حدیث امام رضا در مورد ازدواج دختران

در حدیثی که از امام رضا علیه السلام روایت شده است درباره ازدواج دختران بسیار تاکید شده است، امام رضا علیه السلام می فرمایند جبرئیل به حضور پیامبر خدا صلوات الله علیه رسیدند و بعد از عرض ادب فرمودند ای محمد (ص) پروردگارت سلام می رساند و می فرماید دختران شما مانند میوه های درخت می باشند هر وقت میوه درختی برسد باید آن را بچینید و اگر چیده نشود تابش نور آفتاب آن ها را فاسد می کند و همین طور باد مزه آن را از بین می‌برد. 

در ادامه نیز فرمودند وقتی دختران شما به حدی رسیدند که ازدواج کنند برای آن ها همسر اختیار کنید که اگر همسری برای آن ها در نظر نگیرید از فساد در امان نخواهند بود؛  رسول خدا بلافاصله به منبر رفتند و با خواندن خطبه ای پیام خداوند را به مردم رساندند.

مشکلات تاخیر ازدواج

پیرو سخنان امام رضا علیه السلام درباره مشکلات تاخیر ازدواج دختران باید بگویم که من چه بسیاری از تغییر اخلاق های اجتماعی و خیلی از باید و نبایدهای جامعه باعث تاثیر در تاخیر ازدواج می باشند. 

یکی از مشکلات تاخیر ازدواج دختران والدین آن ها هستند که توقعات بالایی برای دختران خود دارند، و اولین چیزی که به آن توجه می کنند درآمد خواستگار می باشد. 

برخی از پدر ها وقتی که خواستگار پول داری برای دختر آن ها می آید بسیار خوشحال می شوند اما غافل از این که شاید مشکلات دیگری در پی این موضوع بوجود بیاید؛  معمولاً جوان ها زود می توانند به کمک پدر و مادر ها خودشان را جمع و جور کنند غرایز جوانان سالم می باشد و زود می تواند تحت کنترل در آید به شرطی که اقدام به موقعی را والدین در مورد ازدواج فرزندشان انجام دهند.

یکی از مشکلات تاخیر ازدواج دختران والدین آن ها هستند که توقعات بالایی برای دختران خود دارند

گاهی والدین خیر دختران خود را در نظر نمی‌گیرند و به عواملی که در جامعه اتفاق می افتد بی توجه می شوند و معمولاً موافق با مجرد ماندن فرزندانشان هستند؛  یکی از وظایفی که والدین در قبال فرزندان خود دارند این است که در امر ازدواج به آن ها کمک و یاری کنند تا زودتر آن ها را سر و سامان دهند.

آثار ترس والدین در تأخیر ازدواج دختران

در جامعه ی ما همیشه دختران باید عزت نفس خود را حفظ کنند، این موضوع یکی از مشکلات تاخیر ازدواج دختران است. 

برای این که فردی مورد نظر به خواستگاری آن ها بیاید برای همین  هم خانواده ها بعد از مدتی که تاخیر در ازدواج دخترانشان ایجاد می شود آثار ترس در والدین بصورت کاملا مشخص قابل مشاهده می‌ شود؛  اما برای پسرها این‌گونه نیست و ترس والدین برای ازدواج آن ها زیاد مهم نمی باشد. 

اما دخترها بعد از گذشتن مدتی از تنها ماندنشان هراس پیدا می‌کنند و این موضوع باعث به وجود آمدن معضلات زیادی در زندگی آن ها می شود و موجب ترس دختر و خانواده‌ اش می‌توانند می شود؛  موضوع بعدی این است که دختر خواستگاران کمی دارد که همین موضوع نیز باعث به وجود آمدن اضطراب در آن ها می‌شود و همین طور به طبع آن پیامدهای ناگواری رخ می دهد که این پیامدها را می توان این گونه نام برد:

  1. ازدواج به خاطر احساس تنهایی
  2. فرار از خانه
دخترها بعد از گذشتن مدتی از تنها ماندنشان هراس پیدا می‌کنند و این موضوع باعث به وجود آمدن معضلات زیادی در زندگی آن ها می شود

وقتی که دختر شما در خانه  می ماند و ازدواج نکند برای آینده او دچار ترس می شوید؛ به همین دلیل این ترس بر روی رفتارهای شما با او تاثیر می گذارد که باعث مشکل هایی مثل بهانه تراشی ،غر زدن و … می شود.

این مشکلات به صورتی ناخودآگاه به دختر شما نیز القا می شود و بعد از مدتی باعث می شود که احساس بدی داشته باشد،  این کار باعث فرار دختران از خانه می‌شود که خود به سه دسته تقسیم می شود:

فرار اول

  • اولین واکنشی که دختر ممکن است برای فرار از خانه انجام دهد ازدواج با اولین خواستگاری می باشد که بعد از احساس بدی که برایش به وجود آمده است انجام می دهد.
اولین واکنش دختر برای فرار می تواند ازدواج کردن با اولین خواستگار پس از تجربه کردن احساسات بسیار بدش باشد

فرار دوم

  • دومین واکنشی که ممکن است برای فرار از خانه انجام دهد مشغول کردن خود در بیرون از خانه است در دانشگاه ،کلاس های هنری ،کار و … به هر دری می زند که کم تر در منزل حضور داشته باشد تا از احساس بد خود نسبت به خانه جلوگیری کند.

فرار سوم

  • سومین واکنش ممکن است از همه مخرب تر باشد به طوری که وقتی دختر احساس حقیر بودن کند، حضور خود را در خانواده اش کم رنگ تر می کند و به بیرون از خانه پناه می برد و بعد از طرف مردی پیشنهاد دوستی دریافت می کند و به آن پاسخی مثبت می دهد که عواقب آن بسیار خطرناک تر است.

چند توصیه برای والدین

یکی از مشکلات تاخیر ازدواج دختران والدین آن ها هستند والدین بهتر است به این نکته توجه کنند که بعد از بلوغ جسمی، عاطفی و اجتماعی فرزند برای آن ها آستین بالا بزنند و همسری انتخاب کنند، زیرا این کار باعث حفظ آن ها از خطرات می شود. 

بهتر است بیشتر به فکر ازدواج دختران خود باشید زیرا باید از فساد دور باشند؛  در نهایت به شما نیز توصیه می کنیم که به فرزندان خود کمک کنید تا زودتر ازدواج کنند و از آن ها حمایت اقتصادی، عاطفی و … داشته باشید و دختران خود را در جمع های خانوادگی و دوستانه با ظاهری مناسب شرکت دهید و همچنین مانند خانواده‌ها هایی نباشید که فرزندان دختر خود را در کنج خانه نگه می دارند تا بلکه خواستگاری برای او بیاید.

به نظر شما دلایل دیگر تاخیر ازدواج در دختران چیه؟ لطفا تمامی نظرات خودتون رو در این زمینه برای استفاده ما و سایر بازدید کنندگان وبسایت گلسانه در پایین همین مقاله ارسال فرمایید با سپاس.