چرا مهارت توجه به جزئیات در شغل افراد تأثیر دارد؟ چطور نشان بدهیم مهارت توجه به جزئیات را داریم؟ آیا مهارت توجه به جزئیات برای تمام حرفه‌ها مفید است؟ مهارت توجه به جزئیات چیست؟ افراد جزئی‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتیماهتوتا باشید.

مهارت توجه به جزئیات نکته‌ای است که برخی از افراد آن را به‌عنوان نقطه قوت در رزومه خود می‌نویسند و توجه کارفرمایان را جلب می‌کنند. افرادی که این مهارت را دارند جزئی‌گرا نامیده می‌شوند. این افراد فقط به جزئیات کار توجه نمی‌کنند، بلکه تمام تمرکزشان روی کوچک‌ترین نکات پروژه است.

مهارت توجه به جزئیات مهارتی ارزشمند برای موقعیت‌های شغلی مختلف است؛ به همین دلیل برخی از کارجویان بدون اینکه واقعا بدانند این مهارت چیست، آن را در رزومه خود می‌نویسند. این مسئله باعث بی‌اعتمادی کارفرمایان می‌شود، زیرا احتمالا نمی‌توانند کسی را پیدا کنند که واقعا جزئی‌گراست.در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا یاد می‌گیرید توجه به جزئیات به چه معناست و افرادی با این مهارت چه ویژگی‌هایی دارند.با ما همراه باشید.

مهارت توجه به جزئیات چیست؟

مهارت توجه
مهارت توجه به جزئیات

جزئی‌گرایی یعنی توانمندی تمرکز روی جزئیات یک پروژه یا وظایف روزانه. افراد دارای این مهارت می‌توانند کوچک‌ترین اشتباهات موجود در یک پروژه را هم پیدا کنند. مثلا نویسنده‌ای جزئی‌گرا هم توانایی پیداکردن اشتباهات املایی و دستورزبانی کوچک در یک متن را دارد و هم می‌تواند تشخیص بدهد کدام جمله در یک متن طولانی اضافی است.

حتما بخوانید » یادگیری در خواب

در مقیاس‌ بزرگ‌تر، مهارت توجه به جزئیات یعنی توانایی سازمان‌دهی یک پروژه یا کار به‌صورت منظم و سیستماتیک.

افرادی که این مهارت را دارند، می‌توانند دستورالعمل‌های پروژه را موبه‌مو اجرا کنند و در پایان کار دقیق‌ترین نتیجه را ارائه بدهند.

ویژگی‌های افراد جزئی‌گرا چیست؟

افراد جزئی‌گرا
افراد جزئی‌گرا

 

به‌طور کلی واژه «هوشمند» بهترین توصیف برای افرادی است که مهارت توجه به جزئیات را دارند. در ادامه درباره 5 ویژگی مهم این افراد صحبت می‌کنیم.

  • توجه به جزئیات

این افراد مثل عقاب هستند و می‌توانند تمام جزئیات را در زندگی کاری یا شخصی خود ببینند. مثلا می‌توانند به تمام حالات چهره، تن صدا و لحن حرف‌زدن دیگران توجه کنند. آنها همچنین حافظه قدرتمندی دارند و احتمالا می‌توانند بعد از ملاقات با یک شخص، تمام جزئیات استایل، چهره و رفتار او را به یاد بیاورند.

دقت آنها به جزئیات آن‌قدر زیاد است که احتمالا می‌توانند از لهجه یک فرد تشخیص بدهند اهل کجاست یا از لحن صحبت او متوجه می‌شوند که در لحظه چه احساسی دارد.

حتما بخوانید » افزایش قدرت مغز 45 روش موثر و علمی

  • تفکر انتقادی

ویژگی دیگر افراد جزئی‌نگر این است که به همه‌چیز دیدگاه انتقادی دارند و در تفکر انتقادی حرفه‌ای هستند. تفکر انتقادی آنها چنان قوی است که حتی احتمال دارد موقعیت‌های تخیلی فیلم‌ها یا کتاب‌ها را نیز نقد کنند.

