هستند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های فرانسوی

کارگردان فیلم، یواخیم تریر گفته است که کمیک‌های ژاپنی و افسانه‌های نروژی، الهام‌بخش بیشتر عناصر فراطبیعی این اثر هستند. با این حال، بسیاری از مخاطبان ممکن است در ابتدا فکر کنند که استیون کینگ و آثار ادبی او و فیلم‌های اقتباس‌شده از آن‌ها الهام‌بخش این پروژه باشند اما داستان تلما در مسیری بسیار متفاوت از «کری» و «آتش‌افروز» پیش می‌رود. در این فیلم هیچ شب جهنمی یا مامور دولتی خاصی وجود ندارد. عنصر جالب فیلم، رابطه پیچیده تلما و پدرش است. پدر او دلیل طرد شدن تلما است و به نوعی می‌تواند باعث نابودی انجا شود.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک