نقاش بریتانیایی ورنا می وادسورث کپی از نقاشی اصلی شام آخر را که مربوط به قرن پانزدهم است، ترسیم کرد و یک مدل جامائیکایی تفتازی هدر را برای مقام پسر خدای مسیحیان انتخاب کرد. این نقاشی جدید به طول دو و نیم متر روی محراب کلیسای جامع سنت ‌لبان در هرتفوردشایر نصب خواهد شد؛ حرکتی که توسط اسقف اعظم جاستین ویلی تشویق شده است.

تصویر بحث‌برلنگیز از مسیح (ع) در یک کلیسای قدیمی

 یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در انگلیس نسخه ای از نقاشی شام آخر لئوناردو داوینچی را با کمی اصلاح به دیوار این کلیسا نصب کرد تا حمایت خود را از جنبش سیاه‌پوستان جهان نشان بدهد.

تصویر بحث‌برلنگیز از مسیح (ع) در یک کلیسای قدیمی

نقاشی اصلی آخرین شام لئوناردو داوینچی. عکس: Shutterstock

نقاش بریتانیایی ورنا می وادسورث کپی از نقاشی اصلی شام آخر را که مربوط به قرن پانزدهم است، ترسیم کرد و یک مدل جامائیکایی تفتازی هدر را برای مقام پسر خدای مسیحیان انتخاب کرد. این نقاشی جدید به طول دو و نیم متر روی محراب کلیسای جامع سنت ‌لبان در هرتفوردشایر نصب خواهد شد، حرکتی که توسط اسقف اعظم جاستین ویلی تشویق شده است.

کشیش دکتر جفری جان، کاهن اعظم سنت آلبان در بیانیه اخیر گفت: کلیسا مکان محکمی برای موعظه به دیگران در باب عدالت، نژادپرستی و غیره نیست، اما دین به ما می‌آموزد که همه ما به عنوان انسان در برابر خدا یکسان هستیم و خدا خدای عدالت است. وی افزود: کلیسا برای حمایت از جنبش زندگی سیاهان، محراب خود را تغییر داده است.

اسقف اعظم جاستین ویلی برای جبران قرنها استعمار اروپا، از کلیسای انگلیس خواست تا بیشتر به حقیقت عیسی مسیح، و منشأ او از ناصره نگاه کنند؛ به این معنی که او مرد سفیدی نبود، همانطور که از رهبران کلیسا خواست که تصورات متفاوت از مسیح و برداشت‌های بسیاری که از حضرت عیسی (ع) ارائه می‌شود را بدون توجه به نژاد او بپذیرند و از مسیحیان خواست تا با ایده‌های مختلف و متفاوت از مسیح، صرف نظر از هویت قومی واقعی او احترام بگذارند. وی در توییتر اظهار داشت: مسیح اهل خاورمیانه بود، او یک سفید پوست (اروپایی) نبود، یادآوری این نکته مهم است. اما خدایی که ما می‌پرستیم، خدای جهانی است. ویلی توییت خود را به تعدادی از نقاشی هایی که مسیح را در فرهنگ های مختلف به تصویر می کشید پیوست داد.

تصویر بحث‌برلنگیز از مسیح (ع) در یک کلیسای قدیمی

نقاشی بحث برانگیز وادسورث در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و برخی از خرابکاران در تلاش بودن تا با استفاده از هفت تیر فشار هوایی این اثر هنری را تخریب کنند. اما به سمبل مقاومت تبدیل شد. (وادسورث) می‌گوید: متخصصان موافق هستند که ویژگیهای مسیح ممکن است به ویژگی های مردم خاورمیانه نزدیک باشد، اما برای قرن های متمادی هنرمندان اروپایی مطابق برداشت خودشان مسیح را نقاشی کرده اند.

وادسورث توضیح داد که هدف او این بود که مردم را درباره نقاشی غربی‌ها از مسیح (ع) که او را با موهای بلند و چشمان آبی نشان می‌دهد، زیر سؤال ببرد. وی افزود: من تصمیم گرفتم او را با تکیه بر این ایده که شبیه فلورانسی‌ها بوده، دقیق به تصویر بکشم.

ویلبی کشیش ولیسای جامع سنت آلبان توضیح داد که هدف وی در این مرحله سرکوب سنتهای گذشته نیست بلکه بیشتر پیشبرد ایده جهانی بودن خداست.

تصویر بحث‌برلنگیز از مسیح (ع) در یک کلیسای قدیمی