تفکر انتقادی از ویژگی‌های افراد جزئی‌گرا

آنها درباره اتفاقات کاملا منطقی فکر می‌کنند و هنگام انتخاب و تصمیم‌گیری هم تمام جوانب را می‌سنجند و سعی می‌کنند درست‌ترین گزینه را انتخاب کنند.

  • بررسی و درک تمام جوانب یک موضوع

افرادی با مهارت توجه به جزئیات معمولا درباره همه‌چیز سؤال می‌کنند و آن‌قدر به پرسیدن ادامه می‌دهند تا به درک درستی از موضوع مدنظرشان برسند.

آنها تمام جوانب موضوعات ساده و پیچیده را به‌خوبی درک می‌کنند و می‌توانند موضوعاتی را که آموخته‌اند به‌خوبی ارائه دهند و حتی دیدگاه شخصی و استدلال منطقی خودشان را درباره آن دارند.

حتما بخوانید » تقویت مغز و حافظه ؛ 11 ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت مغز

  • بررسی دوباره کارها

افراد جزئی‌گرا هر پروژه‌ای را که به پایان می‌رسانند چند بار از اول بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند چیزی از قلم نیفتاده باشد. البته ناقص‌بودن پروژه‌ای که چنین فردی انجام می‌دهد تقریبا غیرممکن است. با این حال، آنها معمولا برای اطمینان بیشتر چند بار همه‌چیز را مرور می‌کنند.

مثلا نویسنده جزئی‌گرا بعد از نوشتن یک مقاله، چند بار در فواصل زمانی مختلف آن را می‌خواند تا تمام ایرادهای احتمالی را پیدا و تصحیح کند.

حتما بخوانید » مینیمالیسم و سبک زندگی مینیمالیستی چیست؟ 2022

  • میکرومنیجری

افراد جزئی‌‌نگر تبدیل به مدیرانی می‌شوند که می‌خواهند بر تمام جزئیات کار نظارت داشته باشند و مطمئن شوند همه کارها با بالاترین کیفیت انجام می‌شوند. به مدیرانی که این ویژگی را دارند میکرومنیجر می‌گوییم.

این مسئله گاهی در کار گروهی مشکل‌ساز می‌شود، زیرا افراد جزئی‌گرا تصور می‌کنند بهتر از هم‌گروهی‌های خود هستند و آنها به‌اندازه کافی به جزئیات توجه ندارند و این موضوع تبدیل به عامل تفرقه در گروه می‌شود.

میکرومنیجری نقطه ضعف افراد جزئی‌گرا

به‌طور کلی اگر مهارت توجه به جزئیات از سطح استاندارد فراتر برود، ممکن است به وسواس فکری تبدیل شود. این ویژگی عاملی بالقوه برای شکست در محیط کار و ایجاد استرس و مشکلات جانبی در پروژه‌های فرد است. نگه‌داشتن جزئی‌نگری در سطح استاندارد، به‌اندازه تقویت این مهارت اهمیت دارد.

حتما بخوانید » تغییر سبک زندگی ؛ 6 کتاب خواندنی و عمیق 2022

چرا مهارت توجه به جزئیات در شغل افراد تأثیر دارد؟

با بررسی ویژگی‌های افراد جزئی‌گرا متوجه می‌شویم آنها جزئی‌ترین مسائل را هم می‌بینند و به خاطر می‌آورند. مثلا احتمالا به یاد دارند که سال دوم دبستان روی کدام نیمکت کلاس می‌نشسته‌اند و نام دانش‌آموز کنارشان چه بوده است. افرادی که مهارت توجه به جزئیات را دارند، می‌توانند در پروژه‌های خود به نتایجی دقیق و با بالاترین کیفیت برسند.

کارفرمایانی که با این افراد کار می‌کنند، می‌دانند که هیچ پروژه تکمیل‌شده‌ای از این افراد تحویل نمی‌گیرند مگر اینکه کاملا سازمان‌دهی‌شده و متمرکز و دقیق به پایان رسیده باشد.

در پروژه‌های انجام‌شده به‌دست افراد جزئی‌نگر هیچ خبری از مسیرهای میانبر برای به‌پایان‌رساندن یک کار یا به عبارت دیگر سرهم‌بندی‌کردن پروژه نیست. افرادی که مهارت توجه به جزئیات را دارند در مدیریت زمان هم بسیار توانمند هستند، بنابراین معمولا پروژه‌هایشان را در مهلت مقرر به پایان می‌رسانند.

حتما بخوانید » انواع سبک های ارتباطی ؛ چگونه روابطی سالم‌تر و زندگی موفق‌تری داشته باشیم؟ 2021

این قابلیت برای کارهایی که نیازمند نتایج دقیق هستند بسیار کاربردی است. مثلا فرد جزئی‌گرا می‌تواند در این زمینه‌ها بسیار موفق باشد:

  • امور مالی؛
  • حسابداری؛
  • مدیریت اطلاعات؛
  • مشاغل مرتبط با تحلیل و تحقیق.

حتما بخوانید » درمان افسردگی ؛ روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی 2021

چگونه متوجه شویم کسی واقعا مهارت توجه به جزئیات را دارد؟

نوشتن عبارت «توانمندی توجه به جزئیات» یا مترادف‌های آن در رزومه کافی نیست، زیرا کارفرمایان در مصاحبه متوجه می‌شوند که کارجو تا چه حد در این زمینه ماهر است. در ادامه مهم‌ترین نکاتی را گفته‌ایم که به شما کمک می‌کنند متوجه شوید کسی جزئی‌گراست یا خیر:

  • رزومه افراد جزئی‌گرا عاری از خطاهای نگارشی و املایی است.
  • سمت‌های فرد در شغل‌های سابق و پروژه‌های قبلی او می‌تواند نشانه‌ای از مهارت کارجو در توجه به جزئیات باشد.
  • میزان موفقیت او در به‌پایان‌رساندن پروژه‌ها با رعایت تمام جزئیات چقدر بوده است.
  • افرادی که مهارت توجه به جزئیات را دارند، هر کاری را که انجام می‌دهند چند بار بررسی می‌کنند. پس احتمالا هنگام پرکردن فرم استخدام هم چند بار آن را بررسی می‌کنند.
  • آنها جزئیات مختلف را به خاطر می‌آورند. بنابراین در قرار مصاحبه دوم می‌توانید سؤالی هوشمندانه درباره دفعه قبل بپرسید و حافظه و دقت او به جزئیات را بسنجید.
  • آنها چهره‌ها را به خاطر می‌سپارند، در نتیجه احتمال اینکه کسی را برای بار دوم ببینند و برایشان آشنا نباشد بسیار کم است.
  • افراد جزئی‌گرا در درک احساسات دیگران و قصدهای آنها بسیار خوب عمل می‌کنند.
  • آنها تفکر انتقادی دارند.
  • این افراد در پیداکردن الگوهای بین داده‌های مختلف عملکرد خوبی دارند.

حتما بخوانید » چگونه سبک زندگی سالم فعال و پر تحرک داشته باشیم؟ 2021

با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید در مصاحبه‌های کاری سؤالات و درخواست‌های هوشمندانه‌ای مطرح کنید تا مشخص شود فردی که مقابل شما نشسته واقعا جزئی‌گراست یا خیر.

حتما بخوانید » سبک زندگی سبز ؛ چطور سبز زندگی کنیم؟ 2022

چطور نشان بدهیم مهارت توجه به جزئیات را داریم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر واقعا جزئی‌نگر نباشید، نمی‌توانید ثابت کنید که این ویژگی را دارید. پس صداقت اولین اولویت است.

بعضی از افراد واقعا جزئی‌نگر هستند، اما نمی‌دانند چگونه می‌توانند در مصاحبه‌های شغلی این موضوع را نشان بدهند. در ادامه راهکارهایی ارائه می‌دهیم که با به‌کارگیری آن‌ها نشان دهید واقعا این مهارت را دارید.

حتما بخوانید » 11 دوره‌ آموزشی رایگان آنلاین برتر سایت Udemy

درباره کاری صحبت کنید که قبلا انجام داده‌اید

بهتر است به‌جای صحبت درباره مهارت توجه به جزئیات و مترادف‌های آن، مثال‌هایش را ذکر کنید. مثلا اگر کاری می‌کرده‌اید که نیاز به این مهارت داشته است، حتما درباره آن صحبت کنید و بگویید که چگونه مهارت شما در توجه به جزئیات باعث موفقیت در آن پروژه‌ها شده است.

نشان دادن مهارت توجه به جزئیات

حتما بخوانید » 11 کتاب جالب و خواندنی بر اساس روایت‌های واقعی 2022

مثلا اگر فرد جزئی‌گرا صندوقدار باشد، در پایان هر روز خیلی دقیق موجودی صندوق و داد‌ه‌های فروش همان روز را بررسی می‌کند و از تطابق آنها مطمئن می‌شود.

این مثال‌ها می‌توانند در هر موقعیت شغلی‌ای وجود داشته باشند؛ کتاب‌فروش باید قفسه‌های کتاب را سازمان‌دهی کند تا مشتریان بتوانند به‌راحتی کتاب مدنظرشان را پیدا کنند و کارمند باید در سازمان‌دهی جلسات، پاسخ‌گویی به ارباب‌رجوع‌ها و ارسال ایمیل‌های شرکتی از مهارت توجه به جزئیات بهره ببرد.

حتما بخوانید » غلبه بر تنبلی ؛ 11 کتاب که باید تنبل‌ها بخوانند

واژه‌های درست را انتخاب کنید

از کلماتی استفاده کنید که مهارت توجه به جزئیات را نشان می‌دهند. به یاد داشته باشید شما فردی هستید که به کوچک‌ترین نکات هم توجه می‌کنید، بنابراین واژه‌های کلی نمی‌توانند شما را توصیف کنند. مثلا اگر بگویید: «من در اکثر پروژه‌های خود این رفتار را دارم» یا «تعدادی از پروژه‌های من به دقت بالایی نیاز داشتند»، نشان می‌دهد شما به جزئیات توجه ندارید.

حتما بخوانید » زندگی بهتر 28 تکنیک ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر 2021

بهتر است به‌جای جملات بالا، از جایگزین‌های دقیق‌تری مانند «من در تمام پروژه‌های خود این رفتار را دارم» یا «تک‌تک پروژه‌های سابق من به دقت زیادی نیاز داشتند» استفاده کنید. با این جملات به کارفرمای جدیدتان نشان می‌دهید آماده هستید هر پروژه‌ای را که به مهارت توجه به جزئیات نیاز دارد بپذیرید.

حتما ادامه بخوانید » افزایش تمرکز ؛ 18 روش برای افزایش تمرکز 2022

سخن پایانی؛ مهارت توجه به جزئیات برای تمام حرفه‌ها مفید است

فرقی ندارد که در چه جایگاهی مشغول فعالیت هستید؛ جزئی‌گرابودن می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شما باشد. قرار نیست همه ویژگی‌های افراد جزئی‌گرا را داشته باشید اما سطحی از مهارت توجه به جزئیات در اغلب حرفه‌ها به کارتان می‌آید. قدرت درک و رفتارهای فرد جزئی‌گرا به او کمک می‌کنند نکاتی را در رزومه‌اش وارد کند که هر کارفرمایی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

حتما بخوانید » 32 درس زندگی که برای موفقیت و خوشبختی باید بیاموزید

به یاد داشته باشید میلیون‌ها واژه و عبارت برای صحبت درباره مهارت توجه به جزئیات وجود دارد، اما نکته مهم این است که نشان دهید واقعا جزئی‌گرا هستید و توانمندی‌های لازم برای شغل نیازمند دقت زیاد را دارید.

حتما بخوانید » استرس شغلی