در این مطلب گزیده ای از متن ها و جملات کوتاه و بسیار زیبا با موضوع اصفهان را آماده کرده ایم، برای مطالعه مجموعه شعر و متن در مورد اصفهان در ادامه با همراه باشید.

 
 

تکست و عکس نوشته اصفهان

 
 

اصفهان , متن در مورد اصفهان , عکس نوشته اصفهان , عکس پروفایل اصفهان

اصفهان ای اصفهان من تشنه زاینده رودت

هر زمان گویم سلامت هر نفس خوانم درودت

*****

دلتنگی

من لای کاشیهای حوض

جا می ماند

لای آبهای تیره و بی انتهای زمان

 

گم می شود

در دود و همهمه تاریخ

نو می شود

در آواز تاج و

صدای عندلیبان

رخت بر می بندد

سپاهان من

*****

جایی کنج دیوارهای منار جنبان

تو

 

زندگی می کنم

در عطر کافه های سنتی

در بن موهای پریشان بید مجنون

کنار هر نامی از تو

لب جوی عمر اندکی

که چون خیال نسیم

می گذرد

زندگی می کنم

*****

این من را بگیر

سپاهان را بگذار

بلند می شوم

گردن افراخته

به تاریخ فخر می فروشم

حتی اگر صدای سم اسبان

 مغول

و توپ های روس

آواز بربط مرا

 گم کند

*****

وقتی اصفهانی باشی

یعنی یک ایرانی اصیل هستی

حتما

*****

کودکیهایم

با بوی مشق

با عطر گلاب

و طعم گز و

مزه دلچسب آوازهای ناب سنتی

و یک بریانی ماندگار

خاطره شد

برای من خاطره یعنی اصفهان

*****

زین آرزو که سرمه نظرگاه چشم اوست

حیف است اصفهان همه مکحل نمیشود

*****

دیشب چنار ِ پیری

در پارک ، گریه میکرد

با شاخه اش اشاره

بَـر ، زنده رود میکرد …

شب ، باد ِ سرد ِ پاییز

یکـریز ، ناله میکرد …

خواجوی پیر ، یاد ِ

زاینده رود میکرد …

*****

رو سکو ، دم بازار

نشستند عکس گرفتند

پشت عکسا نوشتند:

یادگار اصفهانه

میدون نقش جهانه

از اونجا رفتند لب رود

به دیدن زاینده رود

کوتوله های تپل و مپل

*****

اصفهان را نیمه خوانند از جهان

صد جهان من دیده ام در اصفهان

سرزمینی نیک فر و با شکوه

مردمانش برتر از شیـر ژیان

تا کنار زنده رودش پا نهی

زنده خواهی کرد هم روح و روان

تخت پولادش زمینی بس نکوست

بابی از ابواب ، در خُلد جَنا

ای دل ار خواهی روی اندر بهشت

تو بیا یک دم نشین در اصفهان

*****

بر دل نقش جهانش دیدم

نقشی از درد جهان من و توست

مسجد و حوزه و بازارش گفت

دین ما در غم نان من و توست

مسجد شیخ بُوَد لطف الله

مسجد شاه، امان من

*****

گنبدای فیروزه ای

گلدسته های باوقار

همه پر از نقش و نگار

رو مسجدا جلوه می کرد

عمارت عالی قاپو

*****

اصفهان شهر آب و آیینه

مظهر نقش های دیرینه

اصفهان شهر مرد میناکار

قابهای مسی و نقش و نگار

بر کف سفرۀ قلمکاری

خاتم و تکه تکه دلداری

جام فیروزه فام گنبدها

طرح سیمیان نرم و رها

اصفهان شهر نای پر آواز

شهر مردان با غزل دمساز

شمع خواجو و همنشینی آب

زنده رود روان و مردم ناب

*****

که گفته است اصفهان نصف جهان است؟

اگر باشد جهانی، اصفهان است

*****

اصفهان را نیمه خوانند از جهان

صد جهان من دیده‌ام در اصفهان

هفت‌دست و هشت‌خلد و چارباغ

جنت و باغ ارم رشک جنان

باغ‌تخت‚آیینه‌خانه‚ چارحوض

هم نگارستان و هم نقش‌جهان

قصر عباسی، نمکدان، طوقچی

باغ‌وحش و شیرخانه پیلکان

*****

یک جهان زیبایی

یک جهان فهم  واژگان رویایی

همه در واژه نامه ای به نام

اصفهان موجود است

 اصفهان واژه نامه عشق